수직점프 수행력은 배구, 농구 등 여러 스포츠의 기초기술일 뿐 아니라 신뢰성 높은 하지 근파워의 지표이므로 정확한 수직점프 높이 산출을 위한 방안들이 연구되어 왔다. 이 연구는 남자 대학생의 수직점프 높이를 지면반력(GRF) 시스템과 3차원영상분석을 이용하여 산출하고 그 차이를 비교하여 GRF 시스템을 이용한 수직점프 높이 계산의 적합성을 검토하교 GRF 시스템을 이용하여 역학 이론수업 효율을 향상시킬 수 있는 방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 3차원 영상분석으로 산출한 수직점프 높이는 GRF 데이터를 이용하여 충격량 체공시간으로 계산한 수직점프 높이 보다 통계적으로 더 높은 것(p<.001)으로 나타났으며 그 원인은 인체가 지면에 가한 충격량의 일부가 인체의 전·후, 좌·우 방향 이동에도 사용되었기 때문인 것으로 보인다. GRF 데이터를 이용한 수직점프 높이 계산 값에 영향을 미치는 요인은 피험자 질량, 점프동작 시작 시점,샘플링 주파수, threshold값 등으로 연구실험 시 이들에 대한 세밀한 주의와 검토가 필요하다. GRF 데이터를 이용하여 수직점프 높이를 산출하고 차이를 검토하는 과정은 운동역학에 관련된 기본개념을 인체동작에 실제로 적용하고 해석하는 구체적인 한 방법으로 이 과정을 통하여 역학 이론수업 효율성 향상을 기대할 수 있을 것이다.
수직점프 수행력은 배구, 농구 등 여러 스포츠의 기초기술일 뿐 아니라 신뢰성 높은 하지 근파워의 지표이므로 정확한 수직점프 높이 산출을 위한 방안들이 연구되어 왔다. 이 연구는 남자 대학생의 수직점프 높이를 지면반력(GRF) 시스템과 3차원 영상분석을 이용하여 산출하고 그 차이를 비교하여 GRF 시스템을 이용한 수직점프 높이 계산의 적합성을 검토하교 GRF 시스템을 이용하여 역학 이론수업 효율을 향상시킬 수 있는 방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 3차원 영상분석으로 산출한 수직점프 높이는 GRF 데이터를 이용하여 충격량 체공시간으로 계산한 수직점프 높이 보다 통계적으로 더 높은 것(p<.001)으로 나타났으며 그 원인은 인체가 지면에 가한 충격량의 일부가 인체의 전·후, 좌·우 방향 이동에도 사용되었기 때문인 것으로 보인다. GRF 데이터를 이용한 수직점프 높이 계산 값에 영향을 미치는 요인은 피험자 질량, 점프동작 시작 시점,샘플링 주파수, threshold값 등으로 연구실험 시 이들에 대한 세밀한 주의와 검토가 필요하다. GRF 데이터를 이용하여 수직점프 높이를 산출하고 차이를 검토하는 과정은 운동역학에 관련된 기본개념을 인체동작에 실제로 적용하고 해석하는 구체적인 한 방법으로 이 과정을 통하여 역학 이론수업 효율성 향상을 기대할 수 있을 것이다.
Vertical jump performance is regarded as a basic skill in volleyball, basketball, and other sports and a reliable measure of lower limb muscle power. Therefore, accurate vertical jump height measuring methods have been studied. The purpose of this study were to compare the vertical jump heights of t...
Vertical jump performance is regarded as a basic skill in volleyball, basketball, and other sports and a reliable measure of lower limb muscle power. Therefore, accurate vertical jump height measuring methods have been studied. The purpose of this study were to compare the vertical jump heights of three-dirnensional video method and ground reaction force (GRF) methods, to analyze the causes of calculated height difference, and to suggest a practical biornechanical theory education method. Jump heights of video method were statistically higher (p<.001) than those of impulse method and flight time method. The causes of difference seemed mainly from the fact that impulse was used to move jumper into the horizontal direction as well as vertical direction Other important components for accurate height calculation are jumper's mass, instance of jump motion initiation, sampling frequency and threshold value of GRF data collection Vertical jump height calculation with GRF data showed an example of practical application of biomechanical theory to human movement and demonstrated a way of GRF equipment use for effective biomechanical theory education.
Vertical jump performance is regarded as a basic skill in volleyball, basketball, and other sports and a reliable measure of lower limb muscle power. Therefore, accurate vertical jump height measuring methods have been studied. The purpose of this study were to compare the vertical jump heights of three-dirnensional video method and ground reaction force (GRF) methods, to analyze the causes of calculated height difference, and to suggest a practical biornechanical theory education method. Jump heights of video method were statistically higher (p<.001) than those of impulse method and flight time method. The causes of difference seemed mainly from the fact that impulse was used to move jumper into the horizontal direction as well as vertical direction Other important components for accurate height calculation are jumper's mass, instance of jump motion initiation, sampling frequency and threshold value of GRF data collection Vertical jump height calculation with GRF data showed an example of practical application of biomechanical theory to human movement and demonstrated a way of GRF equipment use for effective biomechanical theory education.
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