이 연구는 일생의례 가운데 장례의 축제성을 해명하기 위해 이루어졌다. 기존의 논의에서는 주로 장례놀이에 초점을 맞춰 논의를 진행한 데 비해 이 연구에서는 비유교식 장례와 유교식 장례의 상호작용과 역사적 전개의 추이를 바탕으로, 장례놀이와 유교식 장례절차의 대국성에 초점을 맞춰 장례의 축제성을 해명하려고 했다.
연구결과 비유교식 장례에서는 일상과 장례의 대국성을 바탕으로 수행되는 장례의 과정이, 음식과 놀이의 양면에서 과잉을 실천하는 후장에 집착함으로써, 박장으로 인식된 유교식 장례와 그 배경이 되는 유교적 가치를 부정하는 양상을 살펴볼 수 있었다. 또한 유교식 장례가 일반화한 이후 거기에 수용된 비유교식 장례요소인 장례놀이의 경우, 이념 보다는 실제적 삶, 관념보다는 육체, 미래보다는 현재를 우선하는 언행을 중심에 둠으로써, 금욕주의를 바탕으로 하는 유교식 장례절차와 대국적 관계를 형성하고, 이와 같은 양자의 관계 속에서 양항대립적인 요소들의 대비를 통해 축제성을 구현하는 양상을 파악할 수 있었다.
결국 놀이가 함께 하는 장례의 축제성은 장례놀이와 유교식 의례절차의 변증법적 합일과정을 통해 실현되는 것으로서, 슬픔이지만은 않은 슬픔, 기쁨이지만은 않은 기쁨, 기쁨과 슬픔, 웃음과 눈물이 혼재하는 비일상적 전이성의 모호함에 바탕을 두고 있다는 점을 확인할 수 있었다.
이 연구는 일생의례 가운데 장례의 축제성을 해명하기 위해 이루어졌다. 기존의 논의에서는 주로 장례놀이에 초점을 맞춰 논의를 진행한 데 비해 이 연구에서는 비유교식 장례와 유교식 장례의 상호작용과 역사적 전개의 추이를 바탕으로, 장례놀이와 유교식 장례절차의 대국성에 초점을 맞춰 장례의 축제성을 해명하려고 했다.
연구결과 비유교식 장례에서는 일상과 장례의 대국성을 바탕으로 수행되는 장례의 과정이, 음식과 놀이의 양면에서 과잉을 실천하는 후장에 집착함으로써, 박장으로 인식된 유교식 장례와 그 배경이 되는 유교적 가치를 부정하는 양상을 살펴볼 수 있었다. 또한 유교식 장례가 일반화한 이후 거기에 수용된 비유교식 장례요소인 장례놀이의 경우, 이념 보다는 실제적 삶, 관념보다는 육체, 미래보다는 현재를 우선하는 언행을 중심에 둠으로써, 금욕주의를 바탕으로 하는 유교식 장례절차와 대국적 관계를 형성하고, 이와 같은 양자의 관계 속에서 양항대립적인 요소들의 대비를 통해 축제성을 구현하는 양상을 파악할 수 있었다.
결국 놀이가 함께 하는 장례의 축제성은 장례놀이와 유교식 의례절차의 변증법적 합일과정을 통해 실현되는 것으로서, 슬픔이지만은 않은 슬픔, 기쁨이지만은 않은 기쁨, 기쁨과 슬픔, 웃음과 눈물이 혼재하는 비일상적 전이성의 모호함에 바탕을 두고 있다는 점을 확인할 수 있었다.
As a feast, a rites of life all have a regular festivity. however, It has two reason to pay attention on a rites of funeral as a courtesy of death. First, investigation into the festivity of a rites of funeral can help identify the character and process of alteration, which had been transmitting in ...
As a feast, a rites of life all have a regular festivity. however, It has two reason to pay attention on a rites of funeral as a courtesy of death. First, investigation into the festivity of a rites of funeral can help identify the character and process of alteration, which had been transmitting in a regular relationships between a rites of confucian funeral and the other. Second, a rites of funeral is a place of dynamic that happens a fight and compromise between confucian culture and non-confucian culture that handed down with the custom. because of the festivity of a rites of funeral is created and expressed in a dynamic process like this, explanation is needed from another dimension, dissimilar the others. The research is placed on leading research results. and unlike existing research, the study dealt with the literature consider the historical trend of folk funeral. On the discussions of existing, they discussed festivity mainly for funeral plays. But at least after the generalization of a rites of confucian funeral in private, a rites of confucian funeral and funeral plays embody the festivity of funeral in the fixed relationship. Therefore, after the grasp the structure of funeral in the relationship of the two, I see the mechanism of the festivity As a result of studying, the funeral of the Joseon Dynasty period is stick to the generous funeral that practice from both sides of food and play to excess. Futhermore, in case of funeral plays that is done with a rites of confucian funeral is focused on a generous food and words and actions that give priority to the real life than an ideology, material than idea, present than future. Through these, juxtaposition, redundancy, and affirmation for their existence is implemented. Moreover, it is possible that come in contact festivity by deny confucian value as the relativize all the usual value through laughing. Finally, the festivity of funeral that accompanying play is completed by the unity process of dialectic between ritual process and funeral plays. ‘grief, but grief is not’, ‘delight, but delight is not", "delight and grief" and "laugh and a tear" is mixed in the ambiguity of non-usual transition, and there is the festivity of funeral rites.
As a feast, a rites of life all have a regular festivity. however, It has two reason to pay attention on a rites of funeral as a courtesy of death. First, investigation into the festivity of a rites of funeral can help identify the character and process of alteration, which had been transmitting in a regular relationships between a rites of confucian funeral and the other. Second, a rites of funeral is a place of dynamic that happens a fight and compromise between confucian culture and non-confucian culture that handed down with the custom. because of the festivity of a rites of funeral is created and expressed in a dynamic process like this, explanation is needed from another dimension, dissimilar the others. The research is placed on leading research results. and unlike existing research, the study dealt with the literature consider the historical trend of folk funeral. On the discussions of existing, they discussed festivity mainly for funeral plays. But at least after the generalization of a rites of confucian funeral in private, a rites of confucian funeral and funeral plays embody the festivity of funeral in the fixed relationship. Therefore, after the grasp the structure of funeral in the relationship of the two, I see the mechanism of the festivity As a result of studying, the funeral of the Joseon Dynasty period is stick to the generous funeral that practice from both sides of food and play to excess. Futhermore, in case of funeral plays that is done with a rites of confucian funeral is focused on a generous food and words and actions that give priority to the real life than an ideology, material than idea, present than future. Through these, juxtaposition, redundancy, and affirmation for their existence is implemented. Moreover, it is possible that come in contact festivity by deny confucian value as the relativize all the usual value through laughing. Finally, the festivity of funeral that accompanying play is completed by the unity process of dialectic between ritual process and funeral plays. ‘grief, but grief is not’, ‘delight, but delight is not", "delight and grief" and "laugh and a tear" is mixed in the ambiguity of non-usual transition, and there is the festivity of funeral rites.
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