공직자의 윤리는 국가의사결정권의 행사에 있어서 금력에 의한 의사결정의 왜곡과 부패를 방지하기 위한 청렴의무와 공직을 공직자의 사적 이익 - 그것이 직접적이든, 간접적이든 - 을 위해서 이용해서는 아니되며 오직 국민의 이익을 위해서 수행되어야 한다는 것에 유래한 것이고, 이러한 공직자윤리는 단순한 개인윤리나 직업윤리와는 그 성격을 달리하는 것으로 국민주권과 이와 관련한 공직자의 지위, 그리고 국민의 알 권리 등에서 요청되는 것으로 단순히 윤리 차원에서만 머무르는 것은 아니기 때문이다.
반부패와 청렴은 현대사회에서 공직윤리 및 공직자윤리라는 틀 속에서 의미를 갖는 것이고 오늘날의 공직윤리 및 공직자윤리로서 청렴은 지나치게 부패-청렴 일변도로 생각할 경우 현대사회에서 공직자에게 요구되는 다양한 윤리적 측면을 담아내지 못할 위험이 있다.
따라서 현대적 청렴성은 소극적인 반부패개념에서 공직수행을 위한 자세까지 포함하는 적극적인 개념으로 이해될 필요가 있다. 그런 측면에서 청렴성ㆍ도덕성은 첫째, 직무수행의 반부패성, 둘째, 재산획득의 정당성, 셋째, 생활의 건전성, 넷째, 공익 봉사성 등 네 가지를 구성요소로 들 수 있다. 특히 현대적 의미에서 청렴성ㆍ도덕성은 재산형성과정의 투명성 확립과 직무수행과정의 이해충돌 방지가 매우 중요하며, 개인윤리 차원이나 사회윤리 차원에서 핵심개념이 되고 있다.
특히 현행법상 공직자의 청렴성ㆍ도덕성 기준은 각 법령에 산재해 있는 것이 특징이자 문제점이라 할 수 있다. 이는 청렴성ㆍ도덕성 기준 관련법제들의 법령체계상의 정합성문제를 야기하는 것이다. 가령 법명과는 달리 공직자윤리법이 청렴성ㆍ도덕성 기준을 일반적으로 규정하지 않고 주로 “재산등록”에 국한됨으로써 공직자윤리법의 입법취지를 무색케 하고 있는 경우라든가, 국가공무원법과 지방공무원법이 공히 동일한 청렴성ㆍ도덕성 기준을 규정하고 있는 경우라든가. 대통령령인 공무원행동강령이 청렴성ㆍ도덕성 기준을 구체적으로 규정하고 있긴 하지만, 공무원행동강령은 부패방지법에서 위임한 사항들을 규정하고 있어 청렴성ㆍ도덕성관련 일반법을 구실을 하는 공직자윤리법과의 체계정합성문제가 발생하는 경우등이 그것이다. 따라서 공직자의 청렴성ㆍ도덕성 기준에 대한 법령체계상의 정합성을 확보하는 것이 시급하다고 볼 수 있으며 각 법령이 내포하고 있는 문제점들도 조속히 개선되어야 할 것이다.
공직자의 윤리는 국가의사결정권의 행사에 있어서 금력에 의한 의사결정의 왜곡과 부패를 방지하기 위한 청렴의무와 공직을 공직자의 사적 이익 - 그것이 직접적이든, 간접적이든 - 을 위해서 이용해서는 아니되며 오직 국민의 이익을 위해서 수행되어야 한다는 것에 유래한 것이고, 이러한 공직자윤리는 단순한 개인윤리나 직업윤리와는 그 성격을 달리하는 것으로 국민주권과 이와 관련한 공직자의 지위, 그리고 국민의 알 권리 등에서 요청되는 것으로 단순히 윤리 차원에서만 머무르는 것은 아니기 때문이다.
반부패와 청렴은 현대사회에서 공직윤리 및 공직자윤리라는 틀 속에서 의미를 갖는 것이고 오늘날의 공직윤리 및 공직자윤리로서 청렴은 지나치게 부패-청렴 일변도로 생각할 경우 현대사회에서 공직자에게 요구되는 다양한 윤리적 측면을 담아내지 못할 위험이 있다.
따라서 현대적 청렴성은 소극적인 반부패개념에서 공직수행을 위한 자세까지 포함하는 적극적인 개념으로 이해될 필요가 있다. 그런 측면에서 청렴성ㆍ도덕성은 첫째, 직무수행의 반부패성, 둘째, 재산획득의 정당성, 셋째, 생활의 건전성, 넷째, 공익 봉사성 등 네 가지를 구성요소로 들 수 있다. 특히 현대적 의미에서 청렴성ㆍ도덕성은 재산형성과정의 투명성 확립과 직무수행과정의 이해충돌 방지가 매우 중요하며, 개인윤리 차원이나 사회윤리 차원에서 핵심개념이 되고 있다.
