그 동안 이루어진 민속놀이 연구의 시각을 반성적으로 검토하고 전망하기 위해 작성된 이 글은 세 부분으로 구성된다. 첫 장에서는 나름대로 민속놀이의 개념과 범주를 설정했고, 두 번째 장에서는 민속놀이에 대한 지금까지의 시각 가운데 재고가 필요한 부분을 몇 가지 지적했으며, 마지막 장에서는 연구의 심화와 대상의 확대에 관한 단상을 소략하게 제시했다.
연구 결과, 민속놀이는 전근대사회에서 비롯된 전통놀이로서 전국적 또는 광역적으로 분포한 민중들의 놀이 및 모든 계층이 공유한 놀이를 기본 범주로 하고, 일부 지역에서만 전승된 놀이 및 중인/양반/특수직업집단의 놀이까지를 확장범주로 포괄하는 놀이현상이라고 규정했다.
한편 과거 지향적으로 진행된 기존 연구에서 특히 문제가 되는 것으로 파악된 것은 민중주의적 시각, 탈맥락적이거나 일반론적인 역사적 접근, 텍스트에 대한 비판적 수용의 결여, 탈맥락적인 비교, 대동놀이에 대한 분절적 이해, 어린이 놀이에 대한 역사적 접근의 미흡 등으로 이를 극복하기 위한 생각을 소략하게 첨기했다.
마지막으로 연구의 심화와 대상의 확대를 위해 몇 가지 단상을 제시했다. 먼저 역사적 연구의 심화를 위해 기존의 디지털아카이브를 활용한 문헌적 접근의 기능성과 근대 이후 민속놀이가 재맥락화 되기 시작한 시점부터 지금까지의 역사적 전개에 대한 천착의 문제를 거론했다. 다음으로 민속놀이에 관한 체계적인 정보 제공은 물론 놀이문화권의 설정과 문화권 내외의 비교연구가 보다 수월하게 이루어질 수 있도록 하기 위해 민속놀이지도를 작성 및 놀이 관련 자료의 디지털아카이브 구축을 제시했다. 마지막으로 연구대상의 시간적 확대를 위해 동시대 민중들의 놀이문화와 여가문화에 대한 관심을 기울이고, 공간적으로는 북한 및 해외 거주 동포들의 놀이문화에 대해 관심을 기울여야 할 필요성을 제기했다.
그 동안 이루어진 민속놀이 연구의 시각을 반성적으로 검토하고 전망하기 위해 작성된 이 글은 세 부분으로 구성된다. 첫 장에서는 나름대로 민속놀이의 개념과 범주를 설정했고, 두 번째 장에서는 민속놀이에 대한 지금까지의 시각 가운데 재고가 필요한 부분을 몇 가지 지적했으며, 마지막 장에서는 연구의 심화와 대상의 확대에 관한 단상을 소략하게 제시했다.
연구 결과, 민속놀이는 전근대사회에서 비롯된 전통놀이로서 전국적 또는 광역적으로 분포한 민중들의 놀이 및 모든 계층이 공유한 놀이를 기본 범주로 하고, 일부 지역에서만 전승된 놀이 및 중인/양반/특수직업집단의 놀이까지를 확장범주로 포괄하는 놀이현상이라고 규정했다.
한편 과거 지향적으로 진행된 기존 연구에서 특히 문제가 되는 것으로 파악된 것은 민중주의적 시각, 탈맥락적이거나 일반론적인 역사적 접근, 텍스트에 대한 비판적 수용의 결여, 탈맥락적인 비교, 대동놀이에 대한 분절적 이해, 어린이 놀이에 대한 역사적 접근의 미흡 등으로 이를 극복하기 위한 생각을 소략하게 첨기했다.
