본 연구는 움직임의 개념과 분류를 통해, 유아기 움직임에 관련된 용어를 이해하고 분류하고자 하였다. 유아기의 움직임은 개념적으로 내적 ‘운동’과 외적 ‘움직임’으로 구분되며, 내ㆍ외적 개념은 운동과 움직임의 특성을 나타낸다. 즉 운동은 신체 내적으로 잠재되어 움직임을 일으키는 요인으로, 정보처리적 관점에서 감각운동, 지각-운동, 심리운동으로, 사용된 근육의 크기에 따라서는 대, 소근육 운동으로 분류되고 있다. 반면에 움직임은 직접 관찰 가능한 외현적 신체동작을 말하며, 기능에 따라 이동, 안정, 조작으로, 발달단계에 따라서는 반사, 초보, 기본, 전문화 움직임으로 구분되고 있다. 이러한 용어 혹은 분류개념들을 결국 한가지의 특정 움직임(예, 걷기)에 대해 바라보는 관점에 따라 다르게 부르는 근거가 되기도 한다. 즉 걷기는 사용된 근육에 따라 대근육 운동, 정보처리적 관점에서는 지각(감각)-운동, 기능에 따라 이동운동, 발달단계에 따라서는 기본운동기술이라 할 수 있다.
본 연구는 움직임의 개념과 분류를 통해, 유아기 움직임에 관련된 용어를 이해하고 분류하고자 하였다. 유아기의 움직임은 개념적으로 내적 ‘운동’과 외적 ‘움직임’으로 구분되며, 내ㆍ외적 개념은 운동과 움직임의 특성을 나타낸다. 즉 운동은 신체 내적으로 잠재되어 움직임을 일으키는 요인으로, 정보처리적 관점에서 감각운동, 지각-운동, 심리운동으로, 사용된 근육의 크기에 따라서는 대, 소근육 운동으로 분류되고 있다. 반면에 움직임은 직접 관찰 가능한 외현적 신체동작을 말하며, 기능에 따라 이동, 안정, 조작으로, 발달단계에 따라서는 반사, 초보, 기본, 전문화 움직임으로 구분되고 있다. 이러한 용어 혹은 분류개념들을 결국 한가지의 특정 움직임(예, 걷기)에 대해 바라보는 관점에 따라 다르게 부르는 근거가 되기도 한다. 즉 걷기는 사용된 근육에 따라 대근육 운동, 정보처리적 관점에서는 지각(감각)-운동, 기능에 따라 이동운동, 발달단계에 따라서는 기본운동기술이라 할 수 있다.
This paper describes a concept and classification of movement in young children. Movement refers to the observable act of moving, that is, to an observable change in the position of any part of body: moving to be liked walking, running, stretching, throwing etc. The term movement is often linked wit...
This paper describes a concept and classification of movement in young children. Movement refers to the observable act of moving, that is, to an observable change in the position of any part of body: moving to be liked walking, running, stretching, throwing etc. The term movement is often linked with others, a movement pattern, a fundamental movement pattern, a movement skill, and movement education etc. On the other hand, motor refers to the aspects of movement that are not directly observable underlying factors affecting movement: neuro-muscular or internal motor processes. The term motor is rarely used alone but serves as a suffix or prefix in such words as: sensorimotor, preceptual-motor, psychomotor, motor development. Movement classified one dimensional schemes. One is intended function of the movement task, and the other is along phases of motor development. Motor is divided into two dimention that is muscular aspects and information-processing. And so, Movement and motor classified one-dimensional schemes: (1) muscular : gross motor skill, fine motor skill, (2) information-processing : sensorymotor, perceptual-motor, psychomotor, (3) intended function of the movement task: stability, locomotor, manipulative, (4) phases of motor development: reflective movement, rudimentary movement, fundamental movement, specialized movement.
This paper describes a concept and classification of movement in young children. Movement refers to the observable act of moving, that is, to an observable change in the position of any part of body: moving to be liked walking, running, stretching, throwing etc. The term movement is often linked with others, a movement pattern, a fundamental movement pattern, a movement skill, and movement education etc. On the other hand, motor refers to the aspects of movement that are not directly observable underlying factors affecting movement: neuro-muscular or internal motor processes. The term motor is rarely used alone but serves as a suffix or prefix in such words as: sensorimotor, preceptual-motor, psychomotor, motor development. Movement classified one dimensional schemes. One is intended function of the movement task, and the other is along phases of motor development. Motor is divided into two dimention that is muscular aspects and information-processing. And so, Movement and motor classified one-dimensional schemes: (1) muscular : gross motor skill, fine motor skill, (2) information-processing : sensorymotor, perceptual-motor, psychomotor, (3) intended function of the movement task: stability, locomotor, manipulative, (4) phases of motor development: reflective movement, rudimentary movement, fundamental movement, specialized movement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.