드라마 테마파크는 놀이와 즐거움의 장소이다. 드라마 자체에 대한 향수와 그 드라마를 향유했던 시간을 향수할 수 있는 공간이다. 지금도 수많은 드라마들이 방송되고 있으며 그 드라마를 통해 파생된 문화상품은 끊임없이 만들어지고 있다. 하지만 소수의 성공사례만을 가지고 정확한 테마와 타겟 없이 드라마 촬영지나 세트장이 테마파크란 이름으로 관광화되고 있다. 이러한 근시안적이고 급조된 방법으로는 방문객들에게 만족을 줄 수 없으며 드라마가 종영된 이후에는 애물단지로 변하기 십상이다. 그래서 본 논문에서는 이러한 시행착오를 줄이기위한 체계적인 접근이 필요함을 인지하고 기존의 드라마 관련 테마파크의 사례를 분석하고 차별화 방안을 모색했으며 드라마 자체에 대한 분석, 그리고 그 드라마를 테마파크 안에 접목시킬때의 콘텐츠 기획 방법론을 제시했다.
드라마의 인기에 편승하여 단기간동안만 특수를 노리는 전략이 아니라 드라마 종영 이후에도 꾸준히 방문객을 끌어모을 수 있는 드라마 선정과 콘텐츠 구성, 이벤트, 리뉴얼이 이루어지는 드라마 테마파크가 필요함을 강조하겠다.
본 논문에서 기획한 드라마 테마파크는 최근 드라마보다는 방송된 지 오래되었지만 아직도 많은 사람들이 기억하고 있고 그리워하는 드라마들을 선정하였다. 이는 방문객들로 하여금 향수를 자극하고 추억을 느끼게 하려는 의도이다. 7개의 드라마를 선정하여 ‘Rainbow of nostalgia’ 라는 메인 테마를 정하고 서브테마를 구성하여 각각의 서브테마 존마다 사람의 오감을 자극시킬 수 있는 컨셉을 구현하였다. 기존의 드라마 테마파크들이 관람 위주로 구성하였다면 이 드라마 테마파크는 오감을 통한 체험과 몰입할 수 있도록 설계하였다. 이러한 시도를 통하여 단순히 드라마 세트장을 오픈하여 구경하고 촬영장을 둘러보는 수동적인 관람에서 벗어나 방문객들이 드라마와 관련한 모든 콘텐츠를 직접 보고 만지고 듣고 느끼고 향수하고 공감할 수 있기를 바란다. 그래서 드라마라는 원소스에서 파생된 드라마 테마파크라는 공간이 확실한 테마를 가지고 통일된 컨셉, 환경과 스토리를 보유하며 외부와 완벽하게 차단된 독립적인 공간을 창출하여 방문객으로 하여금 탈일상적인 경험을 할 수 있도록 체계적이고 전략적인 하나의 문화콘텐츠로 거듭나는 발판이 되길 기대한다.
드라마 테마파크는 놀이와 즐거움의 장소이다. 드라마 자체에 대한 향수와 그 드라마를 향유했던 시간을 향수할 수 있는 공간이다. 지금도 수많은 드라마들이 방송되고 있으며 그 드라마를 통해 파생된 문화상품은 끊임없이 만들어지고 있다. 하지만 소수의 성공사례만을 가지고 정확한 테마와 타겟 없이 드라마 촬영지나 세트장이 테마파크란 이름으로 관광화되고 있다. 이러한 근시안적이고 급조된 방법으로는 방문객들에게 만족을 줄 수 없으며 드라마가 종영된 이후에는 애물단지로 변하기 십상이다. 그래서 본 논문에서는 이러한 시행착오를 줄이기위한 체계적인 접근이 필요함을 인지하고 기존의 드라마 관련 테마파크의 사례를 분석하고 차별화 방안을 모색했으며 드라마 자체에 대한 분석, 그리고 그 드라마를 테마파크 안에 접목시킬때의 콘텐츠 기획 방법론을 제시했다.
