스타마케팅이 청소년의 패션 동조성에 미치는 영향에 대한 연구 - 강북에 거주하고 있는 1318세대 중심으로 The effect of Star-marketing on teenagers" fashion similarity - Those aging from 13 to 18 living in Kang-buk area -
현재의 청소년들은 새로운 소비문화를 형성하고 스타일의 영감원을 주로 연예인들의 스타일을 그대로 모방하거나 또는 과장하여 입고자하는 성향이 강하다. 그중 국내 유행에 민감하게 반응하는 특정을 갖고 있는 강북에 거주하고 있는 1318세대들의 대상으로 그들의 패션 행동에 있어 중요한 영향을 미치는 TV스타를 모방하는 요인을 파악하므로서 그들의 패션 행동을 이해하는 데에 목적을 두었다.
그 연구목적에 따라 첫째,욕구변인에 관한 문항,의복관련변인 문항,TV 관련 변인 문항,스타마케팅의 인식에 관한 문항,구매하는 상품의 종류,구매 인식 및 추구 동의 문항에 대해 남녀의 평균과 표준편찬으로 분석하였고,둘째로 TV의 관련 변인의 문항(TV스타관심도,TV스타 통일시)의 평균으로 군집 분석하여 〈TV스타 추종집단〉,〈TV스타 관심집단〉,〈TV스타 무관심집단〉의 3군집 을 분류하여 욕구변인의 문항, 의복관련변인의 문항,관련 변인 문항,스타마케팅의 인식 문항,구매하는 상품의 종류 문항,구매 인식 및 정보추구 문항에 따라 집단을 비교 분석하여 스타에 대한 강북 1318세대의 패션 동조성의 대한 영향의 결과를 남자와 여자의 그룹을 비교해보면 여자의 그룹이 패션 관련변인과 스타의 변인의 평균이 높은 것으로 나타났으며,강북에 거주하고 있는 1318세대의 패션 상품의 활용도에서 색상과 스타일에 관심이 높은 것으로 보아 패션 상품을 구입할 때 스타가 입고 나온 패션상품이라는 이유만으로 구매하지 않는다는 것을 알 수 있다.
또한 TV 스타의상의 영향을 받아 구입한 패션상품 종류에서는 정장용 의복,캐주얼웨어,스포츠 웨 어,액세사리,속옷,란제리류와 잠옷류 등에서 남녀의 차이가 있는 것으로 나타났으며,캐주얼웨어는 남녀 두 그룹의 평균이 높은 것으로 보아 관심도가 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 TV에 관한 문항에 대한 군집분석으로 분류한 집단 Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ은 TV스타 패션 상품을 구매 인식 및 정보추구에 관한 문항,TV스타의상의 영향을 받아 구입한 패션상품 종류,TV스타의 관련 문항,패션 관련 문항들은 집단 간의 차이가 있었으나 욕구 문항에서는 집단 간의 차이가 없었으며 TV스타의 관심도와 욕구의 변인에 따라 관계가 없었다. 또한 강북의 1318세대들은 TV와 TV스타에 관해 매우 많은 관심도를 보였다.
현재의 청소년들은 새로운 소비문화를 형성하고 스타일의 영감원을 주로 연예인들의 스타일을 그대로 모방하거나 또는 과장하여 입고자하는 성향이 강하다. 그중 국내 유행에 민감하게 반응하는 특정을 갖고 있는 강북에 거주하고 있는 1318세대들의 대상으로 그들의 패션 행동에 있어 중요한 영향을 미치는 TV스타를 모방하는 요인을 파악하므로서 그들의 패션 행동을 이해하는 데에 목적을 두었다.
그 연구목적에 따라 첫째,욕구변인에 관한 문항,의복관련변인 문항,TV 관련 변인 문항,스타마케팅의 인식에 관한 문항,구매하는 상품의 종류,구매 인식 및 추구 동의 문항에 대해 남녀의 평균과 표준편찬으로 분석하였고,둘째로 TV의 관련 변인의 문항(TV스타관심도,TV스타 통일시)의 평균으로 군집 분석하여 〈TV스타 추종집단〉,〈TV스타 관심집단〉,〈TV스타 무관심집단〉의 3군집 을 분류하여 욕구변인의 문항, 의복관련변인의 문항,관련 변인 문항,스타마케팅의 인식 문항,구매하는 상품의 종류 문항,구매 인식 및 정보추구 문항에 따라 집단을 비교 분석하여 스타에 대한 강북 1318세대의 패션 동조성의 대한 영향의 결과를 남자와 여자의 그룹을 비교해보면 여자의 그룹이 패션 관련변인과 스타의 변인의 평균이 높은 것으로 나타났으며,강북에 거주하고 있는 1318세대의 패션 상품의 활용도에서 색상과 스타일에 관심이 높은 것으로 보아 패션 상품을 구입할 때 스타가 입고 나온 패션상품이라는 이유만으로 구매하지 않는다는 것을 알 수 있다.
또한 TV 스타의상의 영향을 받아 구입한 패션상품 종류에서는 정장용 의복,캐주얼웨어,스포츠 웨 어,액세사리,속옷,란제리류와 잠옷류 등에서 남녀의 차이가 있는 것으로 나타났으며,캐주얼웨어는 남녀 두 그룹의 평균이 높은 것으로 보아 관심도가 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 TV에 관한 문항에 대한 군집분석으로 분류한 집단 Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ은 TV스타 패션 상품을 구매 인식 및 정보추구에 관한 문항,TV스타의상의 영향을 받아 구입한 패션상품 종류,TV스타의 관련 문항,패션 관련 문항들은 집단 간의 차이가 있었으나 욕구 문항에서는 집단 간의 차이가 없었으며 TV스타의 관심도와 욕구의 변인에 따라 관계가 없었다. 또한 강북의 1318세대들은 TV와 TV스타에 관해 매우 많은 관심도를 보였다.