마지막으로 연구의 심화와 대상의 확대를 위해 몇 가지 단상을 제시했다. 먼저 역사적 연구의 심화를 위해 기존의 디지털아카이브를 활용한 문헌적 접근의 기능성과 근대 이후 민속놀이가 재맥락화 되기 시작한 시점부터 지금까지의 역사적 전개에 대한 천착의 문제를 거론했다. 다음으로 민속놀이에 관한 체계적인 정보 제공은 물론 놀이문화권의 설정과 문화권 내외의 비교연구가 보다 수월하게 이루어질 수 있도록 하기 위해 민속놀이지도를 작성 및 놀이 관련 자료의 디지털아카이브 구축을 제시했다. 마지막으로 연구대상의 시간적 확대를 위해 동시대 민중들의 놀이문화와 여가문화에 대한 관심을 기울이고, 공간적으로는 북한 및 해외 거주 동포들의 놀이문화에 대해 관심을 기울여야 할 필요성을 제기했다.
This text is written fur studying reflectively and prospecting the vision of research about folk play which is gotten accomplished all these days. It consist m three parts. The fust part: is about setting up the concept and category of folk plays. the second part is about indicating parts which are ...
This text is written fur studying reflectively and prospecting the vision of research about folk play which is gotten accomplished all these days. It consist m three parts. The fust part: is about setting up the concept and category of folk plays. the second part is about indicating parts which are needed to be reconsidered among some prospects about folk plays which have been made until now. the last part is about presenting discussions about intensifying of research and extension of the object shortly. In the result of research, folk plays are traditional play from premodern society and it were spreaded in the all over the country or in a wide area. It also shared by all of the social classes. these results establish a basic category about folk play. also, some plays transmitted in some parts of the country and others transmitted by Joong-in/Yang-ban/crew of special jobs are fall into a extending category. Meanwhile, there is some problems recognized by traditional researches which have been processed with aiming at the past ; the prospect of populism, historical access which is incoherent or too general, lack of critical accommodation about a text, incoherent comparison, divided understanding about DaeDong-noli, lack of historical access about children"s plays and etc. Therefore, some opinions for overcoming these problems are added shortly in here. Finally, there are several opinions fur intensifying of research and extension of the object. First, it made a discussion about possibility of philological access utilizing existing digital archive for intensifying of historical research and problem of digging about historical development in the period from the time after the modem age when folk plays began to be recontextualized to now. Next, it presented to frame the instruction of folk plays and construct of digital archive of resources related with plays for not only providing systematic resource about folk plays but also setting a cultural area of folk plays and being achieved a comparative study inside and outside of this area easily. Last, it made a discussion about necessity of swinging over to culture of a contemporary"s play and leisure for extending the object of study at the point of the time and about considering to a culture of plays of people who live in North Korea or other foreign countries at the point of the place.
This text is written fur studying reflectively and prospecting the vision of research about folk play which is gotten accomplished all these days. It consist m three parts. The fust part: is about setting up the concept and category of folk plays. the second part is about indicating parts which are needed to be reconsidered among some prospects about folk plays which have been made until now. the last part is about presenting discussions about intensifying of research and extension of the object shortly. In the result of research, folk plays are traditional play from premodern society and it were spreaded in the all over the country or in a wide area. It also shared by all of the social classes. these results establish a basic category about folk play. also, some plays transmitted in some parts of the country and others transmitted by Joong-in/Yang-ban/crew of special jobs are fall into a extending category. Meanwhile, there is some problems recognized by traditional researches which have been processed with aiming at the past ; the prospect of populism, historical access which is incoherent or too general, lack of critical accommodation about a text, incoherent comparison, divided understanding about DaeDong-noli, lack of historical access about children"s plays and etc. Therefore, some opinions for overcoming these problems are added shortly in here. Finally, there are several opinions fur intensifying of research and extension of the object. First, it made a discussion about possibility of philological access utilizing existing digital archive for intensifying of historical research and problem of digging about historical development in the period from the time after the modem age when folk plays began to be recontextualized to now. Next, it presented to frame the instruction of folk plays and construct of digital archive of resources related with plays for not only providing systematic resource about folk plays but also setting a cultural area of folk plays and being achieved a comparative study inside and outside of this area easily. Last, it made a discussion about necessity of swinging over to culture of a contemporary"s play and leisure for extending the object of study at the point of the time and about considering to a culture of plays of people who live in North Korea or other foreign countries at the point of the place.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.