드라마의 인기에 편승하여 단기간동안만 특수를 노리는 전략이 아니라 드라마 종영 이후에도 꾸준히 방문객을 끌어모을 수 있는 드라마 선정과 콘텐츠 구성, 이벤트, 리뉴얼이 이루어지는 드라마 테마파크가 필요함을 강조하겠다.
본 논문에서 기획한 드라마 테마파크는 최근 드라마보다는 방송된 지 오래되었지만 아직도 많은 사람들이 기억하고 있고 그리워하는 드라마들을 선정하였다. 이는 방문객들로 하여금 향수를 자극하고 추억을 느끼게 하려는 의도이다. 7개의 드라마를 선정하여 ‘Rainbow of nostalgia’ 라는 메인 테마를 정하고 서브테마를 구성하여 각각의 서브테마 존마다 사람의 오감을 자극시킬 수 있는 컨셉을 구현하였다. 기존의 드라마 테마파크들이 관람 위주로 구성하였다면 이 드라마 테마파크는 오감을 통한 체험과 몰입할 수 있도록 설계하였다. 이러한 시도를 통하여 단순히 드라마 세트장을 오픈하여 구경하고 촬영장을 둘러보는 수동적인 관람에서 벗어나 방문객들이 드라마와 관련한 모든 콘텐츠를 직접 보고 만지고 듣고 느끼고 향수하고 공감할 수 있기를 바란다. 그래서 드라마라는 원소스에서 파생된 드라마 테마파크라는 공간이 확실한 테마를 가지고 통일된 컨셉, 환경과 스토리를 보유하며 외부와 완벽하게 차단된 독립적인 공간을 창출하여 방문객으로 하여금 탈일상적인 경험을 할 수 있도록 체계적이고 전략적인 하나의 문화콘텐츠로 거듭나는 발판이 되길 기대한다.
Korean people are enthusiastic, possibly the most enthusiastic in the world, on a TV genre, dramas. The phenomenon does not only happen in Korea. The dramas are exported to overseas, and this enables foreigners to become acquainted with Korea and eventually to visit Korea. This shows a strong impact...
Korean people are enthusiastic, possibly the most enthusiastic in the world, on a TV genre, dramas. The phenomenon does not only happen in Korea. The dramas are exported to overseas, and this enables foreigners to become acquainted with Korea and eventually to visit Korea. This shows a strong impact of the cultural contents Industry. However, the only available drama-related cultural content in Korea is a simple tour to drama places where there is no prepared themes and concepts. Even among those places, only a few of them turned out to be a success; most of them failed because of the absence of recognition, market analysis and strategic investment. The main stream of the current cultural content market is One Source Multi-use (OSMU), which creates various contents from one content. OSMU maximizes the value added. Theme Parks is the best representative of OSMU. Thus, it is required to realize that Korean dramas is a good OSMU and to think over on what kinds of cultural content should be available in the Drama Theme Park. This paper is intended to minimize the precedent errors, to suggest a strategic approach on Drama Theme Park, and eventually to design a simulated Drama Theme Park based on a specific theme and concept. This research consists of as followings. In Chapter 1, the introductory chapter, the research objective and methodologies will be presented. In Chapter 2, the theoretical background of Drama Theme Park will be examined. Searching the topic-related theses, periodicals, books, and web sites, this paper analyzes how theme parks are comprised. In addition, by searching related-news reports and collecting data, the paper presents ups and downs of the precedents, and suggests a necessary strategy on how to build a distinguished Drama Theme Park. In Chapter 3, similar contents, such as "Kyoul Yonga 7(a famous Korean drama, translated into, "a winter love song") Tour", "Dejangeum (a drama, named after the heroin, a Korean nurse) Theme park", and "Cine I-studio (a place where people can dress and act like a movie star for fun)" are analyzed in terms of a semiotic concept, meaning-generative model. In addition, touring the three parks was made, so this chapter analyzes how the themes and concepts are comprised. Chapter 4, planning methodologies, suggests a full plan, from choice to method, how to build a Drama Theme Park. Accordingly, in Chapter 5, a simulated Drama Theme Park will be constructed based on the plan. Drama Theme Park is a place for amusement and pleasure. In addition, it reminds people of the drama itself and the time when they enjoyed the drama. People are watching a large number of dramas at this moment, and also many cultural content derived from the dramas is being created. What this paper focuses on is not a short term ill-prepared Drama Theme Park, but a well-prepared steady popular Drama Theme Park which continuously requires a suitable choice of a drama, various contents, events and renewals. The Drama Theme Park in Chapter 5 consists of old-Korean dramas which were popular, so people still remember. This intention will appear to the visitors. 7 Korean dramas are selected under the main theme, ‘Rainbow of Nostalgia’, and other sub-theme zones which can stimulate the five senses. The analyses and methodologies this paper suggests, understanding on what exactly Drama Theme Park is and what is its feature by planning, specific theme, coherent and stimulating concepts, creating isolated space, and providing unusual experiences, all of these should be emphasized to make Drama Theme Park (derived from 1 source, a drama), become a systemic and strategic cultural content.
