[국내논문]역사교과서ㆍ이미지ㆍ스테레오타입 - 한ㆍ중 역사교과서에 나타난 상호 이미지의 비교분석을 중심으로 History Textbooks․Image․Stereotype - A comparative study on mutual Image of history textbooks in Korea and China
본 연구는 역사적 스테레오타입 연구방법론을 적용하여 한ㆍ중역사교과서에 나타난 상호 이미지의 분석과 한국 중등학교 학생들을 대상으로한 중국에 대한 국가이미지를 파악하는 것이 목적이며, 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 중국 역사교과서는 한국을 지칭할 때, 조선반도라는 표현을 계속 사용함으로써 한국사가 반도사라는 이미지를 부각시키고 있다. 아울러 중국 역사교과서에 수록된 고대 동아시아 지도는 한반도의 서북부 지역이 중국의 영토로 표시되어 있는데, 이는 이 지역이 중국의 동북지역과 함께 기원전부터 중국의 역사세계에 포함되어 있다는 중국 정부의 의도를 학생들로 하여금 무의식적으로 받아들이게 한다는 데 심각한 문제를 제기한다. 둘째, 한국의 문화와 관련된 중국 교과서의 서술은 한국 문화의 특수성을 배제하고 한국이 역사적으로 중국의 속국이며, 한국 문화는 중국문화의 아류라는 이미지를 심어줌으로써 중국학생들의 중화주의를 더욱 강화시키려는 의도가 엿보인다. 셋째, 중국 역사교과서는 한국전쟁(6.25)을 사회주의의 국가에 대한 자본주의 국가의 침략으로 규정하고 있으며, 휴전을 미국과의 전쟁에서의 승리로 서술하고 있다. 이는 한국전쟁에 대한 중국 정부의 기본입장이 휴전 이후로 지금까지 일관적으로 중국 역사교과서에 투영되고 있음을 잘 나타내고 있는 사례라 하겠다. 넷째, 설문조사 결과 한국 중등학생들의 동북공장에 대한 인식은 매우 낮은 것으로 나타나고 있으며, 중국의 국가이미지에 대해서는 부정적인 답변이 주를 이루었다. 중국에 대한 국가이미지에 영향을 미치는 매체로는 TV 다큐멘터리나 역사드라마가 가장 많은 비중을 차지하고 있는데, 이는 학생들의 중국에 대한 국가이미지가 학교수업 보다는 대중매체를 통해서 더 많은 영향을 받고 있다는 사실을 반증하는 것이다.
본 연구는 역사교과서의 비교분석과 설문조사를 근거로 수행되었지만, 그 외에 다양한 분석방법(교사, 교과서 집필자, 일반인을 상대로 한 인터뷰, 설문조사)을 적용해야만 보다 체계적이고 종합적인 이미지와 스테레오타입 분석이 가능할 것이다.
본 연구는 역사적 스테레오타입 연구방법론을 적용하여 한ㆍ중역사교과서에 나타난 상호 이미지의 분석과 한국 중등학교 학생들을 대상으로한 중국에 대한 국가이미지를 파악하는 것이 목적이며, 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 중국 역사교과서는 한국을 지칭할 때, 조선반도라는 표현을 계속 사용함으로써 한국사가 반도사라는 이미지를 부각시키고 있다. 아울러 중국 역사교과서에 수록된 고대 동아시아 지도는 한반도의 서북부 지역이 중국의 영토로 표시되어 있는데, 이는 이 지역이 중국의 동북지역과 함께 기원전부터 중국의 역사세계에 포함되어 있다는 중국 정부의 의도를 학생들로 하여금 무의식적으로 받아들이게 한다는 데 심각한 문제를 제기한다. 둘째, 한국의 문화와 관련된 중국 교과서의 서술은 한국 문화의 특수성을 배제하고 한국이 역사적으로 중국의 속국이며, 한국 문화는 중국문화의 아류라는 이미지를 심어줌으로써 중국학생들의 중화주의를 더욱 강화시키려는 의도가 엿보인다. 셋째, 중국 역사교과서는 한국전쟁(6.25)을 사회주의의 국가에 대한 자본주의 국가의 침략으로 규정하고 있으며, 휴전을 미국과의 전쟁에서의 승리로 서술하고 있다. 이는 한국전쟁에 대한 중국 정부의 기본입장이 휴전 이후로 지금까지 일관적으로 중국 역사교과서에 투영되고 있음을 잘 나타내고 있는 사례라 하겠다. 넷째, 설문조사 결과 한국 중등학생들의 동북공장에 대한 인식은 매우 낮은 것으로 나타나고 있으며, 중국의 국가이미지에 대해서는 부정적인 답변이 주를 이루었다. 중국에 대한 국가이미지에 영향을 미치는 매체로는 TV 다큐멘터리나 역사드라마가 가장 많은 비중을 차지하고 있는데, 이는 학생들의 중국에 대한 국가이미지가 학교수업 보다는 대중매체를 통해서 더 많은 영향을 받고 있다는 사실을 반증하는 것이다.
