이 연구의 목적은 생활체육 참가자의 성취목표성향에 따른 참여동기, 운동정서와의 관계를 밝혀봄으로써 생활체육 동호인들의 운동 목표설정과 관련된 기초자료를 제공하는데 있다. 연구목적을 위해 규칙적으로 생활체육활동에 참여하는 동호인 250명을 대상으로 성취목표성향과 참여동기, 운동점서를 질문지를 통하여 측정하였다. 성취목표성향에 따른 참여동기와 운동정서를 검증하기 위해 다변량분석(MANOVA)을 통하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 과제지향적 성향이 높은 집단이 낮은 집단에 비해 학습, 정화, 친화, 건강체력, 즐거움의 참여동기 영역에서 높은 수준을 보였으며(p<.01), 재미, 긍지, 활력, 정화, 성취의 운동정서 영역에서도 높은 수준을 보였다(p<.001). 반면에 자아지향적 성향의 수준은 참여동기에 유의한 영항을 미치지 않았으며, 운동정서에서는 자아성향이 높을 때 긍지, 활력, 정화, 성취의 하위요인들에서 높은 수치를 나타냈다(p<.05). 승리가 목표가 아닌 자신의 노력과 학습의 과점을 중시하는 생활체육 참가자들이 긍정적인 참여동기와 운동정서를 나타낸 만큼, 생활체육지도자들은 참가자들의 내적동기를 높일 수 있는 프로그램 개발의 필요성이 제기되었다.
이 연구의 목적은 생활체육 참가자의 성취목표성향에 따른 참여동기, 운동정서와의 관계를 밝혀봄으로써 생활체육 동호인들의 운동 목표설정과 관련된 기초자료를 제공하는데 있다. 연구목적을 위해 규칙적으로 생활체육활동에 참여하는 동호인 250명을 대상으로 성취목표성향과 참여동기, 운동점서를 질문지를 통하여 측정하였다. 성취목표성향에 따른 참여동기와 운동정서를 검증하기 위해 다변량분석(MANOVA)을 통하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 과제지향적 성향이 높은 집단이 낮은 집단에 비해 학습, 정화, 친화, 건강체력, 즐거움의 참여동기 영역에서 높은 수준을 보였으며(p<.01), 재미, 긍지, 활력, 정화, 성취의 운동정서 영역에서도 높은 수준을 보였다(p<.001). 반면에 자아지향적 성향의 수준은 참여동기에 유의한 영항을 미치지 않았으며, 운동정서에서는 자아성향이 높을 때 긍지, 활력, 정화, 성취의 하위요인들에서 높은 수치를 나타냈다(p<.05). 승리가 목표가 아닌 자신의 노력과 학습의 과점을 중시하는 생활체육 참가자들이 긍정적인 참여동기와 운동정서를 나타낸 만큼, 생활체육지도자들은 참가자들의 내적동기를 높일 수 있는 프로그램 개발의 필요성이 제기되었다.
This study investigated whether goal orientation affects sport participation motivation and exercise emotion in life sport participants in order to provide some basic references for people interested in the same subject Three questionnaires, the Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire, the P...
This study investigated whether goal orientation affects sport participation motivation and exercise emotion in life sport participants in order to provide some basic references for people interested in the same subject Three questionnaires, the Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire, the Participation Motivation Questionnaire, and the Korean Exercise Emotion Scale were administered to 250 sport participants. The results of MANOVA revealed that there were significant differences in sport participation motivation and sport emotion to the goal orientation levels. The participants with high task orientation showed not only high levels of learning, catharsis, friendship, physical strength, and enjoyment in sport participation motivation (p<.01) but also high levels of interest, pride, vitality, catharsis, and fulfillment in exercise emotion (p<.001). The level of ego orientation showed no significant difference in participation motivation, but the participants with high ego orientation showed significantly high levels of pride, vitality, catharsis, and fulfillment in sport emotion (p<.05). The life sport participants had positive patterns of sport participation motivation and exercise emotion depending on the process of learning and effort. Various program development are required that life sport participants raise up the internal motivation.
This study investigated whether goal orientation affects sport participation motivation and exercise emotion in life sport participants in order to provide some basic references for people interested in the same subject Three questionnaires, the Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire, the Participation Motivation Questionnaire, and the Korean Exercise Emotion Scale were administered to 250 sport participants. The results of MANOVA revealed that there were significant differences in sport participation motivation and sport emotion to the goal orientation levels. The participants with high task orientation showed not only high levels of learning, catharsis, friendship, physical strength, and enjoyment in sport participation motivation (p<.01) but also high levels of interest, pride, vitality, catharsis, and fulfillment in exercise emotion (p<.001). The level of ego orientation showed no significant difference in participation motivation, but the participants with high ego orientation showed significantly high levels of pride, vitality, catharsis, and fulfillment in sport emotion (p<.05). The life sport participants had positive patterns of sport participation motivation and exercise emotion depending on the process of learning and effort. Various program development are required that life sport participants raise up the internal motivation.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.