이 논문은 그동안 보고된 무속음악 자료와 연구 성과를 근거로 무악의 음악적 구조와 굿에서의 활용 원리를 살펴보는데 목적이 있다. 먼저 지역별 무악 장단의 음악적 구조를 분류하여 지역별 차이점올 찾고, 민요와 비교하여 상관관계가 있는지 확인해 보았다. 다음으로 무악 장단의 공식적 음악어법과 문화적 접변 양상을 살펴보고 마지막으로 굿거리의 음악적 구성 원리를 찾아보았다.
무악장단을 소박구조에 따라 불규칙박, 3소박, 2소박, 혼소박형의 네 가지로 구분할 수 있다. 대부분의 지역에서 공통적으로 활용하고 있는 박지구조는 불규칙형과 3소박 4박, 2소박 4박, 혼소박 3+2+3+2형이다. 무악 장단의 음악적 구조를 분류하여 살펴본 결과 해당 지역의 기총음악인 민요의 공식적 음악어법과 밀접한 관련이 있음을 알 수 있었다. 해당 지역의 민요에 담긴 공식적 음악어법을 무악 역시 공유한다는 것이다. 그리고 공식적 음악어법을 활용한 음악적 다양성 추구와 확대 과정도 살펴 볼 수 있었다.
무악장단의 공식적 음악어법과 활용으로는 한 가지 재료의 다양한 활용과 변용, 속도에 의한 박자 구조 변화를 들 수 있으며, 문화적 접변에 의한 수용과 연화로는 지리적 공유와 접변, 그리고 장르적 접변을 들 수 있다. 대부분의 굿에서 공식적 음악어법의 반복적 활용이나 연용이 다양하게 나타나고 있다. 특히 속도에 의해 박자 구조가 변화하는 원리의 활용은 민요와 같은 다른 장르의 음악에서 나오지 않는 무악의 특성이라 생각된다.
마지막으로 굿에서 무악의 의식적 기능과 굿거리 구성원리를 살펴보기 위해 굿의 시작부분에 활용되는 시작형, 기본적인 굿거리의 음악 구성을 보여주는 기본형1, 기본형2, 음악적 다양성올 위해 확장된 확대형, 문화적 접변을 통한 삽입형, 굿의 종료에 사용되는 종료형의 다섯 가지로 나누어 장단을 분류해 보았다. 시작형과 기본형2, 종료형에는 불규칙 박자구조가 많이 활용되고 있다. 이는 길이가 긴 무가의 구연에 필요한 음악적 조치였을 것이다. 나머지 굿거리들은 기본형l올 중심으로 굿이 진행되지만 일부 굿거리에서 확대형이나 삽입형을 통해 확대형식을 만들고 있다.
기본형l 장단은 각 지역의 대표적인 장단으로 여겨지는데 제주도의 3소박 4박형, 황해도굿의 만세받이, 서울굿의 타령, 경기도당굿의 도살풀이, 충청전북의 살풀이, 전남의 동살풀이, 남해안의 불림, 동해안의 청보 등이 그것이다.
이 논문은 그동안 보고된 무속음악 자료와 연구 성과를 근거로 무악의 음악적 구조와 굿에서의 활용 원리를 살펴보는데 목적이 있다. 먼저 지역별 무악 장단의 음악적 구조를 분류하여 지역별 차이점올 찾고, 민요와 비교하여 상관관계가 있는지 확인해 보았다. 다음으로 무악 장단의 공식적 음악어법과 문화적 접변 양상을 살펴보고 마지막으로 굿거리의 음악적 구성 원리를 찾아보았다.
무악장단을 소박구조에 따라 불규칙박, 3소박, 2소박, 혼소박형의 네 가지로 구분할 수 있다. 대부분의 지역에서 공통적으로 활용하고 있는 박지구조는 불규칙형과 3소박 4박, 2소박 4박, 혼소박 3+2+3+2형이다. 무악 장단의 음악적 구조를 분류하여 살펴본 결과 해당 지역의 기총음악인 민요의 공식적 음악어법과 밀접한 관련이 있음을 알 수 있었다. 해당 지역의 민요에 담긴 공식적 음악어법을 무악 역시 공유한다는 것이다. 그리고 공식적 음악어법을 활용한 음악적 다양성 추구와 확대 과정도 살펴 볼 수 있었다.
무악장단의 공식적 음악어법과 활용으로는 한 가지 재료의 다양한 활용과 변용, 속도에 의한 박자 구조 변화를 들 수 있으며, 문화적 접변에 의한 수용과 연화로는 지리적 공유와 접변, 그리고 장르적 접변을 들 수 있다. 대부분의 굿에서 공식적 음악어법의 반복적 활용이나 연용이 다양하게 나타나고 있다. 특히 속도에 의해 박자 구조가 변화하는 원리의 활용은 민요와 같은 다른 장르의 음악에서 나오지 않는 무악의 특성이라 생각된다.
