최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
---|---|
연구책임자 | 홍영란 |
참여연구자 | 최정윤 , 서영인 , 나민주 , 장덕호 , 현영섭 , 김우철 , 김현진 , 남수미 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2016-12 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201700003943 |
DB 구축일자 | 2017-09-20 |
키워드 | 교육개혁.고등교육 교육개혁.평생교육 교육개혁.미래사회 변화 전망.4차 산업혁명시대의 교육.고등교육정책.평생교육정책.빅 데이터 분석.고등교육 정책이슈.평생교육 정책이슈.교육개혁 비전.교육개혁 정책방향.Educational Reform.Educational Reform in Higher Education.Educational Reform in Lifelong Education.Prospect of Changes in Future Society.Education in the Era of the 4th Industrial Revolution.Policy of Higher Education.Policy of Lifelong Education.Big Data Analysis.Policy Issues for Higher Education.Policy Issues for Lifelong Education.A Vision for Educational Reform.Policy Directions of Educational Reform. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201700003943 |
최첨단 융합기술의 시대에는 인공지능 로봇, 사물 인터넷(IoT), 무인자동차, 나노・바이오 기술등의 등장으로 인해 이전과는 다른 새로운 산업구조가 형성될 것으로 예측된다. 이러한 4차 산업혁명은 경제・사회 시스템의 혁명적 변화는 물론 인간이 살아가는 방식에서부터 사고하는 방식에 이르기까지 획기적 변화를 초래할 것으로 예상된다. 이러한 상황에서 국가 경쟁력을 좌우하는 고급 인재양성의 중추적 역할을 담당하고 있는 고등교육은 사회 변화에 가장 신속하게 대응해야 한다는 요구에 직면하고 있다. 또한 4차 산업혁명은 100세 시대의 인간에게
최첨단 융합기술의 시대에는 인공지능 로봇, 사물 인터넷(IoT), 무인자동차, 나노・바이오 기술등의 등장으로 인해 이전과는 다른 새로운 산업구조가 형성될 것으로 예측된다. 이러한 4차 산업혁명은 경제・사회 시스템의 혁명적 변화는 물론 인간이 살아가는 방식에서부터 사고하는 방식에 이르기까지 획기적 변화를 초래할 것으로 예상된다. 이러한 상황에서 국가 경쟁력을 좌우하는 고급 인재양성의 중추적 역할을 담당하고 있는 고등교육은 사회 변화에 가장 신속하게 대응해야 한다는 요구에 직면하고 있다. 또한 4차 산업혁명은 100세 시대의 인간에게 이전보다 더 강력하고 장기적인 영향을 미칠 것으로 예상되는 바, 평생교육 분야의 교육개혁은 이러한 변화에 대응하는 방향으로 설계될 필요가 있다. 나아가 학령인구의 감소, 일과 학습의 병행, 다양한 통로를 통한 학점과 학위 취득, 평생에 걸친 재교육과 역량 개발의 필요성 등 현대 사회의 여러 변화는 평생교육과 연계하여 고등교육 개혁의 새로운 모멘텀을 찾는 시도 등을 통해 이미 다양한 측면에서 진행되고 있다. 향후 융합기술의 시대에는 고등교육과 평생교육 체제 간의 경계와 장벽이 더욱 줄어들게 될 것이므로 양자 간의 통합적 관점에서 고등・평생교육 영역의 교육개혁의 방향을 전망해보고 그 시너지 효과에 대해 검토해 볼 필요가 있다.
2015 유네스코 세계교육포럼에서 ‘교육을 통한 삶의 변화’를 새로운 비전으로 제시하는 ‘교육 2030 : 모두를 위한 포용적이고 평등한 양질의 교육과 평생학습을 향하여’를 인천 선언(Incheon Declaration)으로 채택하는 등 세계적으로 정책의 방향이나 비전에서의 변화가 나타나고 이를 실천하기 위한 국제적 노력이 강화되고 있으므로, 한국에서도 이에 대한 적절한 대응이 요청된다.
고등교육의 글로벌 의제로써, 지식기반사회에서 능력과 의지를 갖춘 모든 이들에게 고등교육 접근성이 보장되어야 하고, 공급자 중심의 교육이 아니라 학습자가 풍요로운 삶을 영위하며 경제적 활동성을 높이는 데 필요한 교육이 제공되어야 한다는 점이 강조되고 있다.
또한 ‘Post-2015’ 개발 의제라고 불리는 UN의 지속가능 발전목표(Sustainable Development Goals, SDGs)에는 17개의 실행과제가 포함되어 있고 그 중 4번째 과제는 교육 보장과 평생학습 향상이었다. 세계적인 발전 방향에서 교육 보장과 평생학습이 핵심 주제로 등장하였으며, 이에 대한 전 세계적인 노력이 강화될 것이다(국가평생교육진흥원, 2015).
이상의 필요성에 따라 2030년 미래사회 변화에 선도적으로 대응할 수 있는 고등・평생교육 영역 교육개혁의 전망을 탐색해 보고 이에 기초하여 교육개혁 정책과제를 제안하기 위해 2016~2017년의 2개년에 걸친 연구가 계획되었다.
1차 년도에 해당하는 금년도 연구는 ‘미래 교육개혁의 전망’을 탐색하는 것이 핵심과제이므로 다양한 관점에서 고등・평생교육과 관련된 미래사회의 환경 변화를 전망해 보고 고등・평생교육 영역의 주요 정책이슈를 심층적으로 도출하여 제시함으로써 2차 년도 고등・평생교육 영역 교육개혁의 정책과제 개발을 위한 기초적이고 선제적인 작업을 수행하는데 목적이 있다.
2차 년도에는 ‘미래 교육개혁의 정책과제’를 제안하는 것이 핵심과제이다. 1차 년도의 연구결과를 토대로 미래사회 변화에 대비한 고등・평생교육 영역 교육개혁의 정책방향을 보다 엄밀히 검토하여 정립하고 이에 따른 정책과제를 구체적으로 제안하고자 한다.
본 연구의 내용은 먼저 미래사회의 인구구조, 경제구조, 사회구조, 과학기술 부문을 중심으로 고등・평생교육 관련 미래사회의 변화 전망과 국내 및 해외의 고등・평생교육정책 변화 전망을 탐색하였다. 다음으로 네티즌 의견, 언론 기사, 전문학술자료를 대상으로 빅 데이터 분석을 통해 고등・평생교육 개혁 관련 주요 정책이슈를 도출하였다. 끝으로 잠정적인 수준에서 차년도 정책과제 개발의 기본방향이 될 수 있는 고등・평생교육정책 개혁의 비전 및 정책방향을 제시하였다.
이상과 같은 연구내용을 수행하기 위해 문헌연구, 빅 데이터 분석, 전문가협의회 및 콜로키움, 미래교육위원회 의견수렴 등의 방법을 활용하였다. 주요 연구결과를 제시하면 다음과 같다.
▣ 고등・평생교육 관련 미래사회 변화 전망
인구구조, 경제구조, 사회구조, 과학기술 부문을 중심으로 고등・평생교육 관련 미래사회 변화전망에 대해 분석한 결과를 요약해 제시하면 다음과 같다.
먼저 인구구조와 관련하여 학령인구의 경우 1990년부터 꾸준히 감소하여 2020년경에는 대입정원과 고교 졸업자의 수가 역전될 것이고, 저출산에 따른 고령화 사회를 넘어 초고령화 사회로 변화할 것이다. 2016년부터는 학령인구보다 노인인구가 더 많아져 2026년경에는 인구의 20%가 노인인 초고령화 사회가 될 것으로 전망된다. 또한 합계출산율이 감소하여 전 세계적으로 인구가 감소하는 인구절벽에 직면할 것으로 예상된다.
