최근 들어 정신지체를 설명하는 지능의 대안적 관점으로 등장한 것은 하워드 가드너에 의해 제창된 다중지능이론이다. 다중지능이론에서는 지능을 다차원적으로 살펴봄으로써 인간의 지적능력을 총체적으로 설명하고자 시도하였다. 따라서 다중지능이론에 입각한 평가는 기존의 지능검사로는 설명할 수 없었던 지능의 다양한 관점을 설명할 수 있게 됨으로써 정신지체학생의 지적특성까지도 설명할 수 있는 가능성을 담보하게 되었다. 이에 본 연구에서는 K-MIDAS검사를 통해 정신지체학생의 지능의 다중적 특성을 살펴보았다. 이를 위해 일반 중ㆍ고등학교 특수학급 교사에게 정신지체학생 151명의 다중지능평가를 수행하게 한 후, 이를 성별과 학교급별로 구분하여 이들의 다중지능 영역별 지능과 영역별 점수 우위순을 분석하고, 정신지체학생과 일반학생의 다중지능에서의 차이를 알아보았다. 연구 결과, 첫째, 성별에 따른 정신지체학생의 다중지능은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 학교급별 정신지체학생의 다중지능 발달 특성은 음악지능, 공간지능, 언어지능, 대인지능, 개인내 지능, 자연지능에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었으며 이러한 차이는 연령의 증가에 따른 발달양상도 나타내었다. 셋째, 고등학생의 다중지능의 차이를 알아본 결과 정신지체학생이 일반학생에 비해 대인지능, 개인내 지능, 논리수학지능, 공간지능, 언어지능 영역과 같은 인지관련 영역에서 낮은 것으로 나타난 반면, 신체운동지능과 자연지능과 같은 활동영역에서는 정신지체학생이 다소 높은 것으로 나타났다.
최근 들어 정신지체를 설명하는 지능의 대안적 관점으로 등장한 것은 하워드 가드너에 의해 제창된 다중지능이론이다. 다중지능이론에서는 지능을 다차원적으로 살펴봄으로써 인간의 지적능력을 총체적으로 설명하고자 시도하였다. 따라서 다중지능이론에 입각한 평가는 기존의 지능검사로는 설명할 수 없었던 지능의 다양한 관점을 설명할 수 있게 됨으로써 정신지체학생의 지적특성까지도 설명할 수 있는 가능성을 담보하게 되었다. 이에 본 연구에서는 K-MIDAS검사를 통해 정신지체학생의 지능의 다중적 특성을 살펴보았다. 이를 위해 일반 중ㆍ고등학교 특수학급 교사에게 정신지체학생 151명의 다중지능평가를 수행하게 한 후, 이를 성별과 학교급별로 구분하여 이들의 다중지능 영역별 지능과 영역별 점수 우위순을 분석하고, 정신지체학생과 일반학생의 다중지능에서의 차이를 알아보았다. 연구 결과, 첫째, 성별에 따른 정신지체학생의 다중지능은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 학교급별 정신지체학생의 다중지능 발달 특성은 음악지능, 공간지능, 언어지능, 대인지능, 개인내 지능, 자연지능에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었으며 이러한 차이는 연령의 증가에 따른 발달양상도 나타내었다. 셋째, 고등학생의 다중지능의 차이를 알아본 결과 정신지체학생이 일반학생에 비해 대인지능, 개인내 지능, 논리수학지능, 공간지능, 언어지능 영역과 같은 인지관련 영역에서 낮은 것으로 나타난 반면, 신체운동지능과 자연지능과 같은 활동영역에서는 정신지체학생이 다소 높은 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to analyze the multiple intelligence developmental trait of students with mental retardation. The subjects were 151 students with mental retardation of middle and high school students in special classes within regular schools. Their multiple intelligence(MI) was measure...
The purpose of this study was to analyze the multiple intelligence developmental trait of students with mental retardation. The subjects were 151 students with mental retardation of middle and high school students in special classes within regular schools. Their multiple intelligence(MI) was measured on Korean Version of Multiple Intelligence Developmental Assessment Scale(K-MIDAS) by special class teachers. The major results of this study were as follows; First, there weren"t statistical differences according to sex of students with mental retardation in the all areas of multiple intelligence. Second, there were statistical differences according to age of students with mental retardation in the whole area of Musical intelligence, Spatial intelligence, Linguistic intelligence, Interpersonal intelligence, Intra-personal intelligence, and Naturalist intelligence. Third, there were many score differences between the general high school students group and mental retardation group in the areas of Interpersonal intelligence, Intra-personal intelligence, logical-mathematical intelligence, Spatial intelligence, and Linguistic intelligence in the results of K-MIDAS. But, there was a little difference between the general high school students group and mental retardation group in the areas of Bodily-kinesthetic intelligence and Naturalist intelligence in the results of K-MIDAS. Finally, this study discussed the multiple intelligence developmental trait of students with mental retardation.
The purpose of this study was to analyze the multiple intelligence developmental trait of students with mental retardation. The subjects were 151 students with mental retardation of middle and high school students in special classes within regular schools. Their multiple intelligence(MI) was measured on Korean Version of Multiple Intelligence Developmental Assessment Scale(K-MIDAS) by special class teachers. The major results of this study were as follows; First, there weren"t statistical differences according to sex of students with mental retardation in the all areas of multiple intelligence. Second, there were statistical differences according to age of students with mental retardation in the whole area of Musical intelligence, Spatial intelligence, Linguistic intelligence, Interpersonal intelligence, Intra-personal intelligence, and Naturalist intelligence. Third, there were many score differences between the general high school students group and mental retardation group in the areas of Interpersonal intelligence, Intra-personal intelligence, logical-mathematical intelligence, Spatial intelligence, and Linguistic intelligence in the results of K-MIDAS. But, there was a little difference between the general high school students group and mental retardation group in the areas of Bodily-kinesthetic intelligence and Naturalist intelligence in the results of K-MIDAS. Finally, this study discussed the multiple intelligence developmental trait of students with mental retardation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.