본 연구는 뉴스포츠 운영사례를 발굴하여 학교체육에서 뉴스포츠의 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 도시형 중학교 2개, 농촌형 중학교 1개, 특별계형 고등학교 2개 총 5개의 참여학교를 선정하였다. 연구방법으로는 10개월에 걸쳐 참여관장 심층면담, 워크숍 내용분석 등의 방법을 활용하였다. 자료의 분석은 전사, 약호화, 주제 발견의 과정을 거쳐 분석하였다. 뉴스포츠 운영 사례를 내부자적 관점에서 도출하고자 하였으며 이에 따라 사례별로 참여자의 관점에서 논의하였다. 연구결과 뉴스포츠 운영은 학급지원형, 자율보급형, 학교보급형 의 세 가지 사례로 운영하고 있었으며, 뉴스포츠가 학교체육 활성화에 기여하는 가장 큰 장점은 만들어가는 체육수업의 새로움과 참여를 통한 즐거움 성취였다. 이러한 운영사례는 유형별로 핵심적인 효과요인들이 내재되어 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 뉴스포츠 운영사례를 발굴하여 학교체육에서 뉴스포츠의 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 도시형 중학교 2개, 농촌형 중학교 1개, 특별계형 고등학교 2개 총 5개의 참여학교를 선정하였다. 연구방법으로는 10개월에 걸쳐 참여관장 심층면담, 워크숍 내용분석 등의 방법을 활용하였다. 자료의 분석은 전사, 약호화, 주제 발견의 과정을 거쳐 분석하였다. 뉴스포츠 운영 사례를 내부자적 관점에서 도출하고자 하였으며 이에 따라 사례별로 참여자의 관점에서 논의하였다. 연구결과 뉴스포츠 운영은 학급지원형, 자율보급형, 학교보급형 의 세 가지 사례로 운영하고 있었으며, 뉴스포츠가 학교체육 활성화에 기여하는 가장 큰 장점은 만들어가는 체육수업의 새로움과 참여를 통한 즐거움 성취였다. 이러한 운영사례는 유형별로 핵심적인 효과요인들이 내재되어 있음을 알 수 있었다.
This qualitative case study was conducted to 1) identify effective fac urs that contributed in building a best practice through new sports, and 2) construct the relational models revealing the inter-dependency among the effective factors of best practice cases of new sports learning in physical educ...
This qualitative case study was conducted to 1) identify effective fac urs that contributed in building a best practice through new sports, and 2) construct the relational models revealing the inter-dependency among the effective factors of best practice cases of new sports learning in physical education classes. To achieve the goals of study, the total five cases were selected; two middle schools from a metropolis, one middle school from a rural community, and two high schools. This study was conducted during 10 months through participant observation and interviews with teachers The research results preset the narratives of 5 cases. These narratives include thick descriptions about how teaches implement new sports and how teachers and students interact in physical education Based on these narratives, researchers identifies the critical success factors influencing to the implentation of new sports programs. These factors include effective instructional and learning strategies and other supporting strategies.
This qualitative case study was conducted to 1) identify effective fac urs that contributed in building a best practice through new sports, and 2) construct the relational models revealing the inter-dependency among the effective factors of best practice cases of new sports learning in physical education classes. To achieve the goals of study, the total five cases were selected; two middle schools from a metropolis, one middle school from a rural community, and two high schools. This study was conducted during 10 months through participant observation and interviews with teachers The research results preset the narratives of 5 cases. These narratives include thick descriptions about how teaches implement new sports and how teachers and students interact in physical education Based on these narratives, researchers identifies the critical success factors influencing to the implentation of new sports programs. These factors include effective instructional and learning strategies and other supporting strategies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.