이러한 인구구조의 변화는 다양한 문제를 야기한다. 학령인구 감소에 따른 대학입학자원 급감으로 입학정원이 채워지지 않는 대학이 늘어날 것이며 그 수준은 지방과 전문대학에서 더 클 것으로 예상된다. 그리고 초고령화 사회로의 빠른 진입으로 생산가능인구의 감소에 따라 노동생산성 저하와 인력난이 심화될 것이다. 뿐만 아니라 저출산・고령화에 따른 인구감소는 생산가능인구의 급격한 감소를 낳아 산업과 일자리의 고도화를 불러일으키는데, 이로 인해 경제적 양극화가 심해져 국가와 개인의 소득격차가 극심해질 것이 우려된다.
경제구조의 미래사회 변화를 이끄는 가장 큰 축은 제4차 산업혁명이다. 인공지능 시장의 확대에서 시작된 제4차 산업혁명은 현재까지의 디지털기술 혁명을 기반으로 바이오산업, 물리학, 생물공학의 경계가 희석되며 기술 융합에 이르는 시대를 뜻한다. 이에 따라 로봇공학, 기계학습 분야는 현존하는 일자리를 대체하여 다수의 산업분야에서 직무역량을 변화시킬 것으로 예상된다.
미래에는 현재 다방면에서 사용되는 핵심직무 기술 대신에 인지 유연성 및 창의성, 논리적・수리적 사고의 발휘가 가능한 인지적 역량과 복합문제 해결능력에 대한 요구가 증가할 것으로 보인다.
이러한 제4차 산업혁명의 영향에 따른 일자리 붕괴 현상은 과거 산업혁명보다 크게 발생할 것이고 노동시장의 양극화로 직무 간의 소득격차가 심화될 것이다. WEF는 제4차 산업혁명이 미래산업분야별 고용 변화에 주는 영향과 관련하여 전체적으로 총 510만 여 개의 일자리가 감소할 것으로 전망하였다. 제4차 산업혁명의 기술혁신은 산업・인력구조에 커다란 변화를 가져오고 사회적으로 요구하는 인재상의 변화를 불러오는 중요한 전환점이 될 것으로 전망하고 있다. 특히 미래에는 창의인재의 필요성이 점차 커지고 있는 만큼 창의성 관련 교육과 이에 걸맞은 평가방식으로의 전환이 필요하다.
사회구조 변화와 관련해서는 다양한 원인으로 인해 발생하는 사회 불평등 문제가 주요 이슈로 나타나고 있다. 전 세계적인 경제위기에 따라 기존에 성장한 국가들도 급격한 소득양극화와 빈곤문제가 발생하게 되었고 이에 따라 각국은 정부의 재정과 조세정책을 통하여 개선노력을 하고 있다. 고용 불안과 사회 불평등은 연관성이 높아서 이에 따른 소득과 부의 양극화, 부모 경제력에 따른 교육기회 양극화 등 다양한 불평등 문제가 야기되고 있는 실정이다.
불평등은 사회이동성 저하 문제와도 관련된다. 사회이동성이 폐쇄적이면 사회계층 간 격차가 발생하여 향후에 필요한 인재 발굴이 차단되는 문제가 발생할 수 있다. 또한 기술발전에 의한 산업구조 변화는 경제 불평등성 악화, 디지털 계층의 양극화에 따른 디지털 문맹인 양산, 과학기술의 발전과 사회 변화속도의 차이 때문에 발생하는 과잉기술 현상 등을 초래할 수 있다.
과학기술의 변화는 제4차 산업혁명에 대응하기 위한 새로운 인재상을 요구하고 있다. 미래의 교육은 공동체적 가치 속에서 학습자가 새로운 지식의 패러다임을 개발하거나 이를 위한 여러가지 노드(node)를 제안할 수 있는 모습에 초점을 맞추어야 할 것이다. 소셜 미디어와 같은 과학기술을 통해 학습자가 타인과 접촉할 수 있는 가능성을 지속적으로 높이고, 사물 인터넷과 같은 과학기술의 발전과 결합함으로써 새로운 자본의 출현으로 연결될 수 있도록 노력해야 할 것이다.
과학기술의 발전은 학습자가 그들의 창의성을 손쉽게 개발하고 이를 활용하는 방향으로 진화해야 하며, 정부의 정책은 이를 지원하는 방향으로 변모해야 할 것이다. 이를 위해서 사회의 구성원들은 수동적인 자세로 과학기술의 발전을 맞이할 것이 아니라 좀 더 적극적인 자세로 과학기술의 변화와 이의 긍정적 적용과정을 탐색해야 할 것이며, 이러한 과정은 사회구성원의 합의 및 과학기술과 사회의 변화가 동시에 이루어질 때에만 가능해 질 것이다.
▣ 국내외 고등・평생교육정책 변화 전망
1) 고등교육 영역
먼저 국내 고등교육정책 변화와 관련하여 볼 때, 특히 저출산・고령화는 사회를 유지할 인적자원의 감소를 가져오고 이는 학령인구의 감소로 이어져 고등교육 분야에 직접적인 영향을 줄 것으로 예상된다. 고등교육 분야는 당장 입학자원이 부족해지는 현실에 적극 대응하여 자체 대학이 경쟁력을 갖고 창의적 인재를 배출하는 구조로 변화해야 한다. 고등교육을 둘러싼 환경의 변화로 저출산・고령화, 인적자원 감소, 지식・기술의 융합에 따른 신산업 구조 부상, 창의적 인재상에 대한 요구 증대, 교육기관의 평생교육적 성격 기대, 국경을 넘는 국제화 확산 등이 전망된다.
이러한 고등교육 주변의 환경 변화에 대비한 고등교육정책 미래 전망 의제를 총 7가지로 제시하면 인구구조 변화와 이에 따른 학령인구 및 대학 입학자원의 감소에 대응한 고등교육 구조개혁 추진, 신산업구조에 부응하는 핵심 분야에 대한 집중 양성, 창의인재 양성을 위한 대학의 교육력 강화, 대학의 학사 및 학위구조 개편을 통한 개방성 확대, 고등교육에 대한 정부 재정지원의 강화, 지역발전의 추진체로서 대학의 역할 강화, 고등교육의 국경확대와 교수-학습 방법의 혁신이 여기에 해당한다.
다음으로 해외 고등교육정책 변화와 관련하여 볼 때, 새로운 정보통신과 과학기술의 발달로 미래의 대학은 많은 변화를 맞이하고 있고, 동시에 도전과제에 직면하고 있다. 특히 세계 인구변화와 글로벌화가 미래 고등교육에 지대한 영향을 미칠 것으로 예상된다. 고등교육의 글로벌화는 학생, 교수, 기관의 이동성을 의미하기도 한다. 학문적, 기술적 교류가 활발해지면서 시장경제 체제속의 성과에 기반한 경쟁이 가속화될 것이므로 많은 대학들이 세계 수준의 대학이 되기 위한 노력을 한층 더 기울일 것으로 전망된다. 미래 사회에는 세계 각국 및 교육협력체의 의사결정, 정치적 결단이 향후의 기술혁신과 융합하여 고등교육의 변화 흐름과 모습을 급격히 변화시킬 것이다.
국가의 재정지원, 국가가 시행하는 정부 정책에 따라 대학의 모습이 달라지고, 세계적 사회변화 (전쟁, 기아, 인구변화, 기술발달 등) 역시 대학으로 하여금 미래의 발전 가능한 시나리오를 준비해야 할 필요성을 제기한다.
