본 소고에서는 〈해운대〉와 〈Flood〉라는 두 재난 영화를 소재로 하여 희생 및 이타적 행동에 관해 논해보고자 하였다. 동시에 두 영화의 서사구조와 행위소 분석을 통해서 두 영화간의 차이점도 동시에 고찰해 보고자 하였다.
분석 결과, 희생을 포함한 이타 행동은 무거운 책임감, 다수의 생명과 재산상의 피해를 방지하려는 노력의 과정에서 발생하였다.
아리스토텔레스가 『시학』에서도 지적했듯이 선량하고 적합한 성격을 가지고 있으며, 작품 속에 나오는 성격이 전래의 스토리에 나오는 그 원형(原型)과 유사해야하며, 성격이 일관성이 있어야 한다고 했다. 캐릭터의 설정은 적절했으나, 〈해운대〉는 재난영화의 전형적 특성인 문제에 적극적으로 대처하고 해결하는 서브플롯의 생략과 행위소가 짜임새 있게 구성되지 못했음도 설명하였다.
목숨을 버려가면서까지 희생을 하는 행위의 동기를 밝히는 것이 본 연구의 첫째 목표였다. 희생은 다른 사람이나 어떤 목적을 위하여 자신의 목숨, 재산, 명예, 이익 따위를 바치거나 버림, 또는 그것을 빼앗김으로 정의되고 있다. 넓게는 이타행동으로 대가를 기대하지 않고 타인을 이롭게 하기 위해 돕는 전반적 행동으로 정의된다.
책임감과 그 누구도 희생을 대신할 수 없는 필연적인 상황, 다수의 삶을 담보할 수 있다는 이타정신 등이 영화에서 나타난 희생의 동기로 해석되어질 수 있다.
〈해운대〉와 〈Flood〉 두 영화에 나타난 희생의 양상은 ‘국민을 위한 국가의 희생’, ‘인간의 이성에 의한 희생’으로 나타난다. 이들 두 영화가 보여준 희생은 ‘국가의 존재 이유’와 ‘인간의 진정한 이성의 힘’의 의미에 대한 질문의 대답이다.
그러나 그것은 자신의 존재가 소멸되는 극단적인 형태의 희생이기 때문에 기저에 깔린 좀 더 깊은 동기를 밝히고 설명하는 것이 향후 과제로 남는다. 이를 위해서는 희생에 관한 문화적인 원형과 심리학적인 보다 깊은 통찰, 비교 문화 연구 등이 필요함을 시사한다.
본 소고에서는 〈해운대〉와 〈Flood〉라는 두 재난 영화를 소재로 하여 희생 및 이타적 행동에 관해 논해보고자 하였다. 동시에 두 영화의 서사구조와 행위소 분석을 통해서 두 영화간의 차이점도 동시에 고찰해 보고자 하였다.
분석 결과, 희생을 포함한 이타 행동은 무거운 책임감, 다수의 생명과 재산상의 피해를 방지하려는 노력의 과정에서 발생하였다.
아리스토텔레스가 『시학』에서도 지적했듯이 선량하고 적합한 성격을 가지고 있으며, 작품 속에 나오는 성격이 전래의 스토리에 나오는 그 원형(原型)과 유사해야하며, 성격이 일관성이 있어야 한다고 했다. 캐릭터의 설정은 적절했으나, 〈해운대〉는 재난영화의 전형적 특성인 문제에 적극적으로 대처하고 해결하는 서브플롯의 생략과 행위소가 짜임새 있게 구성되지 못했음도 설명하였다.
목숨을 버려가면서까지 희생을 하는 행위의 동기를 밝히는 것이 본 연구의 첫째 목표였다. 희생은 다른 사람이나 어떤 목적을 위하여 자신의 목숨, 재산, 명예, 이익 따위를 바치거나 버림, 또는 그것을 빼앗김으로 정의되고 있다. 넓게는 이타행동으로 대가를 기대하지 않고 타인을 이롭게 하기 위해 돕는 전반적 행동으로 정의된다.
책임감과 그 누구도 희생을 대신할 수 없는 필연적인 상황, 다수의 삶을 담보할 수 있다는 이타정신 등이 영화에서 나타난 희생의 동기로 해석되어질 수 있다.