본 연구는 역사교과서의 비교분석과 설문조사를 근거로 수행되었지만, 그 외에 다양한 분석방법(교사, 교과서 집필자, 일반인을 상대로 한 인터뷰, 설문조사)을 적용해야만 보다 체계적이고 종합적인 이미지와 스테레오타입 분석이 가능할 것이다.
This study apply a historical stereotype methodology and analyze the mutual images that is shown in korean-chinese history textbooks and get the point of country images about the chinese against Korean high school students. The result of analysis is as follows. First, Chinese history textbooks conti...
This study apply a historical stereotype methodology and analyze the mutual images that is shown in korean-chinese history textbooks and get the point of country images about the chinese against Korean high school students. The result of analysis is as follows. First, Chinese history textbooks continue to use the expression it to be Cho-sun peninsular when they point out the Korea, They are outstanding Korean history as the images of peninsular history. The ancient east asia"s map in chinese history textbooks show that the west-north area of Korean peninsular was included in the Chinese territory and this cause the very serious problem that the chinese students get the chinese government"s intention unconsciously. Second, the description of the chinese textbooks related to the Korean culture excluded the specialty of Korean culture and let chinese students get the images that Korean culture is the imitation of the Chinese culture, so it is possible to feel that Chinese government strengthen the concept of which China is the main nation in the world of east asia. Third, The Korean war that had been made out in 1950. June 25 is described as the attack by capital nations against social country and the armistice is the victory of the war toward U.S.A. This is the good example that shows it to be the basic position of the Chinese government against Korean war as being well expressed in the Chinese historical textbooks consistently since the armistice till now. Fourth, high school students in Korea do not recognize the truth of China"s Northeast Project in the result of survey and the negative answer is composed of the China"s national images. The TV documentary and historical drama to be the media that influence national images about China is ranked as top and majority, this reflect the truth that Korean students are learned through the mass-media so much than the school class lessons for the China images. Even though this study is committed as the basis of survey and comparative analysis of the historical text books, more methods are needed in multiple ways as many as specific survey, interview against the general people, textbook instructor, etc. in order to make the systematic and general images and the best analysis of the stereotype being possible.
This study apply a historical stereotype methodology and analyze the mutual images that is shown in korean-chinese history textbooks and get the point of country images about the chinese against Korean high school students. The result of analysis is as follows. First, Chinese history textbooks continue to use the expression it to be Cho-sun peninsular when they point out the Korea, They are outstanding Korean history as the images of peninsular history. The ancient east asia"s map in chinese history textbooks show that the west-north area of Korean peninsular was included in the Chinese territory and this cause the very serious problem that the chinese students get the chinese government"s intention unconsciously. Second, the description of the chinese textbooks related to the Korean culture excluded the specialty of Korean culture and let chinese students get the images that Korean culture is the imitation of the Chinese culture, so it is possible to feel that Chinese government strengthen the concept of which China is the main nation in the world of east asia. Third, The Korean war that had been made out in 1950. June 25 is described as the attack by capital nations against social country and the armistice is the victory of the war toward U.S.A. This is the good example that shows it to be the basic position of the Chinese government against Korean war as being well expressed in the Chinese historical textbooks consistently since the armistice till now. Fourth, high school students in Korea do not recognize the truth of China"s Northeast Project in the result of survey and the negative answer is composed of the China"s national images. The TV documentary and historical drama to be the media that influence national images about China is ranked as top and majority, this reflect the truth that Korean students are learned through the mass-media so much than the school class lessons for the China images. Even though this study is committed as the basis of survey and comparative analysis of the historical text books, more methods are needed in multiple ways as many as specific survey, interview against the general people, textbook instructor, etc. in order to make the systematic and general images and the best analysis of the stereotype being possible.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.