이러한 고등교육 주변의 환경 변화에 대비한 해외 고등교육정책 미래 전망 의제를 총 4가지로 요약하면 국가 간 이동성 확대와 질적 수준 보장, 고등교육 재정투자 확대, 새로운 기술 도래와 교수・학습의 변화, 고등교육과 자격・기술 습득의 통용성 제고 등을 들 수 있다.
2) 평생교육 영역
먼저 국내 평생교육정책 변화와 관련하여 볼 때, IT 등의 기술 발전은 평생교육을 포함한 교육전반에서 다양한 방식으로 학습기회를 보장하고 학습접근에 대한 평등성을 확대해야 할 필요성을 부각시키고 있다. 또한 기술의 발전은 새로운 유형의 학습자를 발생시키고 새로운 학습유형의 실현을 가능하게 하는데, 이에 대한 실천적 대응 방안으로 국내 평생학습체계의 개선이 필요한 상황이다.
이러한 변화에 대한 정책적 대응으로써 향후 국내 평생교육정책에서 중요하게 다루어져야할 미래 전망 의제를 6가지로 정리하면 초개방형 평생학습체계 강화, 학습복지 결합형 평생교육의 확대, 제 3의 학습 대응, 소규모 행정단위 학습지원 확대, 전문영역별 평생교육 전문화, 평생교육 변화에 대응・선도하는 정부체계 변화 등이 포함된다.
다음으로 해외 평생교육정책 변화와 관련하여 볼 때, 전 세계적으로 저출산・고령화에 따른 인구감소 현상이 나타남에 따라 이를 극복하고 노동생산성 증가와 경제성장을 위해 산업과 일자리를 고도화 하는 추세이다. 특히 과학기술 발전에 따른 사회변화 속도가 빨라짐에 따라 새로운 성인학습에의 요구 또한 계속적으로 증가하고 있다. 각 국가에서는 경제적 불평등성뿐만 아니라 디지털 불평등성을 완화하기 위해 새로운 성인학습 요구에 부응하는 정책적 지원 및 시스템 구축을 위해 노력하고 있다. 또한 소셜 미디어, 사물 인터넷, 웨어러블 기기와 같은 IT 기기의 발전은 교육현장에서 학습자 중심의 시스템 구축 및 IT 기술 활용 교육의 필요성을 증대시키고 있다.
이러한 국제사회의 변화에 발맞춰 주요 국제기구(세계은행, 유럽연합, UNESCO, UN, OECD)에서 제안하는 평생교육과 관련한 비전과 전략, 목표 및 과제 그리고 IPTS의 2025년 교육・훈련에 관한 주요 변화 내용을 살펴보았다. 여기에서 공통적으로 혹은 연관되어 강조되는 내용을 기반으로 평생교육정책과 관련한 미래 전망 의제를 5가지로 정리하면 전 생애주기별 맞춤식 평생교육이 가능한 사회로의 정착, 평생교육과 직업훈련 교육의 통합화로 미래 성장 동력 준비, 불평등과 차별이 없는 모두를 위한 평생교육 사회 실현, 평생교육 질적 제고를 위한 국가 차원의 시스템 및 인프라 선진화, 전방위적 ICT기술 활용과 학습경로 유연화를 통한 유비쿼터스 평생교육 사회구현 등이 이에 해당된다.
▣ 빅 데이터 분석을 통한 주요 정책이슈 탐색
네티즌이 사용하는 포털과 트위터, 언론 기사, 전문학술자료 등 다양한 데이터 소스(data source)를 토대로 워드클라우드(word cloud) 분석, 의미망 분석, 화제어 추이 분석 방법을 적용하여 빅 데이터 분석을 실시하였다. 데이터 소스별로 주요 빅 데이터 분석 결과를 종합하여 주요정책이슈를 다음과 같이 제시하였다.
1) 고등교육 영역
가) 네티즌 의견
먼저, 인터넷 포털과 트위터 자료에 대한 워드클라우드 분석, 의미망 및 화제어 추이 분석 결과 고등교육 정책의 가장 중요한 이슈는 주로 등록금과 (국가)장학금이었다. 등록금과 국가장학금에 대한 네티즌의 관심이 지난 2012년 대선부터 올해까지 꾸준히 이어지고 있다는 사실이 화제어 분석 추이에서도 나타났다. 인터넷 포털 이용자의 다수가 학생, 학부모 등 일반인이라고 상정해 볼 때, 정책담당자나 전문가가 아닌 일반 고등교육 소비자가 관심갖는 주제는 등록금 충당과 이를 해결하기 위한 장학금이라는 점을 확인할 수 있었다. 특히 트위터에서는 대학등록금, 반값등록금 등 학자금 부담과 관련한 이슈가 대학입시거부, 학벌사회, 차별 등 부정적 어휘와 연계되어 제시되면서 대학교육의 효용성이나 필요성에 대한 근원적 비판으로 이어지는 현상이 관찰되었다.
나) 언론 기사
언론 기사를 활용한 워드클라우드 분석, 의미망 및 화제어 추이 분석 결과 산학협력, 등록금 및 학자금, 대학구조개혁이 가장 중요한 이슈로 도출되었다. 특히 ‘산학협력’은 ‘대학’이라는 범용적 단어를 제외하면 2012년부터 2016년까지 모든 조사 기간에 걸쳐 1순위의 빈도수를 나타냈다.
국가장학금 지원을 통한 학자금 부담 경감과 평가에 기반한 대학 구조개혁의 전격 추진은 박근혜 정부의 대표적인 고등교육 정책으로 손꼽히는데 이러한 현실을 반영하듯 등록금 및 학자금과 대학 구조개혁이 언론 기사에 주제어로 등장하는 빈도가 매우 높았다.
다) 전문학술자료
전문학술자료를 활용한 워드클라우드 분석, 의미망 분석 및 화제어 추이 분석에서는 언론에서 가장 주목받은 고등교육정책 이슈였던 산학협력과 더불어 ‘연구’, ‘교육과정’, ‘교수(자)’가 주목받는 이슈로 도출되었다. 전술하였듯이 박근혜 정부가 창조경제 생태계 조성을 위한 전략으로 연구역량 강화 및 산업계와 대학의 연계를 통한 혁신을 강조한 것이 연구자들에게도 영향을 미친 것으로 풀이된다.
‘교육과정’의 경우 주요 관련 어휘들은 역량개발, 역량기반 교육, 국가직무능력 개발, NCS, 공학교육 등이었다. 이처럼 연구자들 사이에서 교육과정이 이슈화된 배경으로 산학협력이나 대학구조개혁 등 각종 정부 재정지원사업에서 교육과정이 강조된 사실을 손꼽아 볼 수 있다. 전문학술자료를 검토한 결과, 재정지원사업이나 정부의 고등교육정책과 밀접한 연관성을 갖는 연구주제가 전체 전문학술자료에서 큰 비중을 차지한 동시에 대학 교육과정 편성 및 운영의 문제점 분석, 새로운 교수법 및 매체 활용, 이러한 시도의 학습 측면의 효과 분석 등 대학교육 자체에 대한 연구자의 고민을 보여주는 연구주제도 적지 않았다. 또한 전문학술자료에서 ‘교수’와 연계된 이슈로 교수역량, 교수개발, 새로운 교수학습 방법에 대한 교수 인식 등이 연구주제로 다루어진 것은 주목할 만한 부분이다.