Today’s teenagers tend to form their way of thinking and their own life style while they are influenced by multi-media including TV, movies, etc. They are considered as a group of main consumers opted to imitate how their favorite idols talk and look. However, the period of imitating their idols doe...
Today’s teenagers tend to form their way of thinking and their own life style while they are influenced by multi-media including TV, movies, etc. They are considered as a group of main consumers opted to imitate how their favorite idols talk and look. However, the period of imitating their idols does not sustain for a long time. They tend to spend money again to follow the idols’very recent fashion style. The scope of this study is to analysis the tendency of teenagers living in Kang-buk and age of 13 to18 in terms of both psychological and social aspect. The reason we have chosen the teenagers is because they have a strong tendency to imitate their idols’ fashion style and are also very sensitive to follow a fashion trend in general. To carry out the theoretical aspect of this work, we have done literature search and looked into previous works. In addition to the theoretical study, we have done a survey where we have collected and statistically analyzed 305 questionnaires out of 320 copies we have originally distributed. The SPSS is used to analyze the retuned questionnaire statistically. We, first, calculate the mean and standard deviation of the questions about desire-factor (how kind of cloth and how much they want to have), clothing-factor (how they wear cloth), TV-factor (how they are influenced by TV), star-marketing-factor (how they are aware of the star marketing), item-purchased (what kind of items they purchased), and process-of-purchasing (how they purchase clothes). According to the TV-factor, the study subjects are categorized into three groups: TV-star-loving group, those are imitating their idol aggressively, TV- loving group, those are aware of the fashion trend of their idol but not imitating aggressively, and unconcerned group, those are not aware of. We, then, study what are effects of the imitation of the teenagers living in Kang-buk and age of 13 to 18. The summary of the study is followed. First, a girls’group shows higher average than a boys’group in the clothing-factor and TV-factor. However, it doesn’t show significant differences when it comes to the desire-factor, the star-marketing-factor, and the item-purchased. Second, the study subjects is more interest in colors and styles, so we can infer that they are not purchasing fashion items just because certain stars wear them on TV. Third, girls’ and boys’ group showed little differences in term of how their idols influence in buying the following items: suits, casual wear, sports wears, accessories, underwear, night clothes. However, both groups showed high interest in casual wear indicated by its high average. Finally, there was no relationship found among 3 groups categorized by TV-factor. In terms of fashion-related factors, the more they watch TV, the higher tendency to be influenced by TV stars’ fashion as the TV-loving group showed high average of fashion related-factors. Suits were highly influenced by TV stars fashion in TV-loving group, whereas TV-star-loving group showed high influence from TV in sports wear, accessory, underwear.
Today’s teenagers tend to form their way of thinking and their own life style while they are influenced by multi-media including TV, movies, etc. They are considered as a group of main consumers opted to imitate how their favorite idols talk and look. However, the period of imitating their idols does not sustain for a long time. They tend to spend money again to follow the idols’very recent fashion style. The scope of this study is to analysis the tendency of teenagers living in Kang-buk and age of 13 to18 in terms of both psychological and social aspect. The reason we have chosen the teenagers is because they have a strong tendency to imitate their idols’ fashion style and are also very sensitive to follow a fashion trend in general. To carry out the theoretical aspect of this work, we have done literature search and looked into previous works. In addition to the theoretical study, we have done a survey where we have collected and statistically analyzed 305 questionnaires out of 320 copies we have originally distributed. The SPSS is used to analyze the retuned questionnaire statistically. We, first, calculate the mean and standard deviation of the questions about desire-factor (how kind of cloth and how much they want to have), clothing-factor (how they wear cloth), TV-factor (how they are influenced by TV), star-marketing-factor (how they are aware of the star marketing), item-purchased (what kind of items they purchased), and process-of-purchasing (how they purchase clothes). According to the TV-factor, the study subjects are categorized into three groups: TV-star-loving group, those are imitating their idol aggressively, TV- loving group, those are aware of the fashion trend of their idol but not imitating aggressively, and unconcerned group, those are not aware of. We, then, study what are effects of the imitation of the teenagers living in Kang-buk and age of 13 to 18. The summary of the study is followed. First, a girls’group shows higher average than a boys’group in the clothing-factor and TV-factor. However, it doesn’t show significant differences when it comes to the desire-factor, the star-marketing-factor, and the item-purchased. Second, the study subjects is more interest in colors and styles, so we can infer that they are not purchasing fashion items just because certain stars wear them on TV. Third, girls’ and boys’ group showed little differences in term of how their idols influence in buying the following items: suits, casual wear, sports wears, accessories, underwear, night clothes. However, both groups showed high interest in casual wear indicated by its high average. Finally, there was no relationship found among 3 groups categorized by TV-factor. In terms of fashion-related factors, the more they watch TV, the higher tendency to be influenced by TV stars’ fashion as the TV-loving group showed high average of fashion related-factors. Suits were highly influenced by TV stars fashion in TV-loving group, whereas TV-star-loving group showed high influence from TV in sports wear, accessory, underwear.
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