Korean people are enthusiastic, possibly the most enthusiastic in the world, on a TV genre, dramas. The phenomenon does not only happen in Korea. The dramas are exported to overseas, and this enables foreigners to become acquainted with Korea and eventually to visit Korea. This shows a strong impact of the cultural contents Industry. However, the only available drama-related cultural content in Korea is a simple tour to drama places where there is no prepared themes and concepts. Even among those places, only a few of them turned out to be a success; most of them failed because of the absence of recognition, market analysis and strategic investment. The main stream of the current cultural content market is One Source Multi-use (OSMU), which creates various contents from one content. OSMU maximizes the value added. Theme Parks is the best representative of OSMU. Thus, it is required to realize that Korean dramas is a good OSMU and to think over on what kinds of cultural content should be available in the Drama Theme Park. This paper is intended to minimize the precedent errors, to suggest a strategic approach on Drama Theme Park, and eventually to design a simulated Drama Theme Park based on a specific theme and concept. This research consists of as followings. In Chapter 1, the introductory chapter, the research objective and methodologies will be presented. In Chapter 2, the theoretical background of Drama Theme Park will be examined. Searching the topic-related theses, periodicals, books, and web sites, this paper analyzes how theme parks are comprised. In addition, by searching related-news reports and collecting data, the paper presents ups and downs of the precedents, and suggests a necessary strategy on how to build a distinguished Drama Theme Park. In Chapter 3, similar contents, such as "Kyoul Yonga 7(a famous Korean drama, translated into, "a winter love song") Tour", "Dejangeum (a drama, named after the heroin, a Korean nurse) Theme park", and "Cine I-studio (a place where people can dress and act like a movie star for fun)" are analyzed in terms of a semiotic concept, meaning-generative model. In addition, touring the three parks was made, so this chapter analyzes how the themes and concepts are comprised. Chapter 4, planning methodologies, suggests a full plan, from choice to method, how to build a Drama Theme Park. Accordingly, in Chapter 5, a simulated Drama Theme Park will be constructed based on the plan. Drama Theme Park is a place for amusement and pleasure. In addition, it reminds people of the drama itself and the time when they enjoyed the drama. People are watching a large number of dramas at this moment, and also many cultural content derived from the dramas is being created. What this paper focuses on is not a short term ill-prepared Drama Theme Park, but a well-prepared steady popular Drama Theme Park which continuously requires a suitable choice of a drama, various contents, events and renewals. The Drama Theme Park in Chapter 5 consists of old-Korean dramas which were popular, so people still remember. This intention will appear to the visitors. 7 Korean dramas are selected under the main theme, ‘Rainbow of Nostalgia’, and other sub-theme zones which can stimulate the five senses. The analyses and methodologies this paper suggests, understanding on what exactly Drama Theme Park is and what is its feature by planning, specific theme, coherent and stimulating concepts, creating isolated space, and providing unusual experiences, all of these should be emphasized to make Drama Theme Park (derived from 1 source, a drama), become a systemic and strategic cultural content.
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