2) 평생교육 영역
가) 네티즌 의견
평생교육에 대한 네티즌들의 워드클라우드 분석, 의미망 분석, 화제어 추이 분석 결과, 핵심이슈로 학점은행제에 대해 높은 관심을 나타내고 있었다. 다음으로는 학습플래너, 자격증, 사회복지사 자격증, 평생교육사 자격증, 보육교사 자격증, 독학사에 대한 높은 관심을 보였으며, 학점은행제 수강을 위한 학점과 이후의 학위취득에도 높은 관심을 나타내고 있었다. 이를 위해 네티즌들은 학점은행제를 통한 자격증이나 학위취득을 수월하게 진행하기 위한 온라인 수강, 자격증 취득을 저렴하게 할 수 있는 방법에도 관심을 기울이고 있었다. 이외에도 네티즌들은 온라인 수강과 더불어 대학교 부설 평생교육원을 학점은행제 등록을 위한 주요한 매개체로 이해하고 있었다. 종합해보면, 네티즌들은 평생교육원이 그들의 재교육의 일부를 담당할 수 있는 기관이라는 것을 이해하고 있었으며, 학위취득이나 자격증 취득을 위한 하나의 방법으로 평생교육원과 학점은행제를 생각하고 있었다.
나) 언론 기사
언론 기사를 활용한 워드클라우드 분석, 의미망 분석, 화제어 추이 분석 결과를 통해 공통적으로 나타난 핵심 이슈는 평생교육 관심 고조에 따른 자격증 취득이었다. 즉, 취업난과 경제위기가 사회문제로 대두되어 고용이 불안한 상황의 대안이자 21세기 100세 시대를 대비하고 설계하기 위한 방안으로 취업이 상대적으로 용이하고 평생 직업으로 삼을 수 있는 사회복지사, 보육교사관련 자격증에 대해 높은 관심을 나타냈다. 그러나 자격증에 대한 관심사는 2012년 4월을 기점으로 추이가 급속도로 감소하였고 2016년까지 지속적으로 관심도가 저조한 것으로 나타났다.
평생교육 관련 이슈의 연도별 변화로는 2012년부터 평생학습에 대한 관심이 고조되기 시작하였고, 2013년에는 지방의 평생학습도시기반 조성사업과 연계해 평생학습도시나 평생학습센터를 통해 소외계층과 노년층을 위한 평생교육이 주된 관심사로 부각되었다. 2014년에는 소외계층, 노년층에 대한 평생교육과 더불어 중장년층 대상으로 제2의 인생을 위한 교육기회 확대 등이 활성화되어 평생교육 빈도가 전년도 대비 8배 증가되었다. 이와 함께 고등교육 이후 시공간의 제약이 없는 교육기회 제공을 위해 평생교육원, 사이버대학, 방통대 등의 연관 키워드가 나타났고, 평생학습도시의 역량 강화 방안으로 읍・면・동 단위 행복학습센터의 본격적 운영 및 지원과 전문가 양성이 부각되었다. 2015년에는 평생학습도시와 이를 실현하기 위한 행복학습센터 선정에 대한 관심이 증가되고, 평생학습도시 선정에 관련된 국가평생교육진흥원과 교육부에 대한 언급 빈도가 3배 이상 증가되었다. 평생교육을 중심으로 평생교육단과대학과 교육부가 의미망을 형성하고, 평생학습프로그램을 중심으로 행복배달 강좌서비스, 평생학습도시, 학력인정 프로그램 등이 의미망을 형성하는 것으로 나타났다. 2016년에는 지방도시의 지속가능한 평생교육과 학습을 위한 평생학습도시 활성화 차원에서 지역만의 특색 있는 평생학습도시 구축을 위한 중장기 발전계획 수립과 교육부 선정의 평생교육단과대학이 중요한 의미망을 형성하는 것으로 나타났다.
다) 전문학술자료
2012년부터 2016년까지 평생교육에 대한 전문학술자료 533개를 대상으로 워드클라우드 분석, 의미망 분석, 화제어의 추이 분석 결과 워드클라우드 분석에서 전반적으로 ‘평생교육’이라는 주제어가 포함된 전문학술자료의 빈도가 가장 높게 나왔으나, 이러한 자료들이 평생교육 전문학술지에 게재된 논문보다 그 이외의 분야 또는 학위논문인 경우가 많은 것으로 분석되었다. 이러한 결과를 의미망 분석과 연결지어 보았을 때, ‘평생교육’ 자체는 주요한 핵심어로써 의미망에서 두드러지게 나타나고 있으나, 평생교육 내의 다양한 세부영역과 다양하게 연결되어 있다는 점에서 실제 평생교육 전문학술지에서는 좀 더 세부적인 전문영역에 대한 연구가 주로 이루어지는 것으로 분석되었다. 그 외에 워드클라우드 분석에서 최대 빈도로 부각되었던 ‘평생학습’, ‘평생교육프로그램’ 등도 의미망 분석에서 다른 주제어들과 집중적인 의미 연결성을 보여주었다.
분석 결과에서 핵심 이슈로 ‘학점은행제’가 워드클라우드 및 의미망 분석에서 주요한 위치를 차지하고 있는 한편 전체 의미연결망에서 학습자와 관련된 주제어들과 독립적인 망을 구성하고 있었다. 이는 학점은행제가 한국의 평생교육 영역에서 중요한 위치를 갖고 있는 동시에 학습자중심의 독립적인 정책영역으로 연구되고 있음을 나타낸다.
전문학술자료에서 평생교육 이슈의 연도별 변화를 살펴본 결과, 워드클라우드 및 의미망 분석에서 동일한 단어들이 주요한 핵심어와 화제어로 등장하였다. 이러한 결과는 기본적으로 평생교육 관련 전문학술자료 영역에서 ‘평생교육’. ‘프로그램’, ‘평생학습’, ‘학습자’ 등이 우산개념으로 평생교육 분야를 포괄하는 것으로 이해된다. 2012년부터 2016년까지 전체 분석 기간에서 해당 화제어들은 출현빈도 상의 큰 변화 없이 비슷한 맥락을 보이고 있으나, 2013년 이후부터는 우산개념으로 사용되던 ‘평생학습’, ‘프로그램’ 등에 대한 출현빈도가 상대적으로 낮아지는 현상이 관찰되었다. 이는 전문학술자료 영역에서 해당 개념에 대한 표현이 하위 개념으로 대체되거나 다양한 형태로 분화하였기 때문으로 보여진다. 연도별 이슈 변화를 종합적으로 정리해보면, 전반적으로 평생교육의 주요 화제어들은 광범위하고 다양한 하위요소를 지닌 단어들로 나타났으며, 이를 연구영역에 따라 서로 다른 표현이나 방법을 사용하는 것으로 나타났다. 이러한 현상은 기본적으로 평생교육이 가지는 다양성의 가치가 반영된 것으로 판단된다.
▣ 고등・평생교육정책 개혁의 비전 및 방향
1) 고등・평생교육정책 개혁의 비전
4차 산업혁명은 경제・사회 시스템의 혁명적 변화는 물론 인간이 살아가는 방식에서부터 사고하는 방식에 이르기까지 삶의 전반에 걸쳐 획기적 변화를 초래할 것으로 예상되며, 미래의 인재양성을 담당하고 있는 교육체제에 대한 혁신적 변화를 요구하고 있다. 향후 융합기술의 시대에는 고등교육과 평생교육 체제 간의 경계와 장벽이 더욱 줄어들게 될 것이므로 고등・평생교육 영역의 교육개혁 정책비전은 통합적 관점에서 이러한 변화에 대응하는 방향으로 수립될 필요가 있다.
