강강술래가 언제부터 시작되었는지 알려진 바는 없다. 대체로 고대인들에게 향유되었던 놀이문화의 最古 형태라고 알려져 있다. 특히 豊饒 祈願이라는 祭儀的인 성향이 강한 민속놀이였다고 보인다. 그러나 시대적 변천을 거듭해오면서 祭儀的인 성향이 약화되고 오락적인 성향이 강화되었을 것으로 추정된다. 이러한 성향의 변화는 당연히 놀이구성에도 영향을 끼치게 되었을 것으로 보이나 그 구체적인 놀이형태들이 보고된 사례는 없다.
강강술래의 역사 중에서 가장 주목해야 할 것은 임진왜란 기원설이라고 할 수 있다. 국가의 위난에 민속놀이가 전술과 전략으로 활용된 중요한 사례이기 때문이다. 이러한 활용은 강강술래에 대한 자긍심을 바탕으로 전승의 질과 양을 확대 재생산하게 되었을 것으로 추정할 수 있다. 이렇게 임진왜란을 거친 강강술래는 전래 민속놀이들과 연결되면서 새로운 형태의 놀이로 재구성된다.
〈은파유필〉에는 1900년 이후에 연행되었던 혐의의 강강술래 외에 세 가지의 놀이가 같이 구성되어있다. 〈무라야마 지준〉이 조사한 〈조선의 향토오락〉에도 강강술래와 전래 민속놀이들이 지역에 따라 다양한 이름으로 연행되고 있음이 드러나는 바, 〈최덕원〉은 이 놀이들 중의 일부를 강강술래놀이로 분류한 바 있다. 1966년에 강강술래가 국가지정 무형문화재로 지정되면서부터 〈지춘상〉에 의해 현행 버전과 유사한 즉 광의의 강강술래놀이가 재구성되게 된다. 나아가 최근의 담양이나 신안 강강술래 구성에서 드러나듯이, 앞으로는 보다 다양한 구성의 강강술래가 출현하게 될 것으로 보인다.
이를 통해서 볼 때 강강술래는 시대적 변천을 거듭해 오면서 놀이 구성이 변화해 왔음을 확인할 수 있다. 즉, 고대의 강강술래는 원무를 중심으로 하고 있으며, 임진왜란시의 강강술래는 대립형 구조를 수용했을 것으로 추정할 수 있고, 이후 소수의 민속놀이가 가미되어 전승되다가 종합적인 놀이구조로 재생산되었다고 볼 수 있다. 여기서 놀이구성의 전제는 원무형식이지만, 차차 나선형이나 용트림형 등 원무파생 형태에서 대립형의 구조까지 확대되어 나왔음을 확인해 볼 수 있다.
강강술래가 언제부터 시작되었는지 알려진 바는 없다. 대체로 고대인들에게 향유되었던 놀이문화의 最古 형태라고 알려져 있다. 특히 豊饒 祈願이라는 祭儀的인 성향이 강한 민속놀이였다고 보인다. 그러나 시대적 변천을 거듭해오면서 祭儀的인 성향이 약화되고 오락적인 성향이 강화되었을 것으로 추정된다. 이러한 성향의 변화는 당연히 놀이구성에도 영향을 끼치게 되었을 것으로 보이나 그 구체적인 놀이형태들이 보고된 사례는 없다.
강강술래의 역사 중에서 가장 주목해야 할 것은 임진왜란 기원설이라고 할 수 있다. 국가의 위난에 민속놀이가 전술과 전략으로 활용된 중요한 사례이기 때문이다. 이러한 활용은 강강술래에 대한 자긍심을 바탕으로 전승의 질과 양을 확대 재생산하게 되었을 것으로 추정할 수 있다. 이렇게 임진왜란을 거친 강강술래는 전래 민속놀이들과 연결되면서 새로운 형태의 놀이로 재구성된다.
