중추성 청각정보처리의 장애로 인한 청각재활의 문제를 가진 CAPD아동이 학습장애, 주의 집중장애ㆍ과잉행동장애, 그리고 의사소통 장애와 관련되어 많은 출현율을 보임에도 국내에는 이들에 대한 연구가 극히 미흡하다. 따라서 이 연구에서는 CAPD의 정의, 관련장애와의 비교, 그리고 진단ㆍ평가에서 나타나는 특성을 종합적 분석을 하여 CAPD의 본질을 밝히는 데 그 목적을 두었다. CAPD의 평가는 청각적 측면, 언어적 측면, 심리학적 측면, 교육적 측면, 그리고 기타 건강발달의 측면에서 검토되어야 하나 이 연구에서는 청각적 측면에 초점을 두었다. 이 연구에서의 주요 결론은 다음과 같다.
CAPD는 원인과 증상사이에 1:1관계가 성립되지 않는다. CAPD에 대해 명확한 정의를 하는 것이 어렵다. CAPD와 관련장애와의 구별이 어렵다. 그리고 CAPD의 핵심적인 특성의 내용은 다음과 같다. (1)말초 청력손실 즉 청각민감도는 정상이나 청력손실이 있는 경우와 비슷한 청각적 행동을 한다. (2)일반적으로 소음배경에서 구어이해가 명확히 어렵다.
(3)자극내용에서 시간적 정보, 이분자극, 저 잉여성 자극에 뚜렷한 장애를 나타낸다. (4)양이의 상호작용에 확실한 장애를 나타낸다.
중추성 청각정보처리의 장애로 인한 청각재활의 문제를 가진 CAPD아동이 학습장애, 주의 집중장애ㆍ과잉행동장애, 그리고 의사소통 장애와 관련되어 많은 출현율을 보임에도 국내에는 이들에 대한 연구가 극히 미흡하다. 따라서 이 연구에서는 CAPD의 정의, 관련장애와의 비교, 그리고 진단ㆍ평가에서 나타나는 특성을 종합적 분석을 하여 CAPD의 본질을 밝히는 데 그 목적을 두었다. CAPD의 평가는 청각적 측면, 언어적 측면, 심리학적 측면, 교육적 측면, 그리고 기타 건강발달의 측면에서 검토되어야 하나 이 연구에서는 청각적 측면에 초점을 두었다. 이 연구에서의 주요 결론은 다음과 같다.
CAPD는 원인과 증상사이에 1:1관계가 성립되지 않는다. CAPD에 대해 명확한 정의를 하는 것이 어렵다. CAPD와 관련장애와의 구별이 어렵다. 그리고 CAPD의 핵심적인 특성의 내용은 다음과 같다. (1)말초 청력손실 즉 청각민감도는 정상이나 청력손실이 있는 경우와 비슷한 청각적 행동을 한다. (2)일반적으로 소음배경에서 구어이해가 명확히 어렵다.
(3)자극내용에서 시간적 정보, 이분자극, 저 잉여성 자극에 뚜렷한 장애를 나타낸다. (4)양이의 상호작용에 확실한 장애를 나타낸다.
There was little research about children with CAPD although there is a high appearance rate of learning disorders, ADHD, hyperactivity disorders and communication disorders. This research aims to investigate the nature of CAPD, which are definition, comparison with other related disorders and diagno...
There was little research about children with CAPD although there is a high appearance rate of learning disorders, ADHD, hyperactivity disorders and communication disorders. This research aims to investigate the nature of CAPD, which are definition, comparison with other related disorders and diagnosis and assessment. Firstly, there"s no one to one relationship between causes and symptoms because the symptoms of CAPD show itself with other related disorders together. Secondly, it"s hard to define CAPD because the individual has over one symptom diversely. Thirdly, it"s hard to differ from other related disorders, especially, learning disorder, ADHD, hyperactivity disorder and communication disorder. The screening test has to be developed because there are lots of a point of sameness. Lastly, there are the important features of CAPD. 1) Auditory sensitivity is normal but they do auditory behavior likely to have hearing loss. 2) Generally, it"s hard to comprehend speech in background noise. 3) There"s some loss in temporal information, dichotic listening tests, low redundency stimulus. 4) There"s a certain disorder in binaural interaction tasks.
There was little research about children with CAPD although there is a high appearance rate of learning disorders, ADHD, hyperactivity disorders and communication disorders. This research aims to investigate the nature of CAPD, which are definition, comparison with other related disorders and diagnosis and assessment. Firstly, there"s no one to one relationship between causes and symptoms because the symptoms of CAPD show itself with other related disorders together. Secondly, it"s hard to define CAPD because the individual has over one symptom diversely. Thirdly, it"s hard to differ from other related disorders, especially, learning disorder, ADHD, hyperactivity disorder and communication disorder. The screening test has to be developed because there are lots of a point of sameness. Lastly, there are the important features of CAPD. 1) Auditory sensitivity is normal but they do auditory behavior likely to have hearing loss. 2) Generally, it"s hard to comprehend speech in background noise. 3) There"s some loss in temporal information, dichotic listening tests, low redundency stimulus. 4) There"s a certain disorder in binaural interaction tasks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.