이러한 맥락에서 고등・평생교육 영역의 교육개혁은 미래 지능정보사회의 혁신적 변화를 주도할 수 있는 교육역량과 체제를 구축함으로써 글로벌 교육경쟁력의 선진화를 견인할 수 있는 창조적이고 도전적인 지향성을 가져야 한다고 보아 ‘혁신하는 미래를 위해 도전하는 교육’으로 정책비전을 설정하였다.
2) 고등・평생교육정책 개혁의 기본방향
고등・평생교육 개혁의 정책방향은 기본방향과 세부방향으로 나누어 구조화하였다. 먼저 기본방향은 위에 제시한 정책비전을 전제로 고등・평생교육 관련 미래사회 변화 전망에서 논의된 인구 구조, 경제구조, 사회구조, 과학기술 변화 전망을 토대로 다음 네 가지로 설정하였다.
첫째, 미래에 대한 선제적 모니터링과 자율적 구조개혁
미래사회에 효과적으로 대처하기 위해서는 무엇보다 신속하고 체계적인 모니터링이 필수조건이다. 정부 및 대학에서는 향후 인구 변동 추이를 신속하고 체계적으로 예측하고 변화된 상황에서 고등교육의 각 부문별로 발생할 수 있는 사안에 관한 시뮬레이션을 실시해야 할 것이다. 학령인구 감소에 대비하는 대학 구조개혁에는 대학의 존폐, 재정지원 여부 및 규모, 입학자원의 규모 및 특성, 거버넌스 및 학교 운영방식의 변화 등 어려운 과제가 포함되어 있다. 국가경쟁력을 결정짓는 요인으로써 고등교육이 미래사회에 유연하게 대처하기 위해서는 민감한 변화 동향의 파악과 이에 대한 자율적 대응력을 제고할 수 있는 정책적인 지원이 필요할 것이다.
둘째, 4차 산업혁명을 이끌어 갈 인재양성체제 혁신
저출산・고령화로 요약되는 인구구조 변화와 4차 산업혁명의 진전은 산업구조와 노동시장에 전례 없는 급격한 변화를 가져올 것으로 전망된다. 4차 산업혁명의 파고는 주력 산업군, 생산방식, 소비패턴 등 경제와 사회의 근간을 뒤집을 수준으로 예측된다. 이에 따라 사회・경제적으로 요구되는 인재상, 핵심직무능력도 크게 변할 것이며, 신기술의 발달은 학습의 개념과 학습방법에도 이전과는 다른 차원과 수준의 변화를 가져올 것이다. 이러한 변화는 사회구성원이 일생을 살아가면서 갖추어야 할 지식과 기술의 내용, 범위, 이를 습득하기 위한 학습방식, 학습주기를 완전히 바꿔야 한다는 것을 의미한다. 산업 및 노동시장에 필요한 인적자원공급 기제로서 고등교육 및 평생교육의 역할을 감안할 때, 이와 같은 도전과제를 해결하기 위한 인재양성체제의 혁신이 필요하다.
셋째, 사회 이동성 제고와 학습의 불평등성 완화
세계화에 따른 정치, 사회, 문화의 변동과 변화는 매우 다양하며 국가 환경에 따라 다양한 문제가 파생되는데 그 중 가장 두드러진 문제는 성장에 따른 불평등 문제이다. 글로벌 사회의 불평등 문제는 소득 불평등을 비롯하여 불평등의 다양화 현상을 유발하고 있다. 소득 불평등 수준이 높을수록 사회 이동성이 낮아지게 되므로 소득 불평등 해결을 위해서는 무엇보다 교육에 대한 투자가 중요하다. 사회 이동성 저하는 경제적 불평등 문제뿐만 아니라 사회통합을 저해하고 향후 미래사회에 필요한 인재의 발굴과 활용이 차단되는 문제를 야기 시킨다. 미래 사회의 교육개혁은 사회적 이동성을 복원하고 학습 불평등을 비롯한 다양한 불평등 문제를 완화하는 중추적 기제로써의 역할을 수행하는 방향으로 추진되어야 할 것이다.
넷째, 학습자 중심 학습 패러다임 구축과 통합적 新 학습역량 함양
소셜 미디어와 사물 인터넷의 출현, 웨이러블 기기와 같은 IT 기기의 발전은 문제해결을 위한 합리적 규범을 강조하는 사회적 가치를 창출해 내게 될 것이다. 합리적 규범은 교수자와 학습자 역할의 정형성을 창조적으로 파괴하는 ‘패러다임 전환(Paradigm-Shift)’을 요구함으로써 개인의 주관을 합리적으로 규범화할 수 있는 학습자 중심의 학습 패러다임을 만들어 낼 것으로 예상된다. 또한 정보의 총량이 기하급수적으로 증가함에 따라 미래 사회에서는 다양한 문제를 창의적으로 해결하는 고차원적인 문제해결 역량이 요구된다. 인공지능사회에서는 다양한 영역이 융합하여 새롭게 나타나는 영역이나 새로운 아이템의 중요성이 커짐에 따라 새로운 통합적 학습역량을 갖춘 인재가 필요하다. 이를 위해 학습자 중심의 학습 패러다임을 토대로 인공지능 시대에 필요한 인간의 역량, 그러한 역량을 갖고 있는 인재의 특성, 이러한 인재 육성 시스템 등을 구축하기 위한 교육의 플랫폼이 필요하다.
3) 고등・평생교육정책 개혁의 세부방향
고등・평생교육정책 개혁의 세부방향은 국내 및 해외 고등・평생교육정책 변화 전망 및 빅 데이터 분석을 통한 주요 정책이슈 탐색 결과를 토대로 고등교육 영역과 평생교육 영역으로 구분하여 제시하였다.
가) 고등교육 영역
- 거시적 관점의 고등교육 인적자원 양성 체제 재구조화
- 경쟁력 강화를 위한 대학 구조개혁의 방향 및 전략 재조정
- 고등교육 재원 확보 및 분배 체제의 안정성 강화
- 미래 도전 과제와 연계한 대학교육의 비전, 원칙, 내용, 방법의 재설정
- 미래 신성장 동력산업 주도적 고급 인적자원 양성 전략의 체계화
- 미래 대응 및 고등교육 혁신 전략으로써 고등교육 국제화
나) 평생교육 영역
- 초개방형 평생학습정책의 운영
- 복지-교육 연계형 평생교육 생태계 구성
- 생애주기별 맞춤식 평생교육정책 도입
- 미래 성장 동력 준비를 위한 평생교육・직업훈련의 통합 및 전문화
- 다양한 경력경로 개발을 위한 평생교육 지원시스템 강화
- 新산업사회의 직업적 필수역량 개발 지원
- 평생교육 미래 전망 연구를 위한 데이터 시스템 구축 및 활용
(출처 : 연구요약)
In the era of cutting-edge convergence technology, it is expected that a new industrial structure different from the one in the past shall be established due to the appearance of more advanced technologies, including artificial intelligence robot, Internet of the Things (IoT), self-driving car and N
In the era of cutting-edge convergence technology, it is expected that a new industrial structure different from the one in the past shall be established due to the appearance of more advanced technologies, including artificial intelligence robot, Internet of the Things (IoT), self-driving car and Nano-Bio Convergence Technology. This so-called the 4th industrial revolution is expected to cause not only innovations in economic and social system, but also revolutionary changes in the ways humans live and think. In these contexts, it is required for the higher education, which plays a pivotal role in fostering highly qualified professionals for national competitiveness, to respond immediately to the recent social changes. In addition, as it is anticipated that the 4th industrial revolution shall have more profound and long-term effect on humans in the era of 100 aging society, the educational reform in the field of lifelong education needs to be established to cope with these changes.
