다양한 디지털 미디어의 등장으로 미디어 이용에 변화가 수반되면서, 가정에서의 미디어 이용중재에 대한 재논의의 필요성이 커졌다. 이에 본 연구는 자녀의 미디어 이용에 대한 어머니의 중재유형이 중재요인에 따라 미디어 종류별로 어떤 차이를 보이는지 살펴보기 위해 초ㆍ중ㆍ고생 어머니를 대상으로 FGI를 실시하였다. 그 결과, 디지털 미디어의 종류 및 속성에 따라 부모의 이용중재방식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 먼저 기존 미디어에 해당하는 텔레비전은 제한적, 설명적, 공동시청의 중재행위가 공존하고 있는 데 비해, 디지털 미디어는 감시형 또는 제한적 이용중재가 지배적인 점에서 차이를 보였다. 디지털 미디어 중에서도 고정형 개인 미디어인 컴퓨터가 도구인 인터넷은 감시형의 제한적 이용중재방식이 지배적이었는데, 가정내 미디어의 위치와 부모의 성별, 어머니의 직업과 미디어 리터러시 능력이 중요한 중재변인으로 작용하고 있었다. 반면 중재의 용이성이 떨어질 수밖에 없는 휴대전화와 MP3와 같은 이동형 개인 미디어는 부모와 자녀 간에 잦은 갈등을 수반한 제한형 이용중재가 많은 편이었다. 이에 따라 이동형 디지털 미디어의 경우 기존의 미디어와는 다른 차원의 논의를 필요로 하는데, 예를 들면 비상호작용적 미디어인 텔레비전의 공동시청의 개념과 달리, 휴대전화에서의 공동이용은 부모 자녀 간 상호작용 미디어로 기능하는 개념으로 확대되어야 할 것이다. 연구결과를 토대로 가족 공동 미디어로서의 인터넷 활용, 부모자녀 간 커뮤니케이션 도구로서의 이동형 미디어 활용, 청소년의 디지털 미디어 이용문화 이해, 학교와 공공기관의 정기적인 부모 교육실시 등의 방안을 제시해본다.
다양한 디지털 미디어의 등장으로 미디어 이용에 변화가 수반되면서, 가정에서의 미디어 이용중재에 대한 재논의의 필요성이 커졌다. 이에 본 연구는 자녀의 미디어 이용에 대한 어머니의 중재유형이 중재요인에 따라 미디어 종류별로 어떤 차이를 보이는지 살펴보기 위해 초ㆍ중ㆍ고생 어머니를 대상으로 FGI를 실시하였다. 그 결과, 디지털 미디어의 종류 및 속성에 따라 부모의 이용중재방식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 먼저 기존 미디어에 해당하는 텔레비전은 제한적, 설명적, 공동시청의 중재행위가 공존하고 있는 데 비해, 디지털 미디어는 감시형 또는 제한적 이용중재가 지배적인 점에서 차이를 보였다. 디지털 미디어 중에서도 고정형 개인 미디어인 컴퓨터가 도구인 인터넷은 감시형의 제한적 이용중재방식이 지배적이었는데, 가정내 미디어의 위치와 부모의 성별, 어머니의 직업과 미디어 리터러시 능력이 중요한 중재변인으로 작용하고 있었다. 반면 중재의 용이성이 떨어질 수밖에 없는 휴대전화와 MP3와 같은 이동형 개인 미디어는 부모와 자녀 간에 잦은 갈등을 수반한 제한형 이용중재가 많은 편이었다. 이에 따라 이동형 디지털 미디어의 경우 기존의 미디어와는 다른 차원의 논의를 필요로 하는데, 예를 들면 비상호작용적 미디어인 텔레비전의 공동시청의 개념과 달리, 휴대전화에서의 공동이용은 부모 자녀 간 상호작용 미디어로 기능하는 개념으로 확대되어야 할 것이다. 연구결과를 토대로 가족 공동 미디어로서의 인터넷 활용, 부모자녀 간 커뮤니케이션 도구로서의 이동형 미디어 활용, 청소년의 디지털 미디어 이용문화 이해, 학교와 공공기관의 정기적인 부모 교육실시 등의 방안을 제시해본다.
Digital media uses at home is evolving very fast, warranting a more social scientific understanding of parental mediation of children’s media use. This study aims to examine how parental mediation among digital media varies according to the determinant variables and to suggest the guidelines for par...
Digital media uses at home is evolving very fast, warranting a more social scientific understanding of parental mediation of children’s media use. This study aims to examine how parental mediation among digital media varies according to the determinant variables and to suggest the guidelines for parents thereafter. As a result of the focus group interview with mothers, it is observed that types of parental mediation differ depending on the characteristics of digital media. The primary mediation types of digital media are surveillance mediation and restrictive mediation. At the same time, three distinct dimensions of mediation, such as restrictive mediation, instructive mediation, and co-viewing are found in the case of television. As for the computer, the non-mobile personal digital medium, restrictive surveillance mediation is prevalent. The result also highlights that the important determinants of the computer mediation include the location of computer at home, the gender of parent, occupation and digital literacy of mother. Children’s use of personal mobile media, such as mobile phone and MP3 player, is rather difficult to supervise, rendering a greater possibility of conflicts between parents and children. Thus, restrictive mediation accompanied with is predominant. Such difference accentuates the importance of discussing the mediation of mobile digital media use from a point of view different than that of non-mobile digital media use(e.g., co-viewing TV). Based on these results, the guidelines for parents are as follows; the Internet use for the family co-using media, active use of digital media as an effective family communication means between parents and children, parents’ deeper understanding of children’s specific culture of digital media use, regular media education for parents offered by schools and public agencies.
Digital media uses at home is evolving very fast, warranting a more social scientific understanding of parental mediation of children’s media use. This study aims to examine how parental mediation among digital media varies according to the determinant variables and to suggest the guidelines for parents thereafter. As a result of the focus group interview with mothers, it is observed that types of parental mediation differ depending on the characteristics of digital media. The primary mediation types of digital media are surveillance mediation and restrictive mediation. At the same time, three distinct dimensions of mediation, such as restrictive mediation, instructive mediation, and co-viewing are found in the case of television. As for the computer, the non-mobile personal digital medium, restrictive surveillance mediation is prevalent. The result also highlights that the important determinants of the computer mediation include the location of computer at home, the gender of parent, occupation and digital literacy of mother. Children’s use of personal mobile media, such as mobile phone and MP3 player, is rather difficult to supervise, rendering a greater possibility of conflicts between parents and children. Thus, restrictive mediation accompanied with is predominant. Such difference accentuates the importance of discussing the mediation of mobile digital media use from a point of view different than that of non-mobile digital media use(e.g., co-viewing TV). Based on these results, the guidelines for parents are as follows; the Internet use for the family co-using media, active use of digital media as an effective family communication means between parents and children, parents’ deeper understanding of children’s specific culture of digital media use, regular media education for parents offered by schools and public agencies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.