이 연구는 초등학생들이 작성한 교사평가지 및 교사 질문지와 면담을 자료로 학생의 교사평가로부터 교사들이 어떤 경험을 하였는가를 연구하였다.
첫째, 교사평가를 통해 교사는 학생들의 ‘칭찬’을 받고 있었다. 이를 통해 교사는 교실에서 자신의 교육 활동이 성공적임을 확인 받는 기회를 가졌다. 둘째, 학생의 교사평가를 통해 교사는 교사로서 성장하는 ‘채찍’으로 삼았다. 교사평가지에 학생들은 교사의 크고 작은 실수나 잘못을 지적하여 상기시켜 주었는데, 이러한 응답을 교사는 스스로를 돌아보며 성찰하는 기회로 삼았다. 셋째, 교사평가지 속 응답을 통해 교사는 학생과 ‘소통’하였다. 교사들은 학생의 교사평가를 통해서 학생에 대한 구체적이고 상세한 정보들을 얻고 있었는데, 이를 통해 교사는 현장에서 학생의 요구에 교육적으로 반응하는 방식을 배우고 있었다. 교사평가의 궁극적인 목적이 교사로서의 성장 촉진에 둔다면, 교사를 평가 영역은 교실 교육을 기반으로 교사와 학생에게 실제로 필요한 항목이어야 할 것이다. 이런 의미에서 이 연구 결과에서 나온 학생의 교육 만족도에 대한 인식정도, 교사의 자기 성찰 정도, 학생과의 소통능력 발전 정도 등이 교사를 평가하는 주요 항목으로 고려되어야 할 것이다.
이 연구는 초등학생들이 작성한 교사평가지 및 교사 질문지와 면담을 자료로 학생의 교사평가로부터 교사들이 어떤 경험을 하였는가를 연구하였다.
첫째, 교사평가를 통해 교사는 학생들의 ‘칭찬’을 받고 있었다. 이를 통해 교사는 교실에서 자신의 교육 활동이 성공적임을 확인 받는 기회를 가졌다. 둘째, 학생의 교사평가를 통해 교사는 교사로서 성장하는 ‘채찍’으로 삼았다. 교사평가지에 학생들은 교사의 크고 작은 실수나 잘못을 지적하여 상기시켜 주었는데, 이러한 응답을 교사는 스스로를 돌아보며 성찰하는 기회로 삼았다. 셋째, 교사평가지 속 응답을 통해 교사는 학생과 ‘소통’하였다. 교사들은 학생의 교사평가를 통해서 학생에 대한 구체적이고 상세한 정보들을 얻고 있었는데, 이를 통해 교사는 현장에서 학생의 요구에 교육적으로 반응하는 방식을 배우고 있었다. 교사평가의 궁극적인 목적이 교사로서의 성장 촉진에 둔다면, 교사를 평가 영역은 교실 교육을 기반으로 교사와 학생에게 실제로 필요한 항목이어야 할 것이다. 이런 의미에서 이 연구 결과에서 나온 학생의 교육 만족도에 대한 인식정도, 교사의 자기 성찰 정도, 학생과의 소통능력 발전 정도 등이 교사를 평가하는 주요 항목으로 고려되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the criteria of teacher evaluation through exploring teachers" experiences in being evaluated by elementary school students. The subjects of this study were 6 elementary school teachers who, by their own initiative, were given the teacher evaluation by the...
The purpose of this study is to investigate the criteria of teacher evaluation through exploring teachers" experiences in being evaluated by elementary school students. The subjects of this study were 6 elementary school teachers who, by their own initiative, were given the teacher evaluation by their class students. The research data gathered from evaluation papers and interviews were conducted. The three major results of this research were as follows: First, "Compliments." Students praised for teacher"s efforts. They also gave good words about teacher"s enthusiastic teaching and educational activities. Second, "Whip." Students pointed out teacher"s mistakes like whipping and criticized teacher"s actions. Third, "communication." On the teacher evaluation papers, students poured information sources. Teachers responded thoughtfully and attentively to their students" evaluations. In conclusion, those meanings were linked to teacher"s growth. As the aim of teacher evaluations should place the focus on the teachers" growth, the criteria of teacher evaluations are established based on the components inherent in teacher growth and professionalism. From the results, practical evaluation criteria should include the following: (a)recognition of the teachers" influence on students, (b)teachers" self reflection, (c)mutual understanding.
The purpose of this study is to investigate the criteria of teacher evaluation through exploring teachers" experiences in being evaluated by elementary school students. The subjects of this study were 6 elementary school teachers who, by their own initiative, were given the teacher evaluation by their class students. The research data gathered from evaluation papers and interviews were conducted. The three major results of this research were as follows: First, "Compliments." Students praised for teacher"s efforts. They also gave good words about teacher"s enthusiastic teaching and educational activities. Second, "Whip." Students pointed out teacher"s mistakes like whipping and criticized teacher"s actions. Third, "communication." On the teacher evaluation papers, students poured information sources. Teachers responded thoughtfully and attentively to their students" evaluations. In conclusion, those meanings were linked to teacher"s growth. As the aim of teacher evaluations should place the focus on the teachers" growth, the criteria of teacher evaluations are established based on the components inherent in teacher growth and professionalism. From the results, practical evaluation criteria should include the following: (a)recognition of the teachers" influence on students, (b)teachers" self reflection, (c)mutual understanding.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.