Further, the educational reform in lifelong education is seeking a new momentum for various changes in the modern society, including reduction in the number of students, carrying out work and study side by side, earning credits and degrees in various methods and lifelong strengthening of ability. In the era of convergence technology, as the barrier between higher and lifelong education shall be reduced, it is necessary to provide directions for educational reform in higher and lifelong education in the integral perspectives and to evaluate the synergy effects in those reforms.
Last year, UNESCO World Education Forum 2015 adopted the Incheon Declaration of ‘Education 2030: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all,’ which suggests a new vision of ‘transforming lives through education.’ As the worldwide changes in policy directions and visions are taking place and international societies are strengthening their efforts to realize them, Korea is also called to respond.
As a global agenda of higher education, it is emphasized that access to higher education must be guaranteed for every person with academic competence and will, and they need be provided with the education which is not “supply side,” but helpful for learners to increase economic activity.
Among 17 the UN’s Sustainable Development Goals (SDGs), which is also called ‘Post-2015’ development agendas, have 17 goals, the 4th goal is to ensure inclusive and quality education for all and promote lifelong learning. It means that ensuring quality education and promoting lifelong learning became important issues in the world development and the world will increase its effort to achieve the goal (National Institute for Lifelong Education, 2015).
In this context, a two-year (2016-2017) research has been planned to investigate the prospect of future educational reform in higher and lifelong education to respond initiatively to future changes in 2030 and to suggest policy issues for educational reform.
The main task for this first year research is to investigate ‘the prospect of future educational reform.’ In this sense, the research aims to establish a foundation to develop policy issues for educational reform in higher and lifelong education for the second-year research by anticipating environmental changes in the future society in relation to higher and lifelong education in various points of view and by suggesting important policy issues in the field of higher and lifelong education.
The second-year research is to suggest ‘policy issues for future educational reform.’
It seeks to specific policy issues for future educational reform by closely reviewing policy directions of educational reform in the field of higher and lifelong education to prepare for the changes in the future society based on the first-year research.
This research first investigates the prospect of the changes in the future society in relation to higher and lifelong education, and the changes of both domestic and foreign policies for higher and lifelong education with demographic, economic and social structure in the future society and the changes in the field of science and technology. The research then analyzes big data on opinions from netizens, news articles and academic materials.
Finally, the research suggests the visions and the policy directions for educational reform in higher and lifelong education that may be the fundamentals of development of policy projects in a provisional level in the following year.
To this end, various methods have been conducted, including literature research, big data analysis, expert conferences, colloquium and collection of extensive opinions from the future education committee. The research results are as follows.
▣ Prospects of Changes in the Future Society in Relation to Higher and Lifelong Education
The summary of the analysis results of the prospect of the changes in the future society in relation to higher and lifelong education with demographic, economic and social structure and the field of science technology are as follows.
First, as for the demographic structure, it is anticipated that as the number of students has been constantly reduced since 1990s, the capacity of colleges will be more than the number of high school graduates in 2020, the society shall enter into the super-aged society due to low birthrate. As the ageing population is more than the number of students from 2016, it is expected that in 2026, the ageing population will reach 20% of the whole population. Moreover, with decrease in total fertility rate, it is expected to face demographic cliff worldwide.
This change in demographic structure causes a variety of problems. For example, a rapid decrease in college enrollment due to the reduction in the number of students shall increase the number of colleges lacking new students, and the local colleges shall suffer more than the ones in the metropolitan area. In addition, a rapid entrance to a super-aged society shall lead to a decrease in working age population and to low labor productivity and a severe manpower shortage. Besides, as the population decrease by low birthrate and ageing population will lead to a rapid decrease in working age population and to an industry and job acceleration, one of the biggest concerns is that the change will cause economic bipolarization and deepen income disparity of individuals.
The most important driving force of the changes of economic structure in the future society is the 4th industrial revolution, which started from the expansion of the market of artificial intelligence, and refers to the era of technology convergence by eliminating the boundaries across bio industry, physics and biotechnology based on digital revolution.
In this light, robotics and machine learning are expected to cause changes of job competence in various industries by replacing existing occupations. In the future, it is expected that the demand on cognitive competency and complex problem-solving ability that demonstrate cognitive flexibility, creativity and logical and mathematical reasoning instead of the current core job capacities will increase.
The scale of the collapse in jobs caused by the 4th industrial revolution will be much larger than the one by the past industrial revolutions, and the income disparity between jobs will be widened due to the bipolarization of labor market. World Economic Forum (WEF) anticipates that 5.1 million jobs shall disappear due to the 4th industrial revolution.
It also forecasts that the technological innovations of the 4th industrial revolution will be the important turning point that will bring a enormous change to the industrial and manpower structure. Especially, as the demands of creative talents is growing, it is necessary to provide education and evaluation methods for creativity.
As for the changes in social structure, the main issues are social inequalities by a diverse range of causes. Due to worldwide economic crisis, even those developed countries suffer from income disparity and poverty issues, thereby endeavoring to solve these issues by reforming financial and tax policies. Since there is significant correlation between employment instability and social inequality, various issues of inequality are arising, including income disparity and gap of educational opportunity according to the economic power of parents.
The issue of inequality is also caused by decline in social mobility. When in a society with low social mobility, the gap between social classes will be widened and it will be difficult to select talented people from the lower class in the future. Moreover, the change in industrial structure by technology development may cause technology overload which takes place due to massive digital illiteracy causaed by digital bipolarization and speed difference between the advancement of science technology and social change.
The changes in science technology require a new talent model to cope with the 4th industrial revolution. The education in the future shall focus on building a capability of learners to develop a new knowledge paradigm in the community value and to suggest various nodes to do so. It is necessary to constantly increase the opportunities for learners make a contact with others by science technology such as social media and to make efforts to create new capital by integrating with science technology such as Internet of Things.
The development of science technology needs to make learners develop their creativity and the government policy should support the development. To this end, what the members of the society should do is not to accept the advancement of science technology in a passive attitude, but to investigate the changes in science technology and the ways for positive application. This will be possible when there occur a public consensus, social changes and the advancement of science technology simultaneously.
▣ Prospect of Changes in Domestic and Foreign Policy on Higher and Lifelong Education
1) Higher Education
First, as for changes in domestic policy of higher education, low birthrate and ageing population are expected to reduce human resources to maintain the society and the number of students, causing direct influence on higher education. In the field of higher education, various changes must occur that colleges should have competitiveness to produce distinguished talents in response to the reality of lacking new enrollment. The environmental changes expected in higher education include reduction in human resources by low birthrate and ageing population, the rise of new industrial structure by convergence of knowledge and technology, the increasing demand on creative talents, expectations on educational institutions for lifelong education and expansion of globalization across the borders.
In this sense, the research suggests 7 agendas for future prospect of higher education policy in response to changes in surrounding environment, including promotion of structural reform in higher education in response to reduction in the number of students and new enrollment to colleges, concentrated training in the core areas of new industrial structure, enhancement of educational competence of colleges to foster creative talents, expansion of openness of colleges by reorganizing academic affairs and degree structure, reinforcement of financial aid for higher education by the government, improvement of the role of colleges as an impetus of local development and innovations of expanding borders and teaching-learning method in higher education.
