초등학교 2학년을 대상으로 한 환경의식 조사에서 환경교육 이후에 환경사랑, 환경보전 필요성, 학교에서 배운 환경사랑 교육을 현장에서 실천하기, 쓰레기 분리수거, 자연체험 활동의 참여 등이 향상되었다. 환경보전에 관한 지식 및 정보습득 매체가 TV와 라디오에서 환경교육 이후에는 학교교육으로 많이 변하였다. 무스와 스프레이의 사용은 학교에서의 집중적인 지도결과 현저하게 감소되었다. 초등학교 2학년 교육과정에서는 국어, 바른 생활, 슬기로운 생활, 즐거운 생활의 4개 교과목에서 17개의 환경교육 주제가 도출되었다. 이 17개의 주제는 자연환경(8), 환경오염(3), 소비생활(3), 자원(2), 환경위생(1) 등 5개 영역으로 구분된다. 또한 체험활동 유형으로는 조사(8), 관찰(5), 분류(4), 실험(3), 재배(1), 놀이(1)의 6가지로 구분되었다. 본 연구에서는 위 17개 환경교육 주제에 대해 체험활동 프로그램을 개발하고, 연간 운영계획을 수립하여 교육모델을 제시하였다. 환경교육 모델을 체계적으로 적용한 이후에 학업성취도와 파지력을 검사한 결과, 환경교육 체험활동반의 학업성적이 향상되었고, 학교생활에 있어서도 적극적인 양상을 나타내었다.
초등학교 2학년을 대상으로 한 환경의식 조사에서 환경교육 이후에 환경사랑, 환경보전 필요성, 학교에서 배운 환경사랑 교육을 현장에서 실천하기, 쓰레기 분리수거, 자연체험 활동의 참여 등이 향상되었다. 환경보전에 관한 지식 및 정보습득 매체가 TV와 라디오에서 환경교육 이후에는 학교교육으로 많이 변하였다. 무스와 스프레이의 사용은 학교에서의 집중적인 지도결과 현저하게 감소되었다. 초등학교 2학년 교육과정에서는 국어, 바른 생활, 슬기로운 생활, 즐거운 생활의 4개 교과목에서 17개의 환경교육 주제가 도출되었다. 이 17개의 주제는 자연환경(8), 환경오염(3), 소비생활(3), 자원(2), 환경위생(1) 등 5개 영역으로 구분된다. 또한 체험활동 유형으로는 조사(8), 관찰(5), 분류(4), 실험(3), 재배(1), 놀이(1)의 6가지로 구분되었다. 본 연구에서는 위 17개 환경교육 주제에 대해 체험활동 프로그램을 개발하고, 연간 운영계획을 수립하여 교육모델을 제시하였다. 환경교육 모델을 체계적으로 적용한 이후에 학업성취도와 파지력을 검사한 결과, 환경교육 체험활동반의 학업성적이 향상되었고, 학교생활에 있어서도 적극적인 양상을 나타내었다.
We analyzed the effect of environment education through experience activities on the elementary 2nd grader. And the results are follow. 1. In consciousness research, they came to increase about environment preserve needs, good environment love, nature experience activities, and separate garbage coll...
We analyzed the effect of environment education through experience activities on the elementary 2nd grader. And the results are follow. 1. In consciousness research, they came to increase about environment preserve needs, good environment love, nature experience activities, and separate garbage collection band after environment education. Also, media of acquisition of knowledges and informations about environment preserve were changed from TV and radio to school education. And their use amounts of spray reduced remarkably after environment education. 2. An elementary 2nd grader curriculum included 17 environment education topic in 4 subjects of a Korean language, a Good Life, a Wisdom Life and a Enjoy Life. The 17 topics divided to 5 domains ; nature environment(8), enviroment pollution(3), consumption life(3), resources(2) and environment sanitary(1). Also those topics divided to 6 experience activity domains ; research(8), observation(5), classification(4), experimentation(3), cultivation(1) and play(1). 3. We developed to experience activities program about a 17 environment education topic and devise a yearly management plan and then present to an education model in this research. 4. When we compared a class that carried out environment experience activities with a class that didn’t it, we had a conclusion that the before class’ study grade improved and came out very active in their school life.
We analyzed the effect of environment education through experience activities on the elementary 2nd grader. And the results are follow. 1. In consciousness research, they came to increase about environment preserve needs, good environment love, nature experience activities, and separate garbage collection band after environment education. Also, media of acquisition of knowledges and informations about environment preserve were changed from TV and radio to school education. And their use amounts of spray reduced remarkably after environment education. 2. An elementary 2nd grader curriculum included 17 environment education topic in 4 subjects of a Korean language, a Good Life, a Wisdom Life and a Enjoy Life. The 17 topics divided to 5 domains ; nature environment(8), enviroment pollution(3), consumption life(3), resources(2) and environment sanitary(1). Also those topics divided to 6 experience activity domains ; research(8), observation(5), classification(4), experimentation(3), cultivation(1) and play(1). 3. We developed to experience activities program about a 17 environment education topic and devise a yearly management plan and then present to an education model in this research. 4. When we compared a class that carried out environment experience activities with a class that didn’t it, we had a conclusion that the before class’ study grade improved and came out very active in their school life.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.