현대 경제생활과 경제학 이론을 검토해본 결과 의사결정능력이 강조되고 공동체 의식과 호혜적 행동을 필요로 하며 소비자의 역량을 필요로 하는 것으로 나타났다. 유아 경제교육 선행연구 고찰에서 이해되는 유아 경제교육의 목표, 내용, 방법을 고찰해본 결과는 다음과 같다. 유아 경제교육의 목표는 경제적 소양과 경제적 시민성으로 나타났고 유아 경제교육 내용으로 유아의 경제생활과 관련된 경제교육 개념과 의사결정능력, 공동체적 합리성에 관련된 것으로 나타났다. 유아 경제교육 방법으로는 교육내용 간의 통합, 다양한 활동유형의 통합, 다른 교육영역과 통합적으로 이루어져야 한다. 또한 일회성이 아닌 지속적인 유아 경제생활 교육을 위해 유치원 교육과정 내에서 운영되어야 한다고 나타났다.
현대 경제생활과 경제학 이론을 검토해본 결과 의사결정능력이 강조되고 공동체 의식과 호혜적 행동을 필요로 하며 소비자의 역량을 필요로 하는 것으로 나타났다. 유아 경제교육 선행연구 고찰에서 이해되는 유아 경제교육의 목표, 내용, 방법을 고찰해본 결과는 다음과 같다. 유아 경제교육의 목표는 경제적 소양과 경제적 시민성으로 나타났고 유아 경제교육 내용으로 유아의 경제생활과 관련된 경제교육 개념과 의사결정능력, 공동체적 합리성에 관련된 것으로 나타났다. 유아 경제교육 방법으로는 교육내용 간의 통합, 다양한 활동유형의 통합, 다른 교육영역과 통합적으로 이루어져야 한다. 또한 일회성이 아닌 지속적인 유아 경제생활 교육을 위해 유치원 교육과정 내에서 운영되어야 한다고 나타났다.
By reviewing current economic life and trends in Economics, followings were identified as important and necessary traits; decision making ability, communal consciousness and pro-social behaviors, and the competence for being wise consumers. Furthermore in the studies about economic education for you...
By reviewing current economic life and trends in Economics, followings were identified as important and necessary traits; decision making ability, communal consciousness and pro-social behaviors, and the competence for being wise consumers. Furthermore in the studies about economic education for young children, the objectives were found for young children to have economical literacy and economic citizenship. For economic literacy, young children were supposed to know economic concepts and rational decision making abilities related to young children"s economic life as a producer and a consumer. For economic citizenship, young children were supposed to experience and practice communal rationality; reciprocity, collaboration, caring and consideration with self-control, justice distribution, and pro-social behaviors. The methods for economic education for young children were integrating the contents of economic educations, integrating the variety of activities, and integrating economic education and other education areas of young children. Especially, economic education ought to be introduced early and repeated regularly in the kindergarten curriculum.
By reviewing current economic life and trends in Economics, followings were identified as important and necessary traits; decision making ability, communal consciousness and pro-social behaviors, and the competence for being wise consumers. Furthermore in the studies about economic education for young children, the objectives were found for young children to have economical literacy and economic citizenship. For economic literacy, young children were supposed to know economic concepts and rational decision making abilities related to young children"s economic life as a producer and a consumer. For economic citizenship, young children were supposed to experience and practice communal rationality; reciprocity, collaboration, caring and consideration with self-control, justice distribution, and pro-social behaviors. The methods for economic education for young children were integrating the contents of economic educations, integrating the variety of activities, and integrating economic education and other education areas of young children. Especially, economic education ought to be introduced early and repeated regularly in the kindergarten curriculum.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.