본 연구는 초등학교 체육수업에서 뉴스포츠를 중심으로 한 스포츠 교육모형의 적용하여, 그 과정을 기술하고 학생들의 정의적·심동적·인지적 영역의 변화를 살펴보는데 그 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 D광역시의 한 초등학교 6학년 1개 반을 연구대상으로 선정하여, 2009년 5월부터 10월까지 스포츠 교육모형 수업을 실시하고 수집된 자료를 토대로 그 결과를 분석하였다. 자료 수집은 질적 연구 방법인 실행연구 방법으로, 참여관찰과 비참여관찰, 서술적 관찰, 심층면담, 관련자료 수집 등으로 이루어졌다. 수집된 자료는 항시비교법에 의해 분석하였고, 구성원간 검토와 전문가와의 협의, ...
본 연구는 초등학교 체육수업에서 뉴스포츠를 중심으로 한 스포츠 교육모형의 적용하여, 그 과정을 기술하고 학생들의 정의적·심동적·인지적 영역의 변화를 살펴보는데 그 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 D광역시의 한 초등학교 6학년 1개 반을 연구대상으로 선정하여, 2009년 5월부터 10월까지 스포츠 교육모형 수업을 실시하고 수집된 자료를 토대로 그 결과를 분석하였다. 자료 수집은 질적 연구 방법인 실행연구 방법으로, 참여관찰과 비참여관찰, 서술적 관찰, 심층면담, 관련자료 수집 등으로 이루어졌다. 수집된 자료는 항시비교법에 의해 분석하였고, 구성원간 검토와 전문가와의 협의, 삼각검증법에 의하여 자료의 진실성을 확보하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 스포츠 교육모형 적용을 위해 뉴스포츠 2개 종목인 츄크볼과 티볼을 선정하였고, 수업 일정의 계획은 학생들과 협의하여 시즌 계획을 하였다. 학생의 참여를 고려하여 팀 중심의 연습과 게임을 통해, 모든 학생들이 자발적으로 참여할 수 있도록 유도하였으며, 학습 자료의 기록은 PMI를 활용한 팀 협의록과 자기 평가지, 경기기록지 등으로 교육적 경험을 정리하고 반성하도록 하였다. 기능연습과 연습 게임을 통해 전략과 작전을 짤 수 있도록 하였고, 실제 리그전을 통해 경기가 이루어졌다. 결승전은 모두가 함께 할 수 있는 축제의 형식으로 열렸으며, 다양한 영역의 시상으로 경기 결과뿐만이 아니라, 과정에 대한 보상이 이루어 졌다. 학생의 정의적 영역의 변화를 살펴보면, 체육 수업에 대한 선호도가 높아졌을 뿐만 아니라 체육 수업을 싫어하고 방관하던 학생들의 적극적인 참여가 이루어 졌으며, 체육 수업을 통해 많은 것을 얻을 수 있다는 것을 학생들이 깨닫게 되었다. 심리적 특성의 측면에서는 체육 수업을 통해 게임에 대한 즐거움과 활동에 대한 만족감이 높아진 것으로 나타났으며, 수업 참여와 진행과정에서 학생들의 자발성이 높아졌다. 또 이제까지 친구들과 잘 어울리지 못하고 소외당하던 학생들은 팀 활동을 통해 친구들과 어울릴 수 있는 환경이 조성되었으며, 친하지 않는 친구와도 많은 시간을 함께할 수 있었다. 사회적 특성의 측면에서는 남을 배려하고 게임을 통해 서로 노력하고 협동하는 마음이 길러졌으며, 자신의 역할이나 경기 참여가 팀에 미치는 영향에 대해 알고, 책임 있는 행동을 보이는 학생이 많이 늘어났다. 심동적 영역에서는 실제 경기를 하는 능력은 경기 흐름에 대한 안목과 지속적인 역할 수행을 통해 많은 향상을 가져 왔으며, 팀별 연습과 동료학습을 통해 경기력이 향상되었다. 또 팀별 기록지 분석을 통해 스스로 연습할 수 있는 환경을 만들어 주어, 방과 후 또는 쉬는 시간에 연습하는 학생이 늘어났고, 우수선수 선발과 동료평가를 통해 학생들의 성취동기가 높아져 자연스럽게 기능향상으로 이어졌다. 인지적 영역에서는 학생들이 수업이 진행됨에 따라 각자의 역할을 행하는 역할지식이 쌓여갔고, 팀의 운영 측면과 실제 경기에서도 질적인 부분의 향상을 가져왔다. 종목에 대한 이해는 실제 게임을 통해 습득이 잘 되었으며, 인지도 평가결과는 규칙과 심판법의 인지도가 많이 향상되었으며, 경기 중 에티켓을 자연스럽게 습득하였고, 경기를 관람하는 안목이 늘어나 생활에서의 스포츠인으로 거듭날 수 있었다. 이러한 학생의 변화를 토대로 스포츠 교육모형의 적용가능성을 살펴보면 학생들은 새로운 스포츠와의 만남과 새로운 수업 방식을 선호하였으며, 학생의 다양한 역할 수행을 통해 스포츠의 장점을 극대화 할 수 있는 방법이었다. 또 수업 자체가 경기 기능 중심이 아닌 스포츠 경기로 진행된다는 점은 수업에 활기를 불어넣었고, 뉴스포츠의 적용은 학생들의 차이를 고려하여 모두가 함께할 수 있는 수업으로의 가능성을 보였다. 이상과 같은 연구결과는 체육수업의 내실있는 운영과 뉴스포츠 중심의 스포츠 교육모형 체육수업에 기초자료로 활용될 것으로 기대된다.
본 연구는 초등학교 체육수업에서 뉴스포츠를 중심으로 한 스포츠 교육모형의 적용하여, 그 과정을 기술하고 학생들의 정의적·심동적·인지적 영역의 변화를 살펴보는데 그 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 D광역시의 한 초등학교 6학년 1개 반을 연구대상으로 선정하여, 2009년 5월부터 10월까지 스포츠 교육모형 수업을 실시하고 수집된 자료를 토대로 그 결과를 분석하였다. 자료 수집은 질적 연구 방법인 실행연구 방법으로, 참여관찰과 비참여관찰, 서술적 관찰, 심층면담, 관련자료 수집 등으로 이루어졌다. 수집된 자료는 항시비교법에 의해 분석하였고, 구성원간 검토와 전문가와의 협의, 삼각검증법에 의하여 자료의 진실성을 확보하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 스포츠 교육모형 적용을 위해 뉴스포츠 2개 종목인 츄크볼과 티볼을 선정하였고, 수업 일정의 계획은 학생들과 협의하여 시즌 계획을 하였다. 학생의 참여를 고려하여 팀 중심의 연습과 게임을 통해, 모든 학생들이 자발적으로 참여할 수 있도록 유도하였으며, 학습 자료의 기록은 PMI를 활용한 팀 협의록과 자기 평가지, 경기기록지 등으로 교육적 경험을 정리하고 반성하도록 하였다. 기능연습과 연습 게임을 통해 전략과 작전을 짤 수 있도록 하였고, 실제 리그전을 통해 경기가 이루어졌다. 