본 논문을 통해 전 세계 가구시장을 정복하고 국제적으로 언론을 매혹시킨 "Made in Italy" 가구생산 시스템이 창조될 수 있었던 주요원인이 무엇인지 파악하고자 했다. 이탈리아 가구산업의 성공요인을 1. 민족ㆍ지리적인 요인, 2. 정치ㆍ역사적인 요인, 3. 사회ㆍ경제적인 요인, 4. 문화ㆍ예술적인 요인, 5. 산업ㆍ기술적인 요인 그리고 6. 기타 매체적인 요인 등 유형별로 구축하여 총체적으로 분석함으로써 유용한 참고지표를 수립하려는데 연구의 목적을 두었다. 첫째, 이태리의 기후와 환경은 낙천적이고 풍부한 예술적 감수성을 지닌 디자이너들이 뛰어난 능력을 발휘하는 배경이 되었다. 둘째, 전후 국가재건에 전 국민의 역량이 집중되어 진보적인 디자인 경향으로 발전할 수 있었다. 대부분의 가구기업들이 중소규모로서 탄력적인 경영이 가능했고 지방연고주의가 낳은 특정 공업지대에서의 클러스터(Cluster)라는 산업집적단지형성이 산업의 원동력이 되었다. 셋째, 주택의 건축붐(Boom)과 복합적인 경제 성장은 가구시장에 엄청난 수요를 창출했으며 소비자들의 고품질지향주의는 가구산업에 경쟁력 강화를 가져왔다. 넷째, 오랜 문화전통이 가져다준 문화유산들은 살아있는 디자인교육장이 되었고 가정생활에 최우선적인 가치를 두는 문화와 장인문화의 전통은 트랜드(Trend)를 주도하는 라이프스타일(Life-style)로 이어져 소비자를 선도하였다. 다섯째, 기업과 디자이너의 긴밀한 협동은 뛰어난 기술적 해결책, 창의적인 형태, 새로운 개념의 탄생을 가능하게 했고 특히, 외국인 디자이너와의 협력은 국제적인 감각을 획득하는 배경이 되었다. 여섯째, 잡지ㆍ공모전 및 밀라노 가구박람회를 중심으로 한 가구관련 행사들은 이론적 기반과 재정적인 지원을 제공했고 가구교역거래의 증대와 수익면에서의 큰 성공을 거둘 수 있는 계기가 되었다. 나아가서는 국제적으로 이탈리아 디자인을 알리는데 크게 기여하였다.
본 논문을 통해 전 세계 가구시장을 정복하고 국제적으로 언론을 매혹시킨 "Made in Italy" 가구생산 시스템이 창조될 수 있었던 주요원인이 무엇인지 파악하고자 했다. 이탈리아 가구산업의 성공요인을 1. 민족ㆍ지리적인 요인, 2. 정치ㆍ역사적인 요인, 3. 사회ㆍ경제적인 요인, 4. 문화ㆍ예술적인 요인, 5. 산업ㆍ기술적인 요인 그리고 6. 기타 매체적인 요인 등 유형별로 구축하여 총체적으로 분석함으로써 유용한 참고지표를 수립하려는데 연구의 목적을 두었다. 첫째, 이태리의 기후와 환경은 낙천적이고 풍부한 예술적 감수성을 지닌 디자이너들이 뛰어난 능력을 발휘하는 배경이 되었다. 둘째, 전후 국가재건에 전 국민의 역량이 집중되어 진보적인 디자인 경향으로 발전할 수 있었다. 대부분의 가구기업들이 중소규모로서 탄력적인 경영이 가능했고 지방연고주의가 낳은 특정 공업지대에서의 클러스터(Cluster)라는 산업집적단지형성이 산업의 원동력이 되었다. 셋째, 주택의 건축붐(Boom)과 복합적인 경제 성장은 가구시장에 엄청난 수요를 창출했으며 소비자들의 고품질지향주의는 가구산업에 경쟁력 강화를 가져왔다. 넷째, 오랜 문화전통이 가져다준 문화유산들은 살아있는 디자인교육장이 되었고 가정생활에 최우선적인 가치를 두는 문화와 장인문화의 전통은 트랜드(Trend)를 주도하는 라이프스타일(Life-style)로 이어져 소비자를 선도하였다. 다섯째, 기업과 디자이너의 긴밀한 협동은 뛰어난 기술적 해결책, 창의적인 형태, 새로운 개념의 탄생을 가능하게 했고 특히, 외국인 디자이너와의 협력은 국제적인 감각을 획득하는 배경이 되었다. 여섯째, 잡지ㆍ공모전 및 밀라노 가구박람회를 중심으로 한 가구관련 행사들은 이론적 기반과 재정적인 지원을 제공했고 가구교역거래의 증대와 수익면에서의 큰 성공을 거둘 수 있는 계기가 되었다. 나아가서는 국제적으로 이탈리아 디자인을 알리는데 크게 기여하였다.