Next, as for the changes in higher education policies in foreign countries, colleges in the future are facing a variety of both changes and challenges due to development of information communication and science technology. Particularly, worldwide demographic changes and globalization are expected to extend a significant influence on future higher education. The globalization in higher education means the increase in mobility of students, professors and institutions. As the competition among educational institutions will increase based on outcomes in the market economy system with academic and technological exchanges, many of the colleges will make more efforts to achieve world-class level. In the future society, decision making and political determination of each country and educational committees will sharply transform the aspects of changes of higher education by integrating with technology innovations in the future. Colleges will experience changes in accordance with financial aid and policy provided by the government. The worldwide social changes, such as war, famine, demographic changes and technology development, also raises the necessity for colleges to prepare the plans to improve in the future.
The summary of the agendas on future prospect of higher education policy in foreign countries in response to the changes in surrounding environment includes expansion of mobility across the nations and maintenance of the quality of education, expansion of financial investment in higher education, introduction of new technology and changes in teaching-learning methods, and improvement of mobility of acquisition of qualification, skills and higher education.
2) Lifelong Education
First, as for changes in domestic policy of lifelong education, advancement of technology such as IT raises the necessity to guarantee educational opportunities in overall education including lifelong education in a variety of ways, and to expand equality in access to education. As the advancement of technology also produces new types of learners and makes new types of learning possible, it is necessary to improve domestic lifelong education system to respond to the situation.
The 6 agendas to be considered important in domestic policies for lifelong education as a policy response to these changes are enhancement of open lifelong education system, expansion of lifelong education with learnfare, the third learning response, extension of learning support in small districts, specialization of lifelong education in each area and reformation of the government system to lead and respond to the changes in lifelong education.
As for policy changes of lifelong education in foreign countries, there is a trend towards accelerating industries and jobs to increase labor productivity and economic growth to overcome the problems of worldwide reduction in population due to low birthrate and ageing population. Particularly, as the speed of social change is increasing in accordance with advancement of science technology, the demand on new learning for adults is growing.
Each country is endeavoring to provide policy support and establish the system to meet the demand of learning for adults in order to reduce digital inequality as well as economic inequality. Moreover, the advancement of IT devices such as social media, Internet of Things and wearable devices requires to establish the learner-oriented system and to provide education with IT technology in the education field.
In this light of global changes, the research examines the vision, strategy, goals and tasks suggested by major International Organizations such as the World Bank, the European Union, the UNESCO, the UN and the OECD as well as primary changes in education and training of IPTS in 2025. The 5 common agendas for the future prospect in relation to lifelong education include advancement to the society in which it is possible to provide life-cycle customized lifelong education, preparation of driving force for future growth by integrating lifelong education with vocational training, realization of lifelong education society without inequality and discrimination, advancement of nation-level system and infrastructure to improve the quality of lifelong education and realization of ubiquitous lifelong education society by utilizing ICT and diversifying learning paths.
▣ Investigation in Major Policy Issues through Analysis on Big Data
The research analyzed big data by using various methods such as word cloud analysis, semantic network analysis and words in vogue trend analysis based on the various data source, including portals and twitters used by netizens and news articles and academic materials. The major policy issues drawn from the analysis on big data by data sources are as follows.
1) Higher Education
(1) Opinions of Netizens
First, the result of analysis on word cloud, semantic network and words in vogue trends on Internet portals and twitters suggests tuition fees and national grant as the most important issues in higher education. It is revealed in the words in vogue trend analysis that the netizens are constantly focusing on tuition fees and national grant from the presidential election in 2012 to this year. Considering the fact that the majority of the users of Internet portals are ordinary people such as students and parents, it is shown that not policy makers or experts, but consumers of higher education are interested in making up tuition fee and receiving national grant. Especially, on twitter, as the issues related to school expenses such as college tuition fee and half-college-tuition policy are suggested in connection with negative phrases such as refusal to enter college, credential society and discrimination, it is observed that there is fundamental criticism on whether the college education is useful and necessary or not.
(2) News Articles
According to the result of the analysis on word cloud, semantic network and words in vogue by news articles, university industry cooperation, tuition fees, school expenses and university structural reform appeared as the most important issues. In particular, if a common word ‘university’ is excluded from the analysis, ‘university industry cooperation’ accounts for the highest frequency across the research period from 2012 to 2016. While reducing the burden for school expenses by providing national grant and promoting university structural reform based on evaluation are considered as the representative policy of Park Geun-hye administration, those words frequently appeared as topic words on the new articles.
(3) Academic Materials
The analysis with academic materials on word cloud, semantic network and words in vogue by news articles revealed ‘research,’ ‘curriculum’ and ‘teaching (professor)’ as the issues attracting public attention as well as university industry cooperation which is considered important by the analysis with news articles. As stated above, it is understood that the researchers are affected by the Park administration’s emphasizing enhancement of research ability and innovation by cooperating industry and universities to create the environment of creative economy.
The important words relevant to ‘curriculum’ include competence improvement, competence-based education, national competence development, NCS and engineering education. The reason that the curriculum became an important issue is the fact that educational curriculum is emphasized in the respective government-funded prorjects, including industry university cooperation or university structural reform. According to the investigation on academic materials, it is shown that the research topics that are closely related to government-funded projects or government policies of higher education take large portion in academic materials. At the same time, there are many research topics which indicate the researchers’ reasoning on higher education, including analysis on issues in designing and operating college curriculum, utilizing new teaching method and media and the effectiveness of learning. Besides, it is worthy of notice that teaching competence, teaching development and recognition on new teaching-learning methods are covered as the issues relevant to ‘teaching.’
2) Lifelong Education
(1) Opinions of Netizens
According to the word cloud, semantic network and words in vogue trend analysis on lifelong education, the academic credit bank system is revealed as an important issue.
The public attention also goes to a learning planner, certificates, the certificate of a social worker, the certificate of a lifelong educator, the certificate of a nursing teacher and bachelor’s degree. People also show their high interests in credits to take courses from the academic credit bank and in acquisition of the degree after finishing the courses.
For this purpose, netizens are attracted to taking courses online to acquire certificates or degrees through the academic credit bank system for convenience and low expenses.
In addition, netizens are aware of the lifelong education centers affiliated with universities as an important way to register for the academic credit bank. In summary, netizens understand the fact that the lifelong centers may take part of their reeducation and they are considering both lifelong centers and academic credit bank system as ways to acquire a degree or a certificate.
(2) New Articles
The result of word cloud analysis, semantic network analysis and words in vogue trend analysis with news articles show the important issue as acquisition of certificates due to considerable interests in lifelong education. That is, as unemployment crisis and economic crisis are on the rise as the social issues, people show great attention to the certificates for a social worker or a nursing teacher which can be a lifelong job and easy to enter into an employment. However, the interest in certificates rapidly decreased from April 2012 and showed constantly low level until 2016.
As for yearly change of the issues relevant to lifelong education, the interest in lifelong education started to rise from 2012, and the lifelong education for the disadvantaged and aged population through lifelong learning city or lifelong learning centers in relation to the project of creation of local lifelong learning city was the main concern in 2013.
