자폐 범주성 장애아동의 문제행동에 대한 기능적 의사소통 훈련 연구 동향 A Review of the Experimental Studies Related to Functional Communication Training to Address Challenging Behaviors for Students with Autism Spectrum Disorder
기능적 의사소통 훈련(Functional Communication Training; FCT)은 자폐 범주성 장애의 사회-의사소통 결함과 관련된 문제행동 중재를 위해, 문제행동과 기능적으로 동등한 대체행동을 교수하는 대표적인 중재 전략이다. 본 연구에서는 FCT의 효과적인 사용 방안을 모색하기 위해 FCT를 적용한 1999년부터 2008년까지의 국외 실험논문 18편을 전반적 특성, 문제행동과 기능평가, 중재방법, 연구 결과 중심으로 분석하였다. 분석 결과를 바탕으로 FCT를 적용하는 3단계인 기능적 행동 진단, 대체행동 결정(기능적 의사소통 형태와 내용), 대체 의사소통 기술 교수를 중심으로 논의한 후 다음과 같은 4가지를 제언하였다. FCT의 효과적인 사용을 위해 (1) 연구자들은 교사와 부모가 학교와 가정에서 FCT 실행에 필수적인 기능평가를 실행할 수 있도록 해야 하며, (2) 기능적 의사소통 행동의 형태 및 내용은 아동의 의사소통 능력과 행동 레퍼토리를 체계적으로 관찰, 평가한 결과에 기초하여 교사와 부모, 언어치료사 등의 협력과정을 통해 결정되어야 한다. 또한 (3) 기능적 의사소통 행동의 반응 효율성을 높이기 위한 소거 사용 이슈가 제기되는 가운데 강화의 질적 차이에 대한 선택기회 삽입 방법이 하나의 대안이 될 수 있으며, (4) FCT는 자폐 범주성 장애 아동의 의사소통 프로그램과 통합된 형태로써, 상황과 대상 일반화를 위해 다양한 환경과 맥락에서 교수되어야 한다.
기능적 의사소통 훈련(Functional Communication Training; FCT)은 자폐 범주성 장애의 사회-의사소통 결함과 관련된 문제행동 중재를 위해, 문제행동과 기능적으로 동등한 대체행동을 교수하는 대표적인 중재 전략이다. 본 연구에서는 FCT의 효과적인 사용 방안을 모색하기 위해 FCT를 적용한 1999년부터 2008년까지의 국외 실험논문 18편을 전반적 특성, 문제행동과 기능평가, 중재방법, 연구 결과 중심으로 분석하였다. 분석 결과를 바탕으로 FCT를 적용하는 3단계인 기능적 행동 진단, 대체행동 결정(기능적 의사소통 형태와 내용), 대체 의사소통 기술 교수를 중심으로 논의한 후 다음과 같은 4가지를 제언하였다. FCT의 효과적인 사용을 위해 (1) 연구자들은 교사와 부모가 학교와 가정에서 FCT 실행에 필수적인 기능평가를 실행할 수 있도록 해야 하며, (2) 기능적 의사소통 행동의 형태 및 내용은 아동의 의사소통 능력과 행동 레퍼토리를 체계적으로 관찰, 평가한 결과에 기초하여 교사와 부모, 언어치료사 등의 협력과정을 통해 결정되어야 한다. 또한 (3) 기능적 의사소통 행동의 반응 효율성을 높이기 위한 소거 사용 이슈가 제기되는 가운데 강화의 질적 차이에 대한 선택기회 삽입 방법이 하나의 대안이 될 수 있으며, (4) FCT는 자폐 범주성 장애 아동의 의사소통 프로그램과 통합된 형태로써, 상황과 대상 일반화를 위해 다양한 환경과 맥락에서 교수되어야 한다.
Functional Communication Training(FCT) is one of empirical-based interventions to address challenging behaviors. It is to teach functionally equivalent responses, such as communication, that serve the same function as the students" problem behavior. The purpose of the present study was to review res...
Functional Communication Training(FCT) is one of empirical-based interventions to address challenging behaviors. It is to teach functionally equivalent responses, such as communication, that serve the same function as the students" problem behavior. The purpose of the present study was to review research on FCT to alternate challenging behaviors for students with ASD. This study focused on 18 experimental studies published between 1999 and 2008. The study utilized 4 points of analysis: overall research method, problem behaviors and functional behavior assessment(FBA), treatment (independent variables), and results. Additionally, three steps to apply functional communication training were presented: (1) FBA, (2) alternative respond selection, (3) practice FCT. Results of the study indicate that researchers enable teachers and parents to apply FBA in the classroom and home, when FBA executed. Second, the students" parents, teachers, and speech professionals should collaborate to assess students" present level of communication performance and communicative behavior repertoire in order to determine appropriate communicative responds. Third, it can be a strategy to address the issue regarding side effects of the extinction that choice-making opportunities are provided on the basis of DRO merge with FCT. Fourth, FCT should be included in communication programs for students with ASD, be practiced in a variety of circumstances and contexts to increase generalization of functional communication skills.
Functional Communication Training(FCT) is one of empirical-based interventions to address challenging behaviors. It is to teach functionally equivalent responses, such as communication, that serve the same function as the students" problem behavior. The purpose of the present study was to review research on FCT to alternate challenging behaviors for students with ASD. This study focused on 18 experimental studies published between 1999 and 2008. The study utilized 4 points of analysis: overall research method, problem behaviors and functional behavior assessment(FBA), treatment (independent variables), and results. Additionally, three steps to apply functional communication training were presented: (1) FBA, (2) alternative respond selection, (3) practice FCT. Results of the study indicate that researchers enable teachers and parents to apply FBA in the classroom and home, when FBA executed. Second, the students" parents, teachers, and speech professionals should collaborate to assess students" present level of communication performance and communicative behavior repertoire in order to determine appropriate communicative responds. Third, it can be a strategy to address the issue regarding side effects of the extinction that choice-making opportunities are provided on the basis of DRO merge with FCT. Fourth, FCT should be included in communication programs for students with ASD, be practiced in a variety of circumstances and contexts to increase generalization of functional communication skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.