The purpose of this study is to find main factors for creating "made in Italy" furniture manufacture system that conquered international furniture market and fascinated international press. For the study, the researcher analyzed success factors of Italian furniture industry by categorizing them into...
The purpose of this study is to find main factors for creating "made in Italy" furniture manufacture system that conquered international furniture market and fascinated international press. For the study, the researcher analyzed success factors of Italian furniture industry by categorizing them into 1. racial and geographical factor, 2. political and historical factor, 3. social and economic factor, 4. artistic and cultural factor, 5. industrial and technical factor and 6. other medium factor. First, the weather and environment of Italy provided Italian people with optimistic and abundant artistic sense, allowing them to display outstanding ability as designers. Second, the focus of all abilities on reconstruction of country after war was developed into the progressive design tendency involved in all people. All of furniture companies were middle and small size companies allowing them to perform elastic management and the cluster of industrial complex, which was the characteristic of local connectionism, became the motive power of industry by forming industry-centered complex. Third, house construction boom and synthetic economic created tremendous demand in furniture market and it was led to consumer’s request of high quality, resulting in the reinforcement of competitiveness of furniture industry. Fourth, cultural asset caused by long cultural tradition became the education place for design and the culture giving the most priority to domestic life and the tradition of craftsmanship were connected to the lift style that led trend and it led consumers. Fifth, the close cooperation between company and designer allowed outstanding technical troubleshooting, creative form and creation of new concept. Especially, the cooperation with foreign designer played a role to acquire international sense. Sixth, the furniture-concerned event, which was centered on magazine contest and Milano Furniture Fair, provided theoretical foundation and financial assistance, increased furniture trade and became the motive to achieve big success from the aspect of profit. Above all, it contributed to informing Italian design internationally.
The purpose of this study is to find main factors for creating "made in Italy" furniture manufacture system that conquered international furniture market and fascinated international press. For the study, the researcher analyzed success factors of Italian furniture industry by categorizing them into 1. racial and geographical factor, 2. political and historical factor, 3. social and economic factor, 4. artistic and cultural factor, 5. industrial and technical factor and 6. other medium factor. First, the weather and environment of Italy provided Italian people with optimistic and abundant artistic sense, allowing them to display outstanding ability as designers. Second, the focus of all abilities on reconstruction of country after war was developed into the progressive design tendency involved in all people. All of furniture companies were middle and small size companies allowing them to perform elastic management and the cluster of industrial complex, which was the characteristic of local connectionism, became the motive power of industry by forming industry-centered complex. Third, house construction boom and synthetic economic created tremendous demand in furniture market and it was led to consumer’s request of high quality, resulting in the reinforcement of competitiveness of furniture industry. Fourth, cultural asset caused by long cultural tradition became the education place for design and the culture giving the most priority to domestic life and the tradition of craftsmanship were connected to the lift style that led trend and it led consumers. Fifth, the close cooperation between company and designer allowed outstanding technical troubleshooting, creative form and creation of new concept. Especially, the cooperation with foreign designer played a role to acquire international sense. Sixth, the furniture-concerned event, which was centered on magazine contest and Milano Furniture Fair, provided theoretical foundation and financial assistance, increased furniture trade and became the motive to achieve big success from the aspect of profit. Above all, it contributed to informing Italian design internationally.
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