In 2014, along with the lifelong education for the disadvantaged and aged population, as the educational opportunity for the second phase of life for the middleaged people is expanded, the provisions of lifelong education was increased 8 times compared to the ones in a year before. In addition, relevant keywords of lifelong learning centers, cyber university and the Air and Correspondence College are revealed for the educational opportunity without any limit in time and space. The operation and support for happy learning centers in local communities and train of experts are emphasized as a measure to enhance competence of lifelong education city. In 2015, people paid more attention to selection of the lifelong learning city and the happy learning center, and the comments from both the National Institute for Lifelong Education and the Ministry of Education relevant to selection of the lifelong learning city was increased more than 3 times. It is also shown that the college for lifelong learning and the Ministry of Education compose a semantic network with lifelong education as center, and happy delivery lecture service, lifelong learning city and credential recognition programs formulate a semantic network with lifelong education program as center. In 2016, in utilizing lifelong learning city to sustainable lifelong education in local cities, it is revealed that establishment of middleand long-term plans to create a lifelong learning city with uniqueness of local community and the college for lifelong learning selected by the Ministry of Education compose an important semantic network.
(3) Academic Materials
According to the analysis on word cloud, semantic network and words in vogue trend targeting 533 academic materials on lifelong education from 2012 to 2016, while the topic word of ‘lifelong learning’ most frequently appears in the academic materials, more of these materials belong to the dissertations or journals of other fields than of journals for lifelong learning. Considering the result with semantic network analysis, although ‘lifelong learning’ is prominently shown in semantic networks as an important topic word, the journals for lifelong learning usually deal with more detailed areas of lifelong learning.
Besides, the topic words most frequently shown in the word cloud analysis such as ‘lifelong learning,’ and ‘lifelong learning program’ revealed the concentrated semantic connectivity with other topic words.
While the ‘academic credit bank system’ takes an important position as the important issue in both word cloud and semantic network analysis, it composes an independent network with topic words related to learners in the general semantic network. It means that the academic credit bank system plays an important role in lifelong learning in Korea as well as is being researched as an independent policy area for learners.
According to the analysis on yearly change of the issues of lifelong learning in academic materials, the same words are revealed as important topic words and words in vogue in word cloud and semantic network analysis. This result is basically understood that the concepts of ‘lifelong learning,’ ‘program,’ ‘lifelong education,’ and ‘learners’ cover the whole field of lifelong education in academic materials. Although those words concerned showed the similar aspects in frequency from 2012 to 2016, the frequency of words such as ‘lifelong learning’ and ‘program’ relatively decreased from 2013. It may be due to the fact that the expression for those concepts were replaced by subordinate concepts or divided into various forms. To sum up the yearly issue changes, the main words of lifelong education were revealed that the words had comprehensive and various subordinate aspects and that they were used in different ways according to the research field. It seems that the lifelong education has a value of diversity.
▣ Visions and Directions of Reform of Policy in Higher and Lifelong Education
1) Visions of Reform of Policy in Higher and Lifelong Education
The 4th industrial revolution is expected to cause not only innovations in economic and social system, but also revolutionary changes in the ways humans live and think.
In these contexts, it is required for the higher education, which plays a pivotal role in fostering highly qualified professionals for national competitiveness, to respond immediately to the recent social changes. In the era of convergence technology, as the barrier between higher and lifelong education shall be reduced, it is necessary to provide directions for educational reform in higher and lifelong education in the integral perspectives.
In this sense, as the educational reform in the field of higher and lifelong education should have the creative and active orientation to lead the advancement of global educational competence by establishing educational ability and system to lead innovative changes in the future intelligence and information society, the policy vision is established as ‘innovative future and enterprising education.’
2) Basic Directions for Reform of Policy in Higher and Lifelong Education
The policy directions for reform in higher and lifelong education is divided into basic directions and detailed directions. The basic directions are first established based on the prospect of demographic, economic and social structure and the advancement of science technology which are discussed in the prospect of the changes in the future society in relation to higher and lifelong education on the premise of policy vision suggested above.
First, the anticipation for the future and autonomous structural reform.
To effectively cope with the future society, a quick and systematic monitoring is essential.
The government and colleges will need to systematically anticipate the trend of demographic change in the future and to conduct a simulation for the events that may occur in each area of higher education. The university structural reform in preparation for reduction in the number of students includes a variety of challenging tasks, such as the abolition of a college, financial support, the size and the characteristics of new enrollments, and changes in the governance and operation of the college. In order for higher education as a factor determining national competitiveness to cope with the future society with composure, the policy support must be provided to identify sensitive change trends and to improve the ability to respond autonomously.
Second, the innovation in the system of fostering talents who will take a lead in the 4th industrial revolution.
It is expected that the demographic change of low birthrate and aged population and the advancement of the 4th industrial revolution will bring unprecedented rapid changes to the industrial structure and the labor market. The influence of the 4th industrial revolution is expected to shake the foundation of the economy and the society, such as main industries, a production method and the patter of consumption. In this sense, the talent model as well as job competence required by the society will dramatically change and the advancement of technology will bring the whole different-level changes to the method and concept of learning. It means that it is imperative to completely transform the contents of, scope of and the way and cycle of learning to acquire the knowledge and the skills which a member of society should be equipped with. Considering the role of higher and lifelong education as the mechanisms to provide the labor market with necessary human resources, the innovation in the system of fostering talents to cope with these challenges.
Third, improvement of social mobility and relief of educational inequality
As there are a diverse range of political, social and cultural fluctuations and changes in accordance with globalization, and various problems are derived from it in accordance with the condition of each country, the most prominent one is inequality caused by difference in the speed of growth. The problem of inequality in the global society is causing a lot of diversified problems, including income inequality. Since the higher the level of income inequality increases, the lower social mobility decreases, the most important thing is to invest in education to reduce income inequality. The reduction in social mobility not only causes the problems of economic inequality, but also hampers the social integration and makes it difficult to produce and utilize talents in the future society. The educational reform in the future society will need to be promoted into the direction to play a pivotal role in recovering social mobility and relieving various inequality issues, including educational inequality.
Fourth, establishment of a learner-oriented educational paradigm and cultivation of a new integral learning competence
The advancement of IT devices such as social media, Internet of Things and wearable devices will produce a new social value that will emphasize rational norms to solve various problems. It is expected that the rational norms will create a learner-oriented educational paradigm which makes it possible to reasonably standardize personal perspectives by requesting a ‘Paradigm-Shift’ that breaks down the fixed roles of teachers and learners creatively. In addition, as the total sum of information significantly increases, the great problem-solving competence is required to solve various problems creatively. As it is considered more important of new areas created by convergence of various areas, and the importance of new business items rises, new talents with integral learning competence are required. To this end, it is necessary to establish an educational platform to develop human competence needed in the era of artificial intelligence, to foster the characteristics of such talents, and to construct a system to produce the talents with such competence.
3) Detailed Directions of Reform of Policy in Higher and Lifelong Education
The detailed directions of reform of policy in higher and lifelong education are divided into the fields of higher education and lifelong education based on the prospect of changes of domestic and foreign policy in higher and lifelong education and the investigation in major policy issues by analyzing big data.
(1) Higher Education
- Restructuralization of the higher education system to produce human resources in macroscopic viewpoint
- Rearrangement of directions and strategies of university structural reform to enhance competitiveness
- Securing finances for higher education and enhancing stability of allotment system
- Re-establishment of visions, principles, contents and methods of college education in relation to the future tasks
- Systematization of the strategy to produce highly-qualified human resources for the new growth industry in the future
- Globalization of higher education as a strategy to respond to the future society and innovate higher education
(2) Lifelong Education
- Administration of open policy in lifelong learning
- Creation of a lifelong learning environment connecting welfare and education
- Introduction of Life Cycle Customized Lifelong Education Policy
- Integration and specialization of lifelong learning and vocational training for new growth engines
- Enhancement of support system for lifelong education to develop various career paths
- Support developing essential competence for the jobs in the new industrial society
- Construction and utilization of data system for research on the future prospect of lifelong learning
(출처 : Abstract)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.