결승전은 모두가 함께 할 수 있는 축제의 형식으로 열렸으며, 다양한 영역의 시상으로 경기 결과뿐만이 아니라, 과정에 대한 보상이 이루어 졌다. 학생의 정의적 영역의 변화를 살펴보면, 체육 수업에 대한 선호도가 높아졌을 뿐만 아니라 체육 수업을 싫어하고 방관하던 학생들의 적극적인 참여가 이루어 졌으며, 체육 수업을 통해 많은 것을 얻을 수 있다는 것을 학생들이 깨닫게 되었다. 심리적 특성의 측면에서는 체육 수업을 통해 게임에 대한 즐거움과 활동에 대한 만족감이 높아진 것으로 나타났으며, 수업 참여와 진행과정에서 학생들의 자발성이 높아졌다. 또 이제까지 친구들과 잘 어울리지 못하고 소외당하던 학생들은 팀 활동을 통해 친구들과 어울릴 수 있는 환경이 조성되었으며, 친하지 않는 친구와도 많은 시간을 함께할 수 있었다. 사회적 특성의 측면에서는 남을 배려하고 게임을 통해 서로 노력하고 협동하는 마음이 길러졌으며, 자신의 역할이나 경기 참여가 팀에 미치는 영향에 대해 알고, 책임 있는 행동을 보이는 학생이 많이 늘어났다. 심동적 영역에서는 실제 경기를 하는 능력은 경기 흐름에 대한 안목과 지속적인 역할 수행을 통해 많은 향상을 가져 왔으며, 팀별 연습과 동료학습을 통해 경기력이 향상되었다. 또 팀별 기록지 분석을 통해 스스로 연습할 수 있는 환경을 만들어 주어, 방과 후 또는 쉬는 시간에 연습하는 학생이 늘어났고, 우수선수 선발과 동료평가를 통해 학생들의 성취동기가 높아져 자연스럽게 기능향상으로 이어졌다. 인지적 영역에서는 학생들이 수업이 진행됨에 따라 각자의 역할을 행하는 역할지식이 쌓여갔고, 팀의 운영 측면과 실제 경기에서도 질적인 부분의 향상을 가져왔다. 종목에 대한 이해는 실제 게임을 통해 습득이 잘 되었으며, 인지도 평가결과는 규칙과 심판법의 인지도가 많이 향상되었으며, 경기 중 에티켓을 자연스럽게 습득하였고, 경기를 관람하는 안목이 늘어나 생활에서의 스포츠인으로 거듭날 수 있었다. 이러한 학생의 변화를 토대로 스포츠 교육모형의 적용가능성을 살펴보면 학생들은 새로운 스포츠와의 만남과 새로운 수업 방식을 선호하였으며, 학생의 다양한 역할 수행을 통해 스포츠의 장점을 극대화 할 수 있는 방법이었다. 또 수업 자체가 경기 기능 중심이 아닌 스포츠 경기로 진행된다는 점은 수업에 활기를 불어넣었고, 뉴스포츠의 적용은 학생들의 차이를 고려하여 모두가 함께할 수 있는 수업으로의 가능성을 보였다. 이상과 같은 연구결과는 체육수업의 내실있는 운영과 뉴스포츠 중심의 스포츠 교육모형 체육수업에 기초자료로 활용될 것으로 기대된다.
This study was implementing new sports oriented elementary physical education class applied by Sports Education Model and then describe process of class and analyzed the change in student’s sense of physical, cognitive and affective domain. To achieve the purpose, a sixth grader class was chosen as ...
This study was implementing new sports oriented elementary physical education class applied by Sports Education Model and then describe process of class and analyzed the change in student’s sense of physical, cognitive and affective domain. To achieve the purpose, a sixth grader class was chosen as a study subject and the Sport Education Model strategy was implemented in a primary school of the D-metropolitan city from May to September, 2009. The data were collected by qualitative methods including participant observation, observation without participating, descriptive observation, in-depth interviews, and related literatures. The collected data were analyzed by the constant comparative method and the data reliability was verified by member check, peer debriefing and triangulation. The results from this study are as follows: In sports education model application process, sports item chose Chouckball and Tee ball that is New sports two items considering study teacher and participation of students. Plan of class schedule did plan season confering with students. Through practice and game of considering participation of a student, derived so that all students can participate voluntarily. Recording of studying data is team conference lock and own estimation that inflect PMI(Plus, Minus, Interest), did to arrange and reflects on educational experience by game recording paper etc. Did it so that can make strategy and tactics through function