1937년부터 1977년까지 구간별로 은거(隱渠)되어 거대한 구조물 아래 묻혀 있던 청계천이 2년여의 공사를 거쳐 다시 모습을 드러냈다. 사람들은 청계천 ‘복원(復原)’이라고 일컬어진 공간의 재구성(再構成)에 지대한 관심을 보였고, 역사ㆍ문화ㆍ환경 관련 시민단체들과 여러 언론매체들도 재구성 방향에 관한 담론경쟁 및 의미경합 과정에 적극적으로 개입하였다.
청계천 ‘복원’이 이처럼 커다란 사회적 관심을 받은 것은 그것이 단순히 물이 흐르는 하천에 머무는 것이 아니라, 오랜 세월에 걸쳐 수많은 사람들과 복잡하고 다양한 관계를 맺으며 지속적으로 문화적(文化的) 의미를 누적해온 공공 공간이었기 때문이다. 정계천은 조선시대 초기부터 은거공사(隱渠工事)가 마무리되던 1977년 무렵까지 문화가 형성되는 장으로, 그리고 그것에 얽힌 갖가지 문화들이 누적되는 사회적 공간으로 기능해온 것이다.
이 연구는 조선시대 초기부터 그것이 은거되어 볼 수 없게 되는 때까지 청계천의 전반적인 의미변화 양상을 역동적인 경쟁 과정으로 분석해보려는 시도이다. 특정한 사회적 공간의 의미변화에 관한 생각은 그것을 보는 시기와 주체, 사회적 상황 등 여러 가지 요인에 따라 매우 다양하여 간단하게 말하기는 어려운 것이겠으나, 이 연구에서는 관련 기록과 신문기사, 영상자료 및 장기간에 걸쳐 그것을 경험해온 몇몇 사람들의 진술 등을 통해 사회적 공간으로서 청계천의 의미변화 과정을 살펴보고자 한다.
1937년부터 1977년까지 구간별로 은거(隱渠)되어 거대한 구조물 아래 묻혀 있던 청계천이 2년여의 공사를 거쳐 다시 모습을 드러냈다. 사람들은 청계천 ‘복원(復原)’이라고 일컬어진 공간의 재구성(再構成)에 지대한 관심을 보였고, 역사ㆍ문화ㆍ환경 관련 시민단체들과 여러 언론매체들도 재구성 방향에 관한 담론경쟁 및 의미경합 과정에 적극적으로 개입하였다.
청계천 ‘복원’이 이처럼 커다란 사회적 관심을 받은 것은 그것이 단순히 물이 흐르는 하천에 머무는 것이 아니라, 오랜 세월에 걸쳐 수많은 사람들과 복잡하고 다양한 관계를 맺으며 지속적으로 문화적(文化的) 의미를 누적해온 공공 공간이었기 때문이다. 정계천은 조선시대 초기부터 은거공사(隱渠工事)가 마무리되던 1977년 무렵까지 문화가 형성되는 장으로, 그리고 그것에 얽힌 갖가지 문화들이 누적되는 사회적 공간으로 기능해온 것이다.
이 연구는 조선시대 초기부터 그것이 은거되어 볼 수 없게 되는 때까지 청계천의 전반적인 의미변화 양상을 역동적인 경쟁 과정으로 분석해보려는 시도이다. 특정한 사회적 공간의 의미변화에 관한 생각은 그것을 보는 시기와 주체, 사회적 상황 등 여러 가지 요인에 따라 매우 다양하여 간단하게 말하기는 어려운 것이겠으나, 이 연구에서는 관련 기록과 신문기사, 영상자료 및 장기간에 걸쳐 그것을 경험해온 몇몇 사람들의 진술 등을 통해 사회적 공간으로서 청계천의 의미변화 과정을 살펴보고자 한다.
Cheong-gey-cheon(淸溪川) was hidden under huge concrete structure from 1937 through 1977. And it has been restructured under the name of "restoration"(復原). So many people took an interest in the process, especially NOGs related to history, culture and environment and mass media participated actively in...
Cheong-gey-cheon(淸溪川) was hidden under huge concrete structure from 1937 through 1977. And it has been restructured under the name of "restoration"(復原). So many people took an interest in the process, especially NOGs related to history, culture and environment and mass media participated actively in it. People were interested in the restructuring process, as Cheong-gye-cheon is not just a stream of water, but a public space with which people have interacted and on which they have accumulated different meanings. As it were, it has played a role as a public space of culture until 1997 when it was completely hidden. This paper focuses on the general meaning changes of a space as a dynamic process of meaning contestation. It is not simple to argue about the meaning changes of a specific public space because it depends on different factors such as a point of time, its subject, and another various circumstances. So I try to find out general meaning changes of the space through surveying related publications, newspaper articles, videos and interviews with several old people who have experienced Cheong-gye-cheon for a long time. Culture is a dynamic process of meaning formation and also a process of competition for the definition of a subject. This case study is somewhat meaningful as we have an opportunity to think over the relation between a public space and culture changing dynamically in it.
Cheong-gey-cheon(淸溪川) was hidden under huge concrete structure from 1937 through 1977. And it has been restructured under the name of "restoration"(復原). So many people took an interest in the process, especially NOGs related to history, culture and environment and mass media participated actively in it. People were interested in the restructuring process, as Cheong-gye-cheon is not just a stream of water, but a public space with which people have interacted and on which they have accumulated different meanings. As it were, it has played a role as a public space of culture until 1997 when it was completely hidden. This paper focuses on the general meaning changes of a space as a dynamic process of meaning contestation. It is not simple to argue about the meaning changes of a specific public space because it depends on different factors such as a point of time, its subject, and another various circumstances. So I try to find out general meaning changes of the space through surveying related publications, newspaper articles, videos and interviews with several old people who have experienced Cheong-gye-cheon for a long time. Culture is a dynamic process of meaning formation and also a process of competition for the definition of a subject. This case study is somewhat meaningful as we have an opportunity to think over the relation between a public space and culture changing dynamically in it.
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