본 연구는 Anthony Browne 그림책의 특징을 포스트모더니즘 관점에서 조명하는데 목적을 두었다. 연구대상은 Anthony Browne이 글ㆍ그림의 저자로 저작한 그림책 30권이다. 연구결과, Anthony Browne 그림책들은 포스트모더니즘의 요소들을 다분히 포함한 것으로 판단되었다. 즉 포스트모더니즘 문학의 특성인 탈정격화, 상호 텍스트성, 아이러니, 메타픽션의 요건을 충족시키며, 궁극적으로는 다원주의를 지향하는 것으로 평가할 수 있었다. 이러한 그의 그림책이 유아교육에 시사하는 바를 다음과 같이 논의하였다. Browne의 어린이 그림책은 첫째, 인식의 차원에서, 유아들이 포스트모더니즘 시대사조를 경험할 수 있는 중요한 대상이자 통로를 제공한다. 둘째, 시각적 문해의 차원에서, 그림책의 그림 읽기가 단순한 직관과 지각의 대상이 아니라 지적, 심미적 대상으로서 다루어지도록 확장시킨다. 셋째, 소통의 차원에서, 유아를 작가와 동등한 위치의 독자로 격상시킴으로써 다중의 목소리를 중시여기고 상호 이해와 존중이 중시되는 문화를 창조하는 통로를 마련한다. 넷째, 자기 삶을 이야기 하는 것이 상상력과 창의성의 주요 통로가 될 수 있음을 보여준다.
본 연구는 Anthony Browne 그림책의 특징을 포스트모더니즘 관점에서 조명하는데 목적을 두었다. 연구대상은 Anthony Browne이 글ㆍ그림의 저자로 저작한 그림책 30권이다. 연구결과, Anthony Browne 그림책들은 포스트모더니즘의 요소들을 다분히 포함한 것으로 판단되었다. 즉 포스트모더니즘 문학의 특성인 탈정격화, 상호 텍스트성, 아이러니, 메타픽션의 요건을 충족시키며, 궁극적으로는 다원주의를 지향하는 것으로 평가할 수 있었다. 이러한 그의 그림책이 유아교육에 시사하는 바를 다음과 같이 논의하였다. Browne의 어린이 그림책은 첫째, 인식의 차원에서, 유아들이 포스트모더니즘 시대사조를 경험할 수 있는 중요한 대상이자 통로를 제공한다. 둘째, 시각적 문해의 차원에서, 그림책의 그림 읽기가 단순한 직관과 지각의 대상이 아니라 지적, 심미적 대상으로서 다루어지도록 확장시킨다. 셋째, 소통의 차원에서, 유아를 작가와 동등한 위치의 독자로 격상시킴으로써 다중의 목소리를 중시여기고 상호 이해와 존중이 중시되는 문화를 창조하는 통로를 마련한다. 넷째, 자기 삶을 이야기 하는 것이 상상력과 창의성의 주요 통로가 될 수 있음을 보여준다.
The purpose of this study was to feature out Anthony Browne"s picture books from a postmodernism perspective. The research questions were to investigate his artworks and personal history, to comment the distinguishing features on his picture books from the Postmodernism perspective, and to discuss t...
The purpose of this study was to feature out Anthony Browne"s picture books from a postmodernism perspective. The research questions were to investigate his artworks and personal history, to comment the distinguishing features on his picture books from the Postmodernism perspective, and to discuss the implication of it on the early childhood education. For these purpose and questions, Anthony Browne"s 30 picture books were selected, which were almost all of the books he both wrote and illustrated from 1976 to 2008. According to the results of the study, definitely, Anthony Browne"s picture books include enough features to be evaluated as Postmodernism artworks. He used many noticeable devices of the Postmodernism artworks such as decanonization, intertexuality(parody, pastiche), irony, and metafiction. Ultimately, he aimed the pluralism. So, Anthony Browne"s picture books have some implications to early childhood education as follows: First, his picture books contribute as objects and channels that children could experience the trend of the time. Second, his picture books contribute as intellectual and esthetical artworks for visual literacy. Third, his picture books contribute to create the child-adult discussion culture of reading through reciprocal, and respectful communication. Fourth, showing a way of narrating his own life, his picture books encourage young children tell their own stories creatively.
The purpose of this study was to feature out Anthony Browne"s picture books from a postmodernism perspective. The research questions were to investigate his artworks and personal history, to comment the distinguishing features on his picture books from the Postmodernism perspective, and to discuss the implication of it on the early childhood education. For these purpose and questions, Anthony Browne"s 30 picture books were selected, which were almost all of the books he both wrote and illustrated from 1976 to 2008. According to the results of the study, definitely, Anthony Browne"s picture books include enough features to be evaluated as Postmodernism artworks. He used many noticeable devices of the Postmodernism artworks such as decanonization, intertexuality(parody, pastiche), irony, and metafiction. Ultimately, he aimed the pluralism. So, Anthony Browne"s picture books have some implications to early childhood education as follows: First, his picture books contribute as objects and channels that children could experience the trend of the time. Second, his picture books contribute as intellectual and esthetical artworks for visual literacy. Third, his picture books contribute to create the child-adult discussion culture of reading through reciprocal, and respectful communication. Fourth, showing a way of narrating his own life, his picture books encourage young children tell their own stories creatively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.