〈은파유필〉에는 1900년 이후에 연행되었던 혐의의 강강술래 외에 세 가지의 놀이가 같이 구성되어있다. 〈무라야마 지준〉이 조사한 〈조선의 향토오락〉에도 강강술래와 전래 민속놀이들이 지역에 따라 다양한 이름으로 연행되고 있음이 드러나는 바, 〈최덕원〉은 이 놀이들 중의 일부를 강강술래놀이로 분류한 바 있다. 1966년에 강강술래가 국가지정 무형문화재로 지정되면서부터 〈지춘상〉에 의해 현행 버전과 유사한 즉 광의의 강강술래놀이가 재구성되게 된다. 나아가 최근의 담양이나 신안 강강술래 구성에서 드러나듯이, 앞으로는 보다 다양한 구성의 강강술래가 출현하게 될 것으로 보인다.
이를 통해서 볼 때 강강술래는 시대적 변천을 거듭해 오면서 놀이 구성이 변화해 왔음을 확인할 수 있다. 즉, 고대의 강강술래는 원무를 중심으로 하고 있으며, 임진왜란시의 강강술래는 대립형 구조를 수용했을 것으로 추정할 수 있고, 이후 소수의 민속놀이가 가미되어 전승되다가 종합적인 놀이구조로 재생산되었다고 볼 수 있다. 여기서 놀이구성의 전제는 원무형식이지만, 차차 나선형이나 용트림형 등 원무파생 형태에서 대립형의 구조까지 확대되어 나왔음을 확인해 볼 수 있다.
No one knows when Kangkangsulae started. Generally it was known to people that the Kangkangsulae might be one of the oldest form of entertainment culture. It was shown as a folk custom to pray rich harvest like festival. Passed by time, it was assumed festive aspects were weakened and build entertai...
No one knows when Kangkangsulae started. Generally it was known to people that the Kangkangsulae might be one of the oldest form of entertainment culture. It was shown as a folk custom to pray rich harvest like festival. Passed by time, it was assumed festive aspects were weakened and build entertainment aspects up. Those change of entertainment had affected the other entertainment culture but there has been not found the specific corroborative facts. In the history of Kangkangsulae, the most important origin is during Imginoeilan. It"s because Kangkangsulae was used as tactics and strategy during the crisis of country. This shown that Kangkangsulae were popular in quality and quantity on the base of ordinary people"s pride. Thus Kangkangsulae was recomposed connecting other old amusement plays. According to Eunpayupil, after 1900, there were other three entertainments including Kangkangsulae. In "Folk entertainment in Chosun’ written by Murayama Jijun, Kangkangsulae and other folk entertainments were called various names in different places. In 1966, Kangkangsulae was designated as intangible cultural asset, and Kangkangsulae, in a wide sense, similar to current version, has recomposed by Ji Chun-sang. The various composition of Kangkangsulae will appear in the future. Thus it was confirmed that the contents of Kangkangsulae has varied with the change of times. The ancient form of Kangkangsulae was circle dance, but during Imginwaeran it was facing each other form and handed down adding some other folk play as a synthetic entertainment structure. The basic form of Kangkangsulae was circle dance, gradually it was varied to the form of spiral or wriggling their way.
No one knows when Kangkangsulae started. Generally it was known to people that the Kangkangsulae might be one of the oldest form of entertainment culture. It was shown as a folk custom to pray rich harvest like festival. Passed by time, it was assumed festive aspects were weakened and build entertainment aspects up. Those change of entertainment had affected the other entertainment culture but there has been not found the specific corroborative facts. In the history of Kangkangsulae, the most important origin is during Imginoeilan. It"s because Kangkangsulae was used as tactics and strategy during the crisis of country. This shown that Kangkangsulae were popular in quality and quantity on the base of ordinary people"s pride. Thus Kangkangsulae was recomposed connecting other old amusement plays. According to Eunpayupil, after 1900, there were other three entertainments including Kangkangsulae. In "Folk entertainment in Chosun’ written by Murayama Jijun, Kangkangsulae and other folk entertainments were called various names in different places. In 1966, Kangkangsulae was designated as intangible cultural asset, and Kangkangsulae, in a wide sense, similar to current version, has recomposed by Ji Chun-sang. The various composition of Kangkangsulae will appear in the future. Thus it was confirmed that the contents of Kangkangsulae has varied with the change of times. The ancient form of Kangkangsulae was circle dance, but during Imginwaeran it was facing each other form and handed down adding some other folk play as a synthetic entertainment structure. The basic form of Kangkangsulae was circle dance, gradually it was varied to the form of spiral or wriggling their way.
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