위기청소년 자립을 위한 사회진출지원 프로그램 효과 분석 - 두드림존프로그램 참여자 유형을 중심으로 An Analysis of Transition-Support Program Evaluation for the Self-Independence of At-Risk Youth. : Focusing on the Types of DoDreamZone Program Participants원문보기
본 연구는 위기청소년의 자립을 위한 사회진출지원프로그램(두드림존프로그램 1단계 교육프로그램)을 위기청소년들에게 실시한 후 참여자의 유형별로 그 효과의 차이를 분석한 것이다. 연구대상은 두드림존 시범운영기관에서 실시한 프로그램에 참여한 위기청소년 520명(학교부적응집단 138명, 대안교육집단 92명, 가출집단 57명, 비행집단 190명, 직업훈련집단 43명)이다. 프로그램은 4일간 총 6회기로 구성되어 있으며 18시간 집중적으로 실시되었다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 진로성숙도검사와 자체 개발한 프로그램 성취도 검사 및 만족도 조사를 실시하였다. 자료 처리는 참여자의 유형간 프로그램 효과의 차이를 분석하기 위하여 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 적용하였다. 분석 결과, 두드림존프로그램은 진로성숙도를 제고시키며, 사회진출의 필수 요소인 비전설정, 경제마인드, 직업이해, 구직 및 생활적응 기술, 실천의지를 높이는 데 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 참여자의 유형에 따른 효과 분석에서 학교부적응집단과 비행집단이 대안교육집단, 가출집단, 그리고 직업훈련집단에 비하여 상대적으로 높은 성과를 보였다. 또한 프로그램 회기별 만족도에서 참여자들 대부분 흥미성과 유익성에서 높은 만족도를 보였으며, 회기가 진행될수록 만족도가 조금씩 떨어지는 변화 양상을 보였다. 본 연구는 위기청소년 유형별 특성화 두드림존프로그램을 개발하는 데 필요한 기초 자료를 제공하였다는 데 의의가 있다.
본 연구는 위기청소년의 자립을 위한 사회진출지원프로그램(두드림존프로그램 1단계 교육프로그램)을 위기청소년들에게 실시한 후 참여자의 유형별로 그 효과의 차이를 분석한 것이다. 연구대상은 두드림존 시범운영기관에서 실시한 프로그램에 참여한 위기청소년 520명(학교부적응집단 138명, 대안교육집단 92명, 가출집단 57명, 비행집단 190명, 직업훈련집단 43명)이다. 프로그램은 4일간 총 6회기로 구성되어 있으며 18시간 집중적으로 실시되었다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 진로성숙도검사와 자체 개발한 프로그램 성취도 검사 및 만족도 조사를 실시하였다. 자료 처리는 참여자의 유형간 프로그램 효과의 차이를 분석하기 위하여 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 적용하였다. 분석 결과, 두드림존프로그램은 진로성숙도를 제고시키며, 사회진출의 필수 요소인 비전설정, 경제마인드, 직업이해, 구직 및 생활적응 기술, 실천의지를 높이는 데 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 참여자의 유형에 따른 효과 분석에서 학교부적응집단과 비행집단이 대안교육집단, 가출집단, 그리고 직업훈련집단에 비하여 상대적으로 높은 성과를 보였다. 또한 프로그램 회기별 만족도에서 참여자들 대부분 흥미성과 유익성에서 높은 만족도를 보였으며, 회기가 진행될수록 만족도가 조금씩 떨어지는 변화 양상을 보였다. 본 연구는 위기청소년 유형별 특성화 두드림존프로그램을 개발하는 데 필요한 기초 자료를 제공하였다는 데 의의가 있다.
This study is an analysis of the differences in evaluation which exist according to the various types of participants in the program for youth’s self-independence in transition process into society (DoDreamZone Program). The subjects of this study were 520 at-risk youths (138 school maladjusted yout...
This study is an analysis of the differences in evaluation which exist according to the various types of participants in the program for youth’s self-independence in transition process into society (DoDreamZone Program). The subjects of this study were 520 at-risk youths (138 school maladjusted youths, 92 youths in alternative education programs, 57 runway youths, 190 delinquent youths, and 43 youths in vocational school) who participated in the first stage of the DoDreamZone motivational education programs which were held in DoDreamZone model institutes. This program has been intensive in nature and is conducted through 6 sessions over 4 days, for 18 hours in total. To prove and validate the effectiveness of the program, the Career Maturity Inventory, the internally-developed Program Achievement Inventory and the Program Satisfaction Inventory were used. For data analysis, a Mixed ANOVA was applied in order to evaluate the difference in program effectiveness according to the diverse types of participants. As a result, the DoDreamZone program was observed to have increased the career maturity level of participants and it has been shown to have had a meaningful effect in enhancing essential elements in transition such as establishing vision, an economical world view, understanding one"s career, general life skills and job seeking skills, and the creation of a will for action. In the analysis of the effective differences according to the participant type, the school-maladapted group and the delinquent group have shown relatively higher performance levels than the alternative education group, the runaway group and the group undertaking job-training. Additionally, although all of the participants (except for the alternative education group) have shown relatively high levels of satisfaction, the satisfaction level itself had a tendency to drop as the session progressed. The results of this study will offer important suggestions in developing more specialized DoDreamZone programs according to the participation of different types of at-risk youth.
This study is an analysis of the differences in evaluation which exist according to the various types of participants in the program for youth’s self-independence in transition process into society (DoDreamZone Program). The subjects of this study were 520 at-risk youths (138 school maladjusted youths, 92 youths in alternative education programs, 57 runway youths, 190 delinquent youths, and 43 youths in vocational school) who participated in the first stage of the DoDreamZone motivational education programs which were held in DoDreamZone model institutes. This program has been intensive in nature and is conducted through 6 sessions over 4 days, for 18 hours in total. To prove and validate the effectiveness of the program, the Career Maturity Inventory, the internally-developed Program Achievement Inventory and the Program Satisfaction Inventory were used. For data analysis, a Mixed ANOVA was applied in order to evaluate the difference in program effectiveness according to the diverse types of participants. As a result, the DoDreamZone program was observed to have increased the career maturity level of participants and it has been shown to have had a meaningful effect in enhancing essential elements in transition such as establishing vision, an economical world view, understanding one"s career, general life skills and job seeking skills, and the creation of a will for action. In the analysis of the effective differences according to the participant type, the school-maladapted group and the delinquent group have shown relatively higher performance levels than the alternative education group, the runaway group and the group undertaking job-training. Additionally, although all of the participants (except for the alternative education group) have shown relatively high levels of satisfaction, the satisfaction level itself had a tendency to drop as the session progressed. The results of this study will offer important suggestions in developing more specialized DoDreamZone programs according to the participation of different types of at-risk youth.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.