마지막으로 굿에서 무악의 의식적 기능과 굿거리 구성원리를 살펴보기 위해 굿의 시작부분에 활용되는 시작형, 기본적인 굿거리의 음악 구성을 보여주는 기본형1, 기본형2, 음악적 다양성올 위해 확장된 확대형, 문화적 접변을 통한 삽입형, 굿의 종료에 사용되는 종료형의 다섯 가지로 나누어 장단을 분류해 보았다. 시작형과 기본형2, 종료형에는 불규칙 박자구조가 많이 활용되고 있다. 이는 길이가 긴 무가의 구연에 필요한 음악적 조치였을 것이다. 나머지 굿거리들은 기본형l올 중심으로 굿이 진행되지만 일부 굿거리에서 확대형이나 삽입형을 통해 확대형식을 만들고 있다.
기본형l 장단은 각 지역의 대표적인 장단으로 여겨지는데 제주도의 3소박 4박형, 황해도굿의 만세받이, 서울굿의 타령, 경기도당굿의 도살풀이, 충청전북의 살풀이, 전남의 동살풀이, 남해안의 불림, 동해안의 청보 등이 그것이다.
This article aims to examine the musical structure of Muak and its application principle in gut based on the research and materials on shamanism music reported so far. First of all, the musical structure of Muak from different regions were categorized to find the regional differences and examined to...
This article aims to examine the musical structure of Muak and its application principle in gut based on the research and materials on shamanism music reported so far. First of all, the musical structure of Muak from different regions were categorized to find the regional differences and examined to find the relevance in comparison with folk music. Next, musical formula and the phenomenon of acculturation were examined. Finally, musical composition principle of Gutguri was examined. As a result of categorizing the musical structure of Muak Rhythmic Structure, a strong relevance with the musical formula of folk music of the researched area was confirmed. Muak also shares the musical formula that is contained in the folk music of the researched region. The attempts to pursue musical diversification through musical formula and its spreading process were also confirmed. In roost of gut, repetitious application of the musical formula or its various transformation have been found to exist. Especially, its characteristic to change the rhythmic structure in accordance with the speed is very unique, not found in other genres of music. Also, through the geographical and genre acculturation, new musical culture was accepted and musical expansion was attempted. Lastly, in order to find the ritual function of muak in gut and the composition principle of Gutguri, muak was categorized into five types : the beginning type "Which applies from the beginning of gut: the basic type 1 and 2 which show the musical composition of basic Gutguri; the expansion type which is used for the musical diversification; the insertion type through acculturation; and finally the ending type which is used for ending gut. In the beginning type, the basic type 2, and ending type, irregular rhythmic structure was commonly used. Probably, this was a musical measure to enable the performance of long shaman"s song. Other Gutguri is performed with the basic type 1, however, in some Gutguri, the expansion type or the insertion type are used to create the expanded version. The basic type 1 is considered to be the representative rhythm in each region, namely, the 3/4 type of Jeju Island, Mansebaji of Hwanghaedo gut, Taryung of Seoul gut, Dosalpuli of Kyunggido Danggut, Salpuli of Chungcheong and Jeonbuk province, Dongsalpuli of Jeonnam province, Bullim of the South cost, and Cheongbo of the East cost.
This article aims to examine the musical structure of Muak and its application principle in gut based on the research and materials on shamanism music reported so far. First of all, the musical structure of Muak from different regions were categorized to find the regional differences and examined to find the relevance in comparison with folk music. Next, musical formula and the phenomenon of acculturation were examined. Finally, musical composition principle of Gutguri was examined. As a result of categorizing the musical structure of Muak Rhythmic Structure, a strong relevance with the musical formula of folk music of the researched area was confirmed. Muak also shares the musical formula that is contained in the folk music of the researched region. The attempts to pursue musical diversification through musical formula and its spreading process were also confirmed. In roost of gut, repetitious application of the musical formula or its various transformation have been found to exist. Especially, its characteristic to change the rhythmic structure in accordance with the speed is very unique, not found in other genres of music. Also, through the geographical and genre acculturation, new musical culture was accepted and musical expansion was attempted. Lastly, in order to find the ritual function of muak in gut and the composition principle of Gutguri, muak was categorized into five types : the beginning type "Which applies from the beginning of gut: the basic type 1 and 2 which show the musical composition of basic Gutguri; the expansion type which is used for the musical diversification; the insertion type through acculturation; and finally the ending type which is used for ending gut. In the beginning type, the basic type 2, and ending type, irregular rhythmic structure was commonly used. Probably, this was a musical measure to enable the performance of long shaman"s song. Other Gutguri is performed with the basic type 1, however, in some Gutguri, the expansion type or the insertion type are used to create the expanded version. The basic type 1 is considered to be the representative rhythm in each region, namely, the 3/4 type of Jeju Island, Mansebaji of Hwanghaedo gut, Taryung of Seoul gut, Dosalpuli of Kyunggido Danggut, Salpuli of Chungcheong and Jeonbuk province, Dongsalpuli of Jeonnam province, Bullim of the South cost, and Cheongbo of the East cost.
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