읽기는 언어활동으로 언어능력 특히 구어와 많은 관련성을 가지는 것으로 보고된다. 이 연구의 목적은 첫째, 일반학생과 읽기학습에 어려움을 가진 읽기장애학생의 읽기능력(읽기유창성, 빈칸채우기)과 언어능력(구문의미이해력, 언어문제해결력)을 비교하고, 둘째, 읽기장애학생에게 있어 읽기능력과 언어능력간의 관계를 알아보고자 하였다. 이를 위해 일반학생 28명과 읽기장애학생 28명 등 모두 56명을 대상으로 BASA 읽기검사(읽기유창성, 빈칸채우기), 구문의미이해력 검사 및 언어문제해결력 검사를 실시하였다. 그리고 자료의 처리는 두 집단간 차이 비교를 위해 이원변량분석을 실시하였고, 읽기능력과 언어능력간의 관계를 알기 위해 상관분석을 실시하였으며, 읽기의 설명변인을 알기 위해 중다회귀분석을 실시하였다.
이 연구의 결과는 첫째, 읽기능력(일기유창성, 빈칸채우기)과 언어능력(구문의미이해력, 언어문제해결력) 모두에 있어서 일반학생이 읽기장애학생 보다 점수가 높게 나타났고, 일반학생과 읽기장애 학생간 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 언어능력과 읽기능력간에는 통계적으로 유의한 상관관계가 있었다. 그리고 읽기장애학생의 언어능력(구문의미이해력, 언어문제해결력)은 읽기능력(읽기유창성, 빈칸채우기)을 설명하기에 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 또한 언어능력 중에서는 언어문제해결력이 구문의미이해력보다 읽기능력을 예측하는 예측력이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과에 기초하여 읽기장애학생의 읽기 지도에 대한 시사점을 제시하였다.
읽기는 언어활동으로 언어능력 특히 구어와 많은 관련성을 가지는 것으로 보고된다. 이 연구의 목적은 첫째, 일반학생과 읽기학습에 어려움을 가진 읽기장애학생의 읽기능력(읽기유창성, 빈칸채우기)과 언어능력(구문의미이해력, 언어문제해결력)을 비교하고, 둘째, 읽기장애학생에게 있어 읽기능력과 언어능력간의 관계를 알아보고자 하였다. 이를 위해 일반학생 28명과 읽기장애학생 28명 등 모두 56명을 대상으로 BASA 읽기검사(읽기유창성, 빈칸채우기), 구문의미이해력 검사 및 언어문제해결력 검사를 실시하였다. 그리고 자료의 처리는 두 집단간 차이 비교를 위해 이원변량분석을 실시하였고, 읽기능력과 언어능력간의 관계를 알기 위해 상관분석을 실시하였으며, 읽기의 설명변인을 알기 위해 중다회귀분석을 실시하였다.
이 연구의 결과는 첫째, 읽기능력(일기유창성, 빈칸채우기)과 언어능력(구문의미이해력, 언어문제해결력) 모두에 있어서 일반학생이 읽기장애학생 보다 점수가 높게 나타났고, 일반학생과 읽기장애 학생간 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 언어능력과 읽기능력간에는 통계적으로 유의한 상관관계가 있었다. 그리고 읽기장애학생의 언어능력(구문의미이해력, 언어문제해결력)은 읽기능력(읽기유창성, 빈칸채우기)을 설명하기에 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 또한 언어능력 중에서는 언어문제해결력이 구문의미이해력보다 읽기능력을 예측하는 예측력이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과에 기초하여 읽기장애학생의 읽기 지도에 대한 시사점을 제시하였다.
The reading is language activity that is reported with the fact that has a many relation with language ability specially. A purpose of this study compares the first, reading skill(reading fluency, blank fill) with a language ability(meaning comprehension, language problem solving meaningful phrases)...
The reading is language activity that is reported with the fact that has a many relation with language ability specially. A purpose of this study compares the first, reading skill(reading fluency, blank fill) with a language ability(meaning comprehension, language problem solving meaningful phrases) between the general child and the reading obstacle child whom has. Second, Children with reading disabilities have a relationship between reading skill and language abilities were evaluated. For this purpose, all 56 children including 28 people who are children with reading disabilities were tested BASA reading test(reading fluency, blank fill), meaning comprehension and language problem solving meaningful phrases. And on the basis of test data collected for comparison between two groups, two-way ANOVA was conducted, read the description of multiple regression analysis was conducted to find variables. The results of this study, first, reading skills(reading fluency, blank fill), and language ability(meaning comprehension, language problem solving meaningful phrases) in both normal children were higher than children with reading disabilities, statistically there was significant difference. Second, the language skill of children with reading disabilities(meaning comprehension, language problem solving meaningful phrases), reading skills(reading fluency, blank fill) were statistically significant to explain. Among the language means the language problem solving meaningful phrases is higher than meaning comprehension to predict reading comprehension. Based on these results in children with reading disabilities and implications for reading instruction are presented.
The reading is language activity that is reported with the fact that has a many relation with language ability specially. A purpose of this study compares the first, reading skill(reading fluency, blank fill) with a language ability(meaning comprehension, language problem solving meaningful phrases) between the general child and the reading obstacle child whom has. Second, Children with reading disabilities have a relationship between reading skill and language abilities were evaluated. For this purpose, all 56 children including 28 people who are children with reading disabilities were tested BASA reading test(reading fluency, blank fill), meaning comprehension and language problem solving meaningful phrases. And on the basis of test data collected for comparison between two groups, two-way ANOVA was conducted, read the description of multiple regression analysis was conducted to find variables. The results of this study, first, reading skills(reading fluency, blank fill), and language ability(meaning comprehension, language problem solving meaningful phrases) in both normal children were higher than children with reading disabilities, statistically there was significant difference. Second, the language skill of children with reading disabilities(meaning comprehension, language problem solving meaningful phrases), reading skills(reading fluency, blank fill) were statistically significant to explain. Among the language means the language problem solving meaningful phrases is higher than meaning comprehension to predict reading comprehension. Based on these results in children with reading disabilities and implications for reading instruction are presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.