이 연구는 일반계 고등학교 1, 2학년 250명을 대상으로, 물체에 작용하는 힘의 크기와 힘이 작용하는 방향에 따른 물체의 운동에 대한 고등학생들이 갖고 있는 개념을 조사하였다. 학생들은 등속 운동보다는 등가속도 운동, 수평방향의 운동보다는 연직방향의 운동, 직선운동보다는 곡선운동의 개념 이해도가 낮았다. 힘의 방향보다는 힘의 크기에 관한 개념의 이해가 낮았으며, 직선운동에서는 힘과 운동방향이 같은 방향인 경우 이해도가 높고, 반대 방향이면 낮았으며, 수평방향일때의 정답률이 연직방향일 때 보다 높았다. 그리고 연직상방으로 올라가는 경우와 같이 운동 방향과 중력이 작용하는 방향이 다른 경우 정답률이 가장 낮았는데 이는 물체의 운동방향과 같은 방향으로 힘이 작용한다는 오개념을 갖고 있다는 것을 알 수 있었다.
이 연구는 일반계 고등학교 1, 2학년 250명을 대상으로, 물체에 작용하는 힘의 크기와 힘이 작용하는 방향에 따른 물체의 운동에 대한 고등학생들이 갖고 있는 개념을 조사하였다. 학생들은 등속 운동보다는 등가속도 운동, 수평방향의 운동보다는 연직방향의 운동, 직선운동보다는 곡선운동의 개념 이해도가 낮았다. 힘의 방향보다는 힘의 크기에 관한 개념의 이해가 낮았으며, 직선운동에서는 힘과 운동방향이 같은 방향인 경우 이해도가 높고, 반대 방향이면 낮았으며, 수평방향일때의 정답률이 연직방향일 때 보다 높았다. 그리고 연직상방으로 올라가는 경우와 같이 운동 방향과 중력이 작용하는 방향이 다른 경우 정답률이 가장 낮았는데 이는 물체의 운동방향과 같은 방향으로 힘이 작용한다는 오개념을 갖고 있다는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to investigate high school students’ concepts about the motion of objects when considering the magnitude and the direction of the applied force. Students have a better understanding of uniform velocity than uniform acceleration, horizontal motion than vertical motion, s...
The purpose of this study was to investigate high school students’ concepts about the motion of objects when considering the magnitude and the direction of the applied force. Students have a better understanding of uniform velocity than uniform acceleration, horizontal motion than vertical motion, straight-line motion than curvilinear motion, and the direction of a force than the magnitude of a force. In straight-line motion, the percentage of correct answers of the students was highest when the directions of the force and the motion were is the same and were in the horizontal direction. Also the orders of the percentages of correct answers were as following: vertical motion in the same direction, horizontal motion in the opposite direction, uniform velocity, and vertical motion of the opposite direction.
The purpose of this study was to investigate high school students’ concepts about the motion of objects when considering the magnitude and the direction of the applied force. Students have a better understanding of uniform velocity than uniform acceleration, horizontal motion than vertical motion, straight-line motion than curvilinear motion, and the direction of a force than the magnitude of a force. In straight-line motion, the percentage of correct answers of the students was highest when the directions of the force and the motion were is the same and were in the horizontal direction. Also the orders of the percentages of correct answers were as following: vertical motion in the same direction, horizontal motion in the opposite direction, uniform velocity, and vertical motion of the opposite direction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.