〈해운대〉와 〈Flood〉 두 영화에 나타난 희생의 양상은 ‘국민을 위한 국가의 희생’, ‘인간의 이성에 의한 희생’으로 나타난다. 이들 두 영화가 보여준 희생은 ‘국가의 존재 이유’와 ‘인간의 진정한 이성의 힘’의 의미에 대한 질문의 대답이다.
그러나 그것은 자신의 존재가 소멸되는 극단적인 형태의 희생이기 때문에 기저에 깔린 좀 더 깊은 동기를 밝히고 설명하는 것이 향후 과제로 남는다. 이를 위해서는 희생에 관한 문화적인 원형과 심리학적인 보다 깊은 통찰, 비교 문화 연구 등이 필요함을 시사한다.
This article attempts to discuss sacrificial and altruistic behaviors by taking two disaster movies including Haeundae and Flood as subject matters. At the same time, it also intends to consider the differences between two movies through examination of the structure of narration and actantial struct...
This article attempts to discuss sacrificial and altruistic behaviors by taking two disaster movies including Haeundae and Flood as subject matters. At the same time, it also intends to consider the differences between two movies through examination of the structure of narration and actantial structure in the two movies. With the examination, it was found that altruistic behaviors including sacrifice are were performed in the process of efforts to take their heavy responsibilities and avoid loss of many lifes and property. As Aristotle pointed out in Poetics, the characters with good and proper personality should be similar to the prototype of the characters in the traditional story. Setting characters in the movies was proper, but it also shows that Haeundae omitted sub-plot which is typical characteristics of disaster movies, which means that the movie actively deals with and solves problems, and its actantial structure was improperly structured. The foremost purpose of this study was identifying the motivation of sacrifice even to the extent to giving up one’s lives. Sacrifice is defined as a behaviour that one’s life, property, fame, and interests is dedicated, is given up, and is deprived for other people or certain purposes. Widely, it is also defined as a general behaviors helping others for their benefits without expecting any price. The motivations of sacrifice in these movies can be responsibility, situations that no one cannot replace the sacrifice, and altruistic spirit that the sacrifice can secure many lives. The aspects of sacrifice appeared in the two movies Haeundae and Flood include the nation’s sacrifice for people of the nation and sacrifice by human logic. The sacrifice shown in these two movies is answers to questions on the meaning of the reasons of existence of a nation and the power of true human logic. However, identification of the deep underlying motivation remains as future studies because it is an extreme type of sacrifice which one’s existence becomes extinct. It suggests that cultural prototype on sacrifice and deeper psychological insight is required for the future studies.
This article attempts to discuss sacrificial and altruistic behaviors by taking two disaster movies including Haeundae and Flood as subject matters. At the same time, it also intends to consider the differences between two movies through examination of the structure of narration and actantial structure in the two movies. With the examination, it was found that altruistic behaviors including sacrifice are were performed in the process of efforts to take their heavy responsibilities and avoid loss of many lifes and property. As Aristotle pointed out in Poetics, the characters with good and proper personality should be similar to the prototype of the characters in the traditional story. Setting characters in the movies was proper, but it also shows that Haeundae omitted sub-plot which is typical characteristics of disaster movies, which means that the movie actively deals with and solves problems, and its actantial structure was improperly structured. The foremost purpose of this study was identifying the motivation of sacrifice even to the extent to giving up one’s lives. Sacrifice is defined as a behaviour that one’s life, property, fame, and interests is dedicated, is given up, and is deprived for other people or certain purposes. Widely, it is also defined as a general behaviors helping others for their benefits without expecting any price. The motivations of sacrifice in these movies can be responsibility, situations that no one cannot replace the sacrifice, and altruistic spirit that the sacrifice can secure many lives. The aspects of sacrifice appeared in the two movies Haeundae and Flood include the nation’s sacrifice for people of the nation and sacrifice by human logic. The sacrifice shown in these two movies is answers to questions on the meaning of the reasons of existence of a nation and the power of true human logic. However, identification of the deep underlying motivation remains as future studies because it is an extreme type of sacrifice which one’s existence becomes extinct. It suggests that cultural prototype on sacrifice and deeper psychological insight is required for the future studies.
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