시민을 대상으로 하는 평생교육 프로그램이 인문학, 문화예술, 경제학, 언론학 등 학계에서 붐을 이루고 있다. 특히, 문화콘텐츠산업이 사회 변화의 주요 내용으로 논의되면서 영화, 캐릭터, 스토리텔링 등 문화콘텐츠 관련 시민강좌의 교육프로그램이 각광 받고 있다. 이는 문화콘텐츠교육이 창의성과 기획력 등의 역량을 강조하며 그러한 능력을 갖춘 사람을 길러내는 가치는 평생교육의 관점에서도 중요한 일일 것이다. 본 연구는 문화콘텐츠를 기반으로 지역문화기관에서 운영하고 있는 평생교육 프로그램의 사례를 분석하는 데 있다. 본 연구에서 얻은 결과는 첫째, 문화콘텐츠의 장르는 다양하지만 성인을 대상으로 한 교육내용은 기술적인 내용 중심으로 운영하고 있다. 둘째, 평생교육의 영역별 문화콘텐츠 교육 내용은 주제, 목적, 내용, 방법, 대상으로 분석하였다. 주제는 ‘스토리텔링’과 ‘기획’에 집중되었고, 목적은 뚜렷하게 나타나지 않고 외형적으로 보이는 정량적인 목표치나 거대담론적인 내용으로 수강생들을 집중시켰다. 교육내용은 다양하게 나타났으며 수업방법은 1주제 1인 강사 위주의 강의식으로 이루어지고 있었다. 셋째, 교육주체들의 관점을 분석한 결과, 수강생들은 지역의 소재를 다양하게 활용하고 창작물을 활용하는 방법에 대한 고민을 하였고, 운영자들은 수강생들의 관리에 대한 고민이 깊고 지역 문화콘텐츠산업의 발전을 가장 큰 목적으로 여기고 있다. 본 연구를 통해 문화콘텐츠를 활용한 평생교육 프로그램을 확산하는 데 필요한 내용을 논의하였다.
시민을 대상으로 하는 평생교육 프로그램이 인문학, 문화예술, 경제학, 언론학 등 학계에서 붐을 이루고 있다. 특히, 문화콘텐츠산업이 사회 변화의 주요 내용으로 논의되면서 영화, 캐릭터, 스토리텔링 등 문화콘텐츠 관련 시민강좌의 교육프로그램이 각광 받고 있다. 이는 문화콘텐츠교육이 창의성과 기획력 등의 역량을 강조하며 그러한 능력을 갖춘 사람을 길러내는 가치는 평생교육의 관점에서도 중요한 일일 것이다. 본 연구는 문화콘텐츠를 기반으로 지역문화기관에서 운영하고 있는 평생교육 프로그램의 사례를 분석하는 데 있다. 본 연구에서 얻은 결과는 첫째, 문화콘텐츠의 장르는 다양하지만 성인을 대상으로 한 교육내용은 기술적인 내용 중심으로 운영하고 있다. 둘째, 평생교육의 영역별 문화콘텐츠 교육 내용은 주제, 목적, 내용, 방법, 대상으로 분석하였다. 주제는 ‘스토리텔링’과 ‘기획’에 집중되었고, 목적은 뚜렷하게 나타나지 않고 외형적으로 보이는 정량적인 목표치나 거대담론적인 내용으로 수강생들을 집중시켰다. 교육내용은 다양하게 나타났으며 수업방법은 1주제 1인 강사 위주의 강의식으로 이루어지고 있었다. 셋째, 교육주체들의 관점을 분석한 결과, 수강생들은 지역의 소재를 다양하게 활용하고 창작물을 활용하는 방법에 대한 고민을 하였고, 운영자들은 수강생들의 관리에 대한 고민이 깊고 지역 문화콘텐츠산업의 발전을 가장 큰 목적으로 여기고 있다. 본 연구를 통해 문화콘텐츠를 활용한 평생교육 프로그램을 확산하는 데 필요한 내용을 논의하였다.
Recently, cultural contents has been increased in Korea. The cultural contentseducation emphasizes on the capabilities of creativeness, planning ability andproducing abilities. This study proposed a lifelong education program of local culturecontents from the viewpoints of educational subjects and r...
Recently, cultural contents has been increased in Korea. The cultural contentseducation emphasizes on the capabilities of creativeness, planning ability andproducing abilities. This study proposed a lifelong education program of local culturecontents from the viewpoints of educational subjects and researchers. Studyanalyzed of lifelong education programs operated by cultural contents educationinstitutions. Data were collected through participation observation, interviews andopen-answer questionnaires. Data was analyzed content analysis. The results of thisstudy are as follows. First, educational programs focused on media technologicaldomains in cultural contents. Analyzing the cases of cultural contents programswere by theme, purpose, method and target. The themes were largely biased on'storytelling' and 'planning'. Purposes were not clearly appeared with concentratingthe attendees' interests on some quantitative goals or macroscopic contents.Teaching methods were divided into the lecture type. The education target was notdefined according to any specific regulations, but widely applied. Second, learnersthought over the ways how to utilize materials in their regions and programspursued the development of cultural contents industry. This study suggested thatthere should be created environment where learners as the educational subjectshould more actively communicate with operators.
Recently, cultural contents has been increased in Korea. The cultural contentseducation emphasizes on the capabilities of creativeness, planning ability andproducing abilities. This study proposed a lifelong education program of local culturecontents from the viewpoints of educational subjects and researchers. Studyanalyzed of lifelong education programs operated by cultural contents educationinstitutions. Data were collected through participation observation, interviews andopen-answer questionnaires. Data was analyzed content analysis. The results of thisstudy are as follows. First, educational programs focused on media technologicaldomains in cultural contents. Analyzing the cases of cultural contents programswere by theme, purpose, method and target. The themes were largely biased on'storytelling' and 'planning'. Purposes were not clearly appeared with concentratingthe attendees' interests on some quantitative goals or macroscopic contents.Teaching methods were divided into the lecture type. The education target was notdefined according to any specific regulations, but widely applied. Second, learnersthought over the ways how to utilize materials in their regions and programspursued the development of cultural contents industry. This study suggested thatthere should be created environment where learners as the educational subjectshould more actively communicate with operators.
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