이 연구는 STEM 통합 접근 교육 프로그램이 초등학생의 공학에 대한 태도 및 공학 문제 해결 양식의 변화에 긍정적 효과가 있는지를 확인하기 위해 수행되었다.
연구의 대상은 유의적 표집에 의해 A초등학교 5, 6학년 학생 중에서 40명이 선정되었다. 이 연구의 실험 설계는 ‘단일 집단 사전 사후 검사’로 수행되었으며, 독립 변인은 STEM 통합 접근 교육 프로그램, 종속 변인은 초등학생의 공학에 대한 태도 및 공학 문제 해결이다.
공학에 대한 태도 검사지 및 공학 문제 해결 검사지를 적용하여, 유의수준 p<.05 수준에서 t-test를 실시하여 효과성을 검증하였다. 이러한 연구 수행 결과를 통해 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다.
첫째, STEM 통합 접근 교육 프로그램은 초등학생의 공학에 대한 흥미를 높이고, 공학이 어려운 것만은 아니라는 인식의 변화에 영향을 주었음을 확인할 수 있었다. 또한 공학이라는 것이 학교 수업시간에 배우는 수학, 과학과 관련된다는 인식, 향후 진로 분야로서 공학 분야에 대하여 긍정적 인식을 형성했다는 단서를 얻을 수 있었다.
둘째, STEM 통합 접근 교육 프로그램은 초등학생의 공학 문제 해결에 대한 자신감을 갖는 데 긍정적 영향을 주었음을 확인할 수 있었다. 또한 학생들은 STEM 통합 접근 교육 프로그램을 통해 새로 접하는 문제 상황을 회피하지 않고 적극적으로 접근하려는 태도, 충분한 시간을 갖고 깊이 있는 사고과정을 경험하면서 공학 문제 해결의 자아 통제 영역에서도 긍정적 효과가 있음을 추측할 수 있는 단서를 확보할 수 있었다.
이 연구는 STEM 통합 접근 교육 프로그램이 초등학생의 공학에 대한 태도 및 공학 문제 해결 양식의 변화에 긍정적 효과가 있는지를 확인하기 위해 수행되었다.
연구의 대상은 유의적 표집에 의해 A초등학교 5, 6학년 학생 중에서 40명이 선정되었다. 이 연구의 실험 설계는 ‘단일 집단 사전 사후 검사’로 수행되었으며, 독립 변인은 STEM 통합 접근 교육 프로그램, 종속 변인은 초등학생의 공학에 대한 태도 및 공학 문제 해결이다.
공학에 대한 태도 검사지 및 공학 문제 해결 검사지를 적용하여, 유의수준 p<.05 수준에서 t-test를 실시하여 효과성을 검증하였다. 이러한 연구 수행 결과를 통해 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다.
첫째, STEM 통합 접근 교육 프로그램은 초등학생의 공학에 대한 흥미를 높이고, 공학이 어려운 것만은 아니라는 인식의 변화에 영향을 주었음을 확인할 수 있었다. 또한 공학이라는 것이 학교 수업시간에 배우는 수학, 과학과 관련된다는 인식, 향후 진로 분야로서 공학 분야에 대하여 긍정적 인식을 형성했다는 단서를 얻을 수 있었다.
둘째, STEM 통합 접근 교육 프로그램은 초등학생의 공학 문제 해결에 대한 자신감을 갖는 데 긍정적 영향을 주었음을 확인할 수 있었다. 또한 학생들은 STEM 통합 접근 교육 프로그램을 통해 새로 접하는 문제 상황을 회피하지 않고 적극적으로 접근하려는 태도, 충분한 시간을 갖고 깊이 있는 사고과정을 경험하면서 공학 문제 해결의 자아 통제 영역에서도 긍정적 효과가 있음을 추측할 수 있는 단서를 확보할 수 있었다.
This study was accomplished to testify the effect of the education program of STEM integration approach on elementary students" attitudes toward engineering and engineering problem solving. Forty students were selected of A elementary school"s 5th and 6th grade students. One-group pretest-posttest d...
This study was accomplished to testify the effect of the education program of STEM integration approach on elementary students" attitudes toward engineering and engineering problem solving. Forty students were selected of A elementary school"s 5th and 6th grade students. One-group pretest-posttest design was used for this study. The independent variable was education program of STEM integration approach and the dependant variables were elementary school students" attitudes toward engineering and engineering problem solving. The inventories of student"s attitude toward engineering and engineering problem solving were used and the t-test in significance level .05 applied. The results of this study were as follows: First, education program of STEM integration approach was effective in enhancing the attitudes toward engineering and changing the cognition of difficulty level of engineering of elementary school students. Some clues that the formation of cognition about engineering were identified Second, education program of STEM integration approach was effective in enhancing the self confidence on engineering problem solving of elementary school students. Some clues that education program of STEM integration approach was effective for approach-avoidance style and perception of personal control ability on engineering problem solving were identified
This study was accomplished to testify the effect of the education program of STEM integration approach on elementary students" attitudes toward engineering and engineering problem solving. Forty students were selected of A elementary school"s 5th and 6th grade students. One-group pretest-posttest design was used for this study. The independent variable was education program of STEM integration approach and the dependant variables were elementary school students" attitudes toward engineering and engineering problem solving. The inventories of student"s attitude toward engineering and engineering problem solving were used and the t-test in significance level .05 applied. The results of this study were as follows: First, education program of STEM integration approach was effective in enhancing the attitudes toward engineering and changing the cognition of difficulty level of engineering of elementary school students. Some clues that the formation of cognition about engineering were identified Second, education program of STEM integration approach was effective in enhancing the self confidence on engineering problem solving of elementary school students. Some clues that education program of STEM integration approach was effective for approach-avoidance style and perception of personal control ability on engineering problem solving were identified
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.