역사교육의 목표는 역사적 사고력의 육성이다. 사회과에서는 역사적 사고력을 고등사고력이라고 한다. 역사적 사고력은 어떤 역사적 문제에 부딪혔을 때 역사가가 수행하는 연구방법을 통해서 문제를 해결하는 능력을 의미한다. 이 능력을 육성하는 일은 어린이들이 역사 탐구 공동체에 참여하여 자기 주도적으로 학습을 수행할 경우에만 가능하다. 그러므로 역사적 사고력은 교실 역사수업에서 수행하는 역사탐구와 불가분의 관계에 있다고 할 수 있다.
역사탐구는 1ㆍ2차 사료라 불리는 자료들을 토대로 교수ㆍ학습을 수행하는 역사하기이다. 이들 자료들과 같은 인쇄된 텍스트와 저작물은 신성한 서류가 아니고 인간의 손에 의해 쓰여 졌으며, 그 결과 때로 틀리기도 하고 편견이 있을 수 있으며 가짜이기도 하다. 그러므로 당연히 이들 자료들의 같은 사건에 대한 두 개 혹은 그 이상의 상반되는 설명을 비교하는 것은 결합된 전략의 개발, 즉 작가의 의도가 개입된 특별한 관점 알아내기와 자료원 평가하기의 중심이 될 수 있다. 이것은 일반적으로 고등사고의 한 요소인 비판적사고, 특히 역사적 추론의 값진 형태라고 할 수 있다.
결국 역사탐구의 과정은 필연적으로 사료라는 정보를 처리하는 과정을 수반하고 있기 때문에 사회과에서 고등사고력인 비판적 사고력을 육성하는 하나의 방법이기도 하다. 그 결과 어린이들은 역사는 사료를 토대로 재구성되고, 이들 사료들이 지니고 있는 근본적 한계 때문에 활용하는 전거에 대한 비판적 검토가 필요하다는 사실을 이해하게 된다. 그러므로 다관점 인식활동은 역사적 사고력과 비판적 사고력을 육성하기 위한 가장 좋은 교실 역사수업의 교수ㆍ학습방법인 동시에 역사의 성격과 연구방법을 이해하는 최적의 역사학습이라고 할 수 있다.
역사교육의 목표는 역사적 사고력의 육성이다. 사회과에서는 역사적 사고력을 고등사고력이라고 한다. 역사적 사고력은 어떤 역사적 문제에 부딪혔을 때 역사가가 수행하는 연구방법을 통해서 문제를 해결하는 능력을 의미한다. 이 능력을 육성하는 일은 어린이들이 역사 탐구 공동체에 참여하여 자기 주도적으로 학습을 수행할 경우에만 가능하다. 그러므로 역사적 사고력은 교실 역사수업에서 수행하는 역사탐구와 불가분의 관계에 있다고 할 수 있다.
역사탐구는 1ㆍ2차 사료라 불리는 자료들을 토대로 교수ㆍ학습을 수행하는 역사하기이다. 이들 자료들과 같은 인쇄된 텍스트와 저작물은 신성한 서류가 아니고 인간의 손에 의해 쓰여 졌으며, 그 결과 때로 틀리기도 하고 편견이 있을 수 있으며 가짜이기도 하다. 그러므로 당연히 이들 자료들의 같은 사건에 대한 두 개 혹은 그 이상의 상반되는 설명을 비교하는 것은 결합된 전략의 개발, 즉 작가의 의도가 개입된 특별한 관점 알아내기와 자료원 평가하기의 중심이 될 수 있다. 이것은 일반적으로 고등사고의 한 요소인 비판적사고, 특히 역사적 추론의 값진 형태라고 할 수 있다.
결국 역사탐구의 과정은 필연적으로 사료라는 정보를 처리하는 과정을 수반하고 있기 때문에 사회과에서 고등사고력인 비판적 사고력을 육성하는 하나의 방법이기도 하다. 그 결과 어린이들은 역사는 사료를 토대로 재구성되고, 이들 사료들이 지니고 있는 근본적 한계 때문에 활용하는 전거에 대한 비판적 검토가 필요하다는 사실을 이해하게 된다. 그러므로 다관점 인식활동은 역사적 사고력과 비판적 사고력을 육성하기 위한 가장 좋은 교실 역사수업의 교수ㆍ학습방법인 동시에 역사의 성격과 연구방법을 이해하는 최적의 역사학습이라고 할 수 있다.
One of the main goals of history education is to foster historical thinking. This historical thinking is called higher thinking in the subject of social studies. It is an ability to solve problems with the methods historians use when they meet historical problems. Fostering this ability is especiall...
One of the main goals of history education is to foster historical thinking. This historical thinking is called higher thinking in the subject of social studies. It is an ability to solve problems with the methods historians use when they meet historical problems. Fostering this ability is especially possible when children actively participate in a historical inquiry. Historical thinking, therefore, is indispensible in the historical inquiry performed in class. Historical inquiry in class is a "doing history" that depends on sources called primary or secondary. These sources, printed texts and authored works are not error-free or divine, but can be erroneous and biased because there were made by human beings. Accordingly, comparing two or more conflicting explanations about an historical event can be the center of the interdependent strategy development, grasping the special viewpoints involving the writer"s intention plus material source evaluation. This is a great value of critical thinking, especially historical reasoning, an element of higher thinking. Historical inquiry procedure is a way of fostering higher thinking or historical thinking in the subject of social studies for it inevitably includes processing information in the historical sources. Children will be able to understand that historical sources they are going to use should be examined in a critical manner since history is re-organized based on source materials and these sources must have limitations of some kind. Therefore, the multi-perspective recognition activity is one of the best ways of teaching and learning historical thinking and critical thinking in history class. Also, it is an excellent way of learning in order to understand characteristics of history and historical research methods.
One of the main goals of history education is to foster historical thinking. This historical thinking is called higher thinking in the subject of social studies. It is an ability to solve problems with the methods historians use when they meet historical problems. Fostering this ability is especially possible when children actively participate in a historical inquiry. Historical thinking, therefore, is indispensible in the historical inquiry performed in class. Historical inquiry in class is a "doing history" that depends on sources called primary or secondary. These sources, printed texts and authored works are not error-free or divine, but can be erroneous and biased because there were made by human beings. Accordingly, comparing two or more conflicting explanations about an historical event can be the center of the interdependent strategy development, grasping the special viewpoints involving the writer"s intention plus material source evaluation. This is a great value of critical thinking, especially historical reasoning, an element of higher thinking. Historical inquiry procedure is a way of fostering higher thinking or historical thinking in the subject of social studies for it inevitably includes processing information in the historical sources. Children will be able to understand that historical sources they are going to use should be examined in a critical manner since history is re-organized based on source materials and these sources must have limitations of some kind. Therefore, the multi-perspective recognition activity is one of the best ways of teaching and learning historical thinking and critical thinking in history class. Also, it is an excellent way of learning in order to understand characteristics of history and historical research methods.
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