본 연구는 ‘상품화된 조직 교구를 활용한 유아 수학 교육 프로그램’을 유아에게 적용하였을 때 유아들의 수학능력 발달(사물의 규칙성, 수개념, 기하, 측정)에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 만 3세 55명, 만 4세 52명, 만 5세 54명으로 총 161명이었다. 실험집단은 ‘상품화된 조작 교구를 활용한 유아 수학 교육 프로그램을 32주 동안 층 32회(1회 30~40분) 적용하였으며 비교집단은 같은 기간 동안 ‘교사가 제작한 조작 교구’를 활용한 수학 교육 프로그램을 실시하였다. 연구결과, 16주간 적용한 후의 1차 사후검사에서는 만 3세의 사물의 규칙성, 수개념, 기하 능력, 만 4세의 사물의 규칙성, 측정 능력 만 5세의 사물의 규칙성, 수 개념, 기하, 측정 능력에서 비교집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 점수를 나타내었으며 32주간 적용한 후의 2차 사후검사에서는 만 3세의 사물의 규칙성, 수개념, 기하, 측정 능력, 만 4세의 사물의 규칙성, 수개념, 측정 능력, 만 5세의 사물의 규칙성, 수개념, 기하, 측정 능력에서 비교집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 점수를 나타내었다. 본 연구 결과를 통해 ‘상품화된 조작 교구를 활용한 유아 수학 교육 프로그램’이 유아의 수학능력 발달에 효과적이라는 결론을 얻었다.
본 연구는 ‘상품화된 조직 교구를 활용한 유아 수학 교육 프로그램’을 유아에게 적용하였을 때 유아들의 수학능력 발달(사물의 규칙성, 수개념, 기하, 측정)에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 만 3세 55명, 만 4세 52명, 만 5세 54명으로 총 161명이었다. 실험집단은 ‘상품화된 조작 교구를 활용한 유아 수학 교육 프로그램을 32주 동안 층 32회(1회 30~40분) 적용하였으며 비교집단은 같은 기간 동안 ‘교사가 제작한 조작 교구’를 활용한 수학 교육 프로그램을 실시하였다. 연구결과, 16주간 적용한 후의 1차 사후검사에서는 만 3세의 사물의 규칙성, 수개념, 기하 능력, 만 4세의 사물의 규칙성, 측정 능력 만 5세의 사물의 규칙성, 수 개념, 기하, 측정 능력에서 비교집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 점수를 나타내었으며 32주간 적용한 후의 2차 사후검사에서는 만 3세의 사물의 규칙성, 수개념, 기하, 측정 능력, 만 4세의 사물의 규칙성, 수개념, 측정 능력, 만 5세의 사물의 규칙성, 수개념, 기하, 측정 능력에서 비교집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 점수를 나타내었다. 본 연구 결과를 통해 ‘상품화된 조작 교구를 활용한 유아 수학 교육 프로그램’이 유아의 수학능력 발달에 효과적이라는 결론을 얻었다.
In this paper, we applied the "Kinder Math Program utilizing commercially-produced materials" to young children to verify the mathematical effect of the Program. The experimental group was 77 3-, 4-, and 5-year aids at W kindergarten in Daejeon. The control group was 84 3-, 4-, and 5-years old at M,...
In this paper, we applied the "Kinder Math Program utilizing commercially-produced materials" to young children to verify the mathematical effect of the Program. The experimental group was 77 3-, 4-, and 5-year aids at W kindergarten in Daejeon. The control group was 84 3-, 4-, and 5-years old at M, P and D kindergarten in Daejeon, Using the statistics program (SPSS), we analyzed the effects of Kinder Math Program utilizing commercially-produced materials as the mathematical ability improvement of 3, 4, and 5-years old young children. From these results, in the experimental group of 3-years old, we found that the rule of matters, mathematical concept, measurement ability and geometrical ability improved in comparison with the controlled group. And in the experimental group of 4-year aids, we found that the rule of matters, mathematical concept and measurement ability improved, bur geometrical ability did not improve in comparison with the control group. In the experimental group of 5-year olds, we found that the rule of matters, mathematical concept, geometrical concept, and measurement concept improved in comparison with the control group. Therefore, the Kinder Math Program utilizing commercially-produced materials had a positive effect on the mathematical ability of 3-, 4-, and 5-year old children. Consequently, these research results can be help to develop a commercialized mathematical tool for the growth of young children and increase of the use of the Kinder Math Program utilizing commercially-produced materials in education field.
In this paper, we applied the "Kinder Math Program utilizing commercially-produced materials" to young children to verify the mathematical effect of the Program. The experimental group was 77 3-, 4-, and 5-year aids at W kindergarten in Daejeon. The control group was 84 3-, 4-, and 5-years old at M, P and D kindergarten in Daejeon, Using the statistics program (SPSS), we analyzed the effects of Kinder Math Program utilizing commercially-produced materials as the mathematical ability improvement of 3, 4, and 5-years old young children. From these results, in the experimental group of 3-years old, we found that the rule of matters, mathematical concept, measurement ability and geometrical ability improved in comparison with the controlled group. And in the experimental group of 4-year aids, we found that the rule of matters, mathematical concept and measurement ability improved, bur geometrical ability did not improve in comparison with the control group. In the experimental group of 5-year olds, we found that the rule of matters, mathematical concept, geometrical concept, and measurement concept improved in comparison with the control group. Therefore, the Kinder Math Program utilizing commercially-produced materials had a positive effect on the mathematical ability of 3-, 4-, and 5-year old children. Consequently, these research results can be help to develop a commercialized mathematical tool for the growth of young children and increase of the use of the Kinder Math Program utilizing commercially-produced materials in education field.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.