본 연구는 아동의 자기표현에 나타나는 아동 발달의 성장 요소를 밝히는 내용이다. 이를 규명하는 목적은 ‘미술을 위한 조형교육’과 ‘미술을 통한 인간형성’ 이라는 두 개의 미술교육이 추구하는 교육적인 목적과 내용을 비교함과 동시에, 초등학교에 있어서 아동의 성장을 기대할 수 있는 미술교육의 본질에 대해 조금이나마 언급하는 데에 있다. 이를 위해 본 연구에서는 교육과정의 내용과, 교대 학생 95명의 서술문의 내용을 통해 오늘날 우리나라의 미술교육의 경향에 대해 지적하였고, 아동의 ‘자기작품’이라는 그림 하나를 예시로 거기에 보이는 아동의 성장 요소를 밝혔다. 본 연구에서는 ‘자기표현’이라고 인정되는 한 작품 속에 보이는 아동의 성장 요소들을 밝혔다. 필자는 본 연구에서 제시한 아동의 ‘자기표현’에는 자유로움이 보장된 표현활동에서 지적 활동, 정서적 활동, 지각 활동, 사회적 활동, 신체적 활동, 미적활동, 창조적 활동이 나타남을 설명하여 논증하였다. 이러한 여러 가지의 성장 발달 요소들은 곧 아동의 전인적인 성장과 관련되며, 이러한 성장을 기대할 수 있는 것이 아동의 자기표현에서 가능함을 논증하였다. 그 어떠한 간섭, 즉 사실주의적인 표현 방법이나 기법의 중시 등에 의한 교육에 의하지 않고도, 자유로움이 보장된 아동에게는 자기표현이 존재하며, 그 자기표현에는 여러 가지의 아동의 성장 요소들이 발달하고 있음을 알 수 있었다. 이렇게 아동은 자기표현의 활동을 통해 미적 체험을 하고 미적인 성장을 이루며, 미적 체험으로서의 미적 작품은 곧 창조적인 작품이 된다. 그러므로 본 논문에서는 아동의 자기표현에서 미적 성장을 기대할 수 있으며, 창조적인 작품이 만들어지며, 이는 곧 아동의 전인적인 성장과 관련됨을 서술하였다.
본 연구는 아동의 자기표현에 나타나는 아동 발달의 성장 요소를 밝히는 내용이다. 이를 규명하는 목적은 ‘미술을 위한 조형교육’과 ‘미술을 통한 인간형성’ 이라는 두 개의 미술교육이 추구하는 교육적인 목적과 내용을 비교함과 동시에, 초등학교에 있어서 아동의 성장을 기대할 수 있는 미술교육의 본질에 대해 조금이나마 언급하는 데에 있다. 이를 위해 본 연구에서는 교육과정의 내용과, 교대 학생 95명의 서술문의 내용을 통해 오늘날 우리나라의 미술교육의 경향에 대해 지적하였고, 아동의 ‘자기작품’이라는 그림 하나를 예시로 거기에 보이는 아동의 성장 요소를 밝혔다. 본 연구에서는 ‘자기표현’이라고 인정되는 한 작품 속에 보이는 아동의 성장 요소들을 밝혔다. 필자는 본 연구에서 제시한 아동의 ‘자기표현’에는 자유로움이 보장된 표현활동에서 지적 활동, 정서적 활동, 지각 활동, 사회적 활동, 신체적 활동, 미적활동, 창조적 활동이 나타남을 설명하여 논증하였다. 이러한 여러 가지의 성장 발달 요소들은 곧 아동의 전인적인 성장과 관련되며, 이러한 성장을 기대할 수 있는 것이 아동의 자기표현에서 가능함을 논증하였다. 그 어떠한 간섭, 즉 사실주의적인 표현 방법이나 기법의 중시 등에 의한 교육에 의하지 않고도, 자유로움이 보장된 아동에게는 자기표현이 존재하며, 그 자기표현에는 여러 가지의 아동의 성장 요소들이 발달하고 있음을 알 수 있었다. 이렇게 아동은 자기표현의 활동을 통해 미적 체험을 하고 미적인 성장을 이루며, 미적 체험으로서의 미적 작품은 곧 창조적인 작품이 된다. 그러므로 본 논문에서는 아동의 자기표현에서 미적 성장을 기대할 수 있으며, 창조적인 작품이 만들어지며, 이는 곧 아동의 전인적인 성장과 관련됨을 서술하였다.
The current study aims at investigating the significance of art education for children development while working intellectual, perceptional, emotional, social, physical, esthetic, and creative developmental factors observed in a child"s art. The second and third chapter report 95 JNUE students" wri...
The current study aims at investigating the significance of art education for children development while working intellectual, perceptional, emotional, social, physical, esthetic, and creative developmental factors observed in a child"s art. The second and third chapter report 95 JNUE students" written comments and art education curriculum in the 7th Korean national curriculum to investigate the syllabuses of art education practiced at school. The primary purpose of the syllabuses is producing art picture as they creative activities based on formative factors and principals. The fourth chapter describes working factors revealed at a child"s art to prove that a child develops while "Self-Expression" artistic activities. The fifth chapter elaborates the significance of art education for child development. Given that primary school children are in the procedures of mental, physical and spiritual development, the purpose of art education for children needs to highlight creative procedures which help child development. The fifth chapter also illuminates teacher roles and meanings of self-expression for child development. That is, a child"s self-expression is a meaningful creative activity to quest for his/her self-identity and to become a mentally matured adult.
The current study aims at investigating the significance of art education for children development while working intellectual, perceptional, emotional, social, physical, esthetic, and creative developmental factors observed in a child"s art. The second and third chapter report 95 JNUE students" written comments and art education curriculum in the 7th Korean national curriculum to investigate the syllabuses of art education practiced at school. The primary purpose of the syllabuses is producing art picture as they creative activities based on formative factors and principals. The fourth chapter describes working factors revealed at a child"s art to prove that a child develops while "Self-Expression" artistic activities. The fifth chapter elaborates the significance of art education for child development. Given that primary school children are in the procedures of mental, physical and spiritual development, the purpose of art education for children needs to highlight creative procedures which help child development. The fifth chapter also illuminates teacher roles and meanings of self-expression for child development. That is, a child"s self-expression is a meaningful creative activity to quest for his/her self-identity and to become a mentally matured adult.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.