특히 현행법상 공직자의 청렴성ㆍ도덕성 기준은 각 법령에 산재해 있는 것이 특징이자 문제점이라 할 수 있다. 이는 청렴성ㆍ도덕성 기준 관련법제들의 법령체계상의 정합성문제를 야기하는 것이다. 가령 법명과는 달리 공직자윤리법이 청렴성ㆍ도덕성 기준을 일반적으로 규정하지 않고 주로 “재산등록”에 국한됨으로써 공직자윤리법의 입법취지를 무색케 하고 있는 경우라든가, 국가공무원법과 지방공무원법이 공히 동일한 청렴성ㆍ도덕성 기준을 규정하고 있는 경우라든가. 대통령령인 공무원행동강령이 청렴성ㆍ도덕성 기준을 구체적으로 규정하고 있긴 하지만, 공무원행동강령은 부패방지법에서 위임한 사항들을 규정하고 있어 청렴성ㆍ도덕성관련 일반법을 구실을 하는 공직자윤리법과의 체계정합성문제가 발생하는 경우등이 그것이다. 따라서 공직자의 청렴성ㆍ도덕성 기준에 대한 법령체계상의 정합성을 확보하는 것이 시급하다고 볼 수 있으며 각 법령이 내포하고 있는 문제점들도 조속히 개선되어야 할 것이다.
Public servants" ethics is derived from the duty of integrity (refer to (1) of Art. 46 of the Constitutional law) to prevent distortion and corruption by the influence of money in the course of national decision-making, and principle that public authority may not be used for interest of public offic...
Public servants" ethics is derived from the duty of integrity (refer to (1) of Art. 46 of the Constitutional law) to prevent distortion and corruption by the influence of money in the course of national decision-making, and principle that public authority may not be used for interest of public officials -directly or indirectly- but solely for the benefit of the people (refer to (2) of Art. 46 Constitutional law: national interest as a priority in performing official duties). Thus, public servants" ethics which differs in character from simple personal or professional ethics is demanded from national sovereignty, public officials" authority related thereto and the people"s right to know, and it does not remain merely on the level of ethics. Although anti-corruption and integrity in modern society have a meaning within the framework of public service ethics or the ethics of public servants, integrity as public service ethics or the ethics of public servants these days, if we stick only to corruption - integrity, may result in a risk of not involving various aspects of ethics we require to public officials in modern society. Therefore, the modern concept of integrity needs to be understood as a concept covering not only anti-corruption passively but an attitude for performing official duties actively. With regard to that aspect, integrity and morality are consist of the following four elements; the first, anti-corruption in the performance of duties, the second, the legitimacy of assets acquisition, the third, the soundness of life, and finally, services for the public interest. In particular, the modern integrity and morality are very important in the aspect of transparency in the process of establishing assets and prevention of conflict in the process of performing duties, and they are becoming the core concept in individual and social ethics. Above all, the distinctiveness and problems of standards for public servants" integrity and morality is scattered in current laws. This makes a problem of suitability in the system of laws related to standards for integrity and morality. For example: unlike the title of law, the Public Servant"s Ethics law regulates primarily "registration of assets," being limited rather than providing standards for integrity and morality in general, and making the intension of legislation faded; national and local civil service laws prescribe the same standards for integrity and morality; although the civil service code among presidential decrees specifically provides standards for integrity and morality, the civil service code is not coherent with the anti-corruption law, which is functioning as a basic law related to integrity and morality in the aspect of system, because it regulates affairs delegated by the anti-corruption law. Therefore, urgent attention must be paid to ensure a coherent legal system with respect to the standards for integrity and morality, and problems included in each law also needs improvement soon.
Public servants" ethics is derived from the duty of integrity (refer to (1) of Art. 46 of the Constitutional law) to prevent distortion and corruption by the influence of money in the course of national decision-making, and principle that public authority may not be used for interest of public officials -directly or indirectly- but solely for the benefit of the people (refer to (2) of Art. 46 Constitutional law: national interest as a priority in performing official duties). Thus, public servants" ethics which differs in character from simple personal or professional ethics is demanded from national sovereignty, public officials" authority related thereto and the people"s right to know, and it does not remain merely on the level of ethics. Although anti-corruption and integrity in modern society have a meaning within the framework of public service ethics or the ethics of public servants, integrity as public service ethics or the ethics of public servants these days, if we stick only to corruption - integrity, may result in a risk of not involving various aspects of ethics we require to public officials in modern society. Therefore, the modern concept of integrity needs to be understood as a concept covering not only anti-corruption passively but an attitude for performing official duties actively. With regard to that aspect, integrity and morality are consist of the following four elements; the first, anti-corruption in the performance of duties, the second, the legitimacy of assets acquisition, the third, the soundness of life, and finally, services for the public interest. In particular, the modern integrity and morality are very important in the aspect of transparency in the process of establishing assets and prevention of conflict in the process of performing duties, and they are becoming the core concept in individual and social ethics. Above all, the distinctiveness and problems of standards for public servants" integrity and morality is scattered in current laws. This makes a problem of suitability in the system of laws related to standards for integrity and morality. For example: unlike the title of law, the Public Servant"s Ethics law regulates primarily "registration of assets," being limited rather than providing standards for integrity and morality in general, and making the intension of legislation faded; national and local civil service laws prescribe the same standards for integrity and morality; although the civil service code among presidential decrees specifically provides standards for integrity and morality, the civil service code is not coherent with the anti-corruption law, which is functioning as a basic law related to integrity and morality in the aspect of system, because it regulates affairs delegated by the anti-corruption law. Therefore, urgent attention must be paid to ensure a coherent legal system with respect to the standards for integrity and morality, and problems included in each law also needs improvement soon.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.