practice and practice game, and game was formed through actuality league game. A final contest held in form of festival that everybody can do it together, and as well as game result with idea of a poem of various area, compensation about process was achieved. If examine change of affective domain of a student, active participation of students who dislike physical education class and looks on as well as preference about physical education class rose was achieved. Students realized that can get a lot of things through physical education class. Was expose that pleasure about game through physical education class and feeling of satisfaction about activity rise in side of psychological special quality, and spontaneity of students rose in class participation and progress process. Do not harmonize with friends so far and time that environment that students who encounter estrangement can join with friends through team activity was formed, and is much with friend who do not make friends together. A student who mind that considers and tries each other through game and cooperates knows about effect that own role or game participation gets in team, and is shown responsible action increased much to remain in side of social special quality. Physical Domain ability that play actuality game brought a lot of elevations through inside measurement and continuous role achievement about game flowing, and practice by team and game power through companion studying were improved. Also, making environment that can practice naturally through recording paper analysis by team after school or a student who practice at break increased, and was connected by function elevation naturally because students' accomplishment motive rises through melancholy player selection and companion estimation . Knowledge that students behave each role according as class is proceeded in cognitive domain accumulated, and brought elevation of qualitative part in operation side and actuality business conditions of team. Comprehension for item got a fine picking up through actuality game, and could resuscitate as sports phosphorus in life because forefinger degree of rule and referee role was improved much, and while plays a game, mastered etiquette naturally, and inside measurement that watch game increases with estimation wave. If examine application possibility of sports education model on the basis of this student's change, students were method that can preferred meeting and new class mode with new sports, and maximize advantage of sports through various role achievement of a student. Also, point gone by sports game that class itself is not the game function center inspired vigor in class, and application of new sports was shown possibility of class that everybody can do together considering difference of students. Is expected that is utilized to basic data in sports education model physical education class of operation and center of new sports that study finding such as singularity is main room of physical education class.
