이 연구는 초등 교사를 위한 발명교육 프로그램 개발을 목적으로 문헌연구 및 조사연구에 의하여 수행되었다. 프로그램 개발 모형을 ‘상황 분석▶프로그램 설계▶프로그램 개발▶적용 및 검증’으로 상정하고, 단계별로 프로그램을 개발하였다. 상황 분석 단계에서는 기존의 프로그램의 목표 및 내용 체계와 관련된 자료를 수집, 분석함으로써 발명교육의 목표 설정, 내용 구성 방식, 하위 내용 요소에 대한 시사점을 얻었다. 프로그램 설계 단계에서는 프로그램의 개발 방향을 설정하고, 프로그램의 일반적 목표와 구체적 목표를 진술하였으며, 내용을 어떻게 구조화할 것인지를 설계하였다. 프로그램의 개발 단계에서는 설정한 개발 방향과 내용의 구조화 전략을 바탕으로 하위 내용 요소를 범주화하고 영역별로 진술을 구체화하였다. 개발된 프로그램의 타당성을 검증하기 위하여, 초등 현직교사와 예비교사를 대상으로 질문지 조사를 실시하였다. 조사 항목에는 ‘설정한 프로그램의 목표’, ‘발명 내용학과 발명 교육학으로 구분한 것’, ‘발명 내용학을 발명의 이해, 발명 창의력, 발명품 설계와 제작, 발명과 특허로 구분한것’, ‘발명 교육학을 발명교육의 철학, 발명교육의 목표와 내용, 발명교육의 교수학습, 발명교육의 평가로 구분한 것’, 그리고 ‘하위 내용 영역 등’에 대한 타당성 정도에 대하여 물어본 결과, 모든 항목에서 긍정적으로 나타나, 향후 초등 교사를 위한 발명교육 프로그램으로 타당성이 높은 것으로 판단하였다.
이 연구는 초등 교사를 위한 발명교육 프로그램 개발을 목적으로 문헌연구 및 조사연구에 의하여 수행되었다. 프로그램 개발 모형을 ‘상황 분석▶프로그램 설계▶프로그램 개발▶적용 및 검증’으로 상정하고, 단계별로 프로그램을 개발하였다. 상황 분석 단계에서는 기존의 프로그램의 목표 및 내용 체계와 관련된 자료를 수집, 분석함으로써 발명교육의 목표 설정, 내용 구성 방식, 하위 내용 요소에 대한 시사점을 얻었다. 프로그램 설계 단계에서는 프로그램의 개발 방향을 설정하고, 프로그램의 일반적 목표와 구체적 목표를 진술하였으며, 내용을 어떻게 구조화할 것인지를 설계하였다. 프로그램의 개발 단계에서는 설정한 개발 방향과 내용의 구조화 전략을 바탕으로 하위 내용 요소를 범주화하고 영역별로 진술을 구체화하였다. 개발된 프로그램의 타당성을 검증하기 위하여, 초등 현직교사와 예비교사를 대상으로 질문지 조사를 실시하였다. 조사 항목에는 ‘설정한 프로그램의 목표’, ‘발명 내용학과 발명 교육학으로 구분한 것’, ‘발명 내용학을 발명의 이해, 발명 창의력, 발명품 설계와 제작, 발명과 특허로 구분한것’, ‘발명 교육학을 발명교육의 철학, 발명교육의 목표와 내용, 발명교육의 교수학습, 발명교육의 평가로 구분한 것’, 그리고 ‘하위 내용 영역 등’에 대한 타당성 정도에 대하여 물어본 결과, 모든 항목에서 긍정적으로 나타나, 향후 초등 교사를 위한 발명교육 프로그램으로 타당성이 높은 것으로 판단하였다.
The The purpose of this study was to develop an invention education program for elementary school teachers. Program was developed according to four stages which researcher established through contents analysis: situation analysis, program design, program development, and application & test. This stu...
The The purpose of this study was to develop an invention education program for elementary school teachers. Program was developed according to four stages which researcher established through contents analysis: situation analysis, program design, program development, and application & test. This study was carried out through literature review and survey research. The major results of this study were 1) objects and goals of an invention education program for elementary school teachers, 2) program contents that was developed and consisted of invention contents study parts(understanding of invention, invention creativity, design and manufacturing of invention, invention and patent), invention pedagogy parts(philosophy of invention education, objectives and contents of invention education, teaching and learning of invention education, and evaluation of invention education). Invention education program for elementary school teachers was evaluated by questionnairing targeted for both trainee teachers and present teachers. According to the results of the study, validity of the program was found very high. Based on the results, some recommendations were made in the paper.
The The purpose of this study was to develop an invention education program for elementary school teachers. Program was developed according to four stages which researcher established through contents analysis: situation analysis, program design, program development, and application & test. This study was carried out through literature review and survey research. The major results of this study were 1) objects and goals of an invention education program for elementary school teachers, 2) program contents that was developed and consisted of invention contents study parts(understanding of invention, invention creativity, design and manufacturing of invention, invention and patent), invention pedagogy parts(philosophy of invention education, objectives and contents of invention education, teaching and learning of invention education, and evaluation of invention education). Invention education program for elementary school teachers was evaluated by questionnairing targeted for both trainee teachers and present teachers. According to the results of the study, validity of the program was found very high. Based on the results, some recommendations were made in the paper.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.