This study was implementing new sports oriented elementary physical education class applied by Sports Education Model and then describe process of class and analyzed the change in student’s sense of physical, cognitive and affective domain. To achieve the purpose, a sixth grader class was chosen as a study subject and the Sport Education Model strategy was implemented in a primary school of the D-metropolitan city from May to September, 2009. The data were collected by qualitative methods including participant observation, observation without participating, descriptive observation, in-depth interviews, and related literatures. The collected data were analyzed by the constant comparative method and the data reliability was verified by member check, peer debriefing and triangulation. The results from this study are as follows: In sports education model application process, sports item chose Chouckball and Tee ball that is New sports two items considering study teacher and participation of students. Plan of class schedule did plan season confering with students. Through practice and game of considering participation of a student, derived so that all students can participate voluntarily. Recording of studying data is team conference lock and own estimation that inflect PMI(Plus, Minus, Interest), did to arrange and reflects on educational experience by game recording paper etc. Did it so that can make strategy and tactics through function practice and practice game, and game was formed through actuality league game. A final contest held in form of festival that everybody can do it together, and as well as game result with idea of a poem of various area, compensation about process was achieved. If examine change of affective domain of a student, active participation of students who dislike physical education class and looks on as well as preference about physical education class rose was achieved. Students realized that can get a lot of things through physical education class. Was expose that pleasure about game through physical education class and feeling of satisfaction about activity rise in side of psychological special quality, and spontaneity of students rose in class participation and progress process. Do not harmonize with friends so far and time that environment that students who encounter estrangement can join with friends through team activity was formed, and is much with friend who do not make friends together. A student who mind that considers and tries each other through game and cooperates knows about effect that own role or game participation gets in team, and is shown responsible action increased much to remain in side of social special quality. Physical Domain ability that play actuality game brought a lot of elevations through inside measurement and continuous role achievement about game flowing, and practice by team and game power through companion studying were improved. Also, making environment that can practice naturally through recording paper analysis by team after school or a student who practice at break increased, and was connected by function elevation naturally because students' accomplishment motive rises through melancholy player selection and companion estimation . Knowledge that students behave each role according as class is proceeded in cognitive domain accumulated, and brought elevation of qualitative part in operation side and actuality business conditions of team. Comprehension for item got a fine picking up through actuality game, and could resuscitate as sports phosphorus in life because forefinger degree of rule and referee role was improved much, and while plays a game, mastered etiquette naturally, and inside measurement that watch game increases with estimation wave. If examine application possibility of sports education model on the basis of this student's change, students were method that can preferred meeting and new class mode with new sports, and maximize advantage of sports through various role achievement of a student. Also, point gone by sports game that class itself is not the game function center inspired vigor in class, and application of new sports was shown possibility of class that everybody can do together considering difference of students. Is expected that is utilized to basic data in sports education model physical education class of operation and center of new sports that study finding such as singularity is main room of physical education class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.