이 글은 주체의 동일화 이론을 원용하여 『광장』에 나타나는 이명준의 욕망이 무엇이며, 그러한 욕망에 이데올로기와 사랑이 어떤 기능을 하는지를 통합적 관점에서 논하고자 하였다. 주체는 상상계에서의 ‘이상적 자아’와 상징계에서의 ‘자아이상’이라는 두 번에 걸친 동일화 과정을 겪는다. 이명준은 남북한의 사회상징체계에 절망하여 상징계에서의 동일화를 거부하고, 상상계에서의 동일화를 욕망하는데, 이러한 욕망을 억압하는 것이 남북한 이데올로기와 사회현실이며, 그러한 욕망을 강화하는 것이 두 여인과의 사랑이다. 먼저 이명준은 여인과의 ‘몸’의 사랑을 통해 상상계적 동일화에 대한 욕망을 강화한다. 특히 북쪽의 은혜는 이명준의 상상계적 동일화에 대한 욕망을 강화하는 유일한 타자로 기능하지만, 은혜가 전사하면서 이명준의 상상계적 동일화는 비극적 좌절로 끝난다. 다음 이데올로기 측면을 보면, 이명준의 상상계적 동일화에 대한 욕망을 남북한 이데올로기는 억압하는 기능을 한다. 여기서 광장은 상징계의 광장과 상상계의 광장이라는 두 가지 개념으로 사용되고 있다. 이 작품은 상상계적 광장의 좁힘과 확산의 과정을 상징계의 모순과 유기적으로 연결시킴으로써 남북한의 사회상징체계에 대한 비판을 가하고 있다. 이를 통해, 이 작품은 인간과 자연, 개인과 사회, 물질과 영혼이 합일되는 상상계적 동일성의 세계를 강렬하게 욕망하는데, 이 상상계적 동일화의 세계는 자본주의가 태동된 이래 대두된 소설 장르가 궁극적으로 지향하는 루카치적 선험적 총체성의 세계에 맞닿아 있다. 그 결과 이 작품은 한국의 분단소설이라는 지방성과 개별성의 영역을 뛰어 넘어 세계사적 보편성의 영역에 진입해 있으며, 자본주의의 모순이 첨예화되면 될수록 이 작품은 더욱 강력한 현재형의 기호로 그 유효성을 확보하고 있는 것이다.
이 글은 주체의 동일화 이론을 원용하여 『광장』에 나타나는 이명준의 욕망이 무엇이며, 그러한 욕망에 이데올로기와 사랑이 어떤 기능을 하는지를 통합적 관점에서 논하고자 하였다. 주체는 상상계에서의 ‘이상적 자아’와 상징계에서의 ‘자아이상’이라는 두 번에 걸친 동일화 과정을 겪는다. 이명준은 남북한의 사회상징체계에 절망하여 상징계에서의 동일화를 거부하고, 상상계에서의 동일화를 욕망하는데, 이러한 욕망을 억압하는 것이 남북한 이데올로기와 사회현실이며, 그러한 욕망을 강화하는 것이 두 여인과의 사랑이다. 먼저 이명준은 여인과의 ‘몸’의 사랑을 통해 상상계적 동일화에 대한 욕망을 강화한다. 특히 북쪽의 은혜는 이명준의 상상계적 동일화에 대한 욕망을 강화하는 유일한 타자로 기능하지만, 은혜가 전사하면서 이명준의 상상계적 동일화는 비극적 좌절로 끝난다. 다음 이데올로기 측면을 보면, 이명준의 상상계적 동일화에 대한 욕망을 남북한 이데올로기는 억압하는 기능을 한다. 여기서 광장은 상징계의 광장과 상상계의 광장이라는 두 가지 개념으로 사용되고 있다. 이 작품은 상상계적 광장의 좁힘과 확산의 과정을 상징계의 모순과 유기적으로 연결시킴으로써 남북한의 사회상징체계에 대한 비판을 가하고 있다. 이를 통해, 이 작품은 인간과 자연, 개인과 사회, 물질과 영혼이 합일되는 상상계적 동일성의 세계를 강렬하게 욕망하는데, 이 상상계적 동일화의 세계는 자본주의가 태동된 이래 대두된 소설 장르가 궁극적으로 지향하는 루카치적 선험적 총체성의 세계에 맞닿아 있다. 그 결과 이 작품은 한국의 분단소설이라는 지방성과 개별성의 영역을 뛰어 넘어 세계사적 보편성의 영역에 진입해 있으며, 자본주의의 모순이 첨예화되면 될수록 이 작품은 더욱 강력한 현재형의 기호로 그 유효성을 확보하고 있는 것이다.
Applying the theory of the ‘identity of subject’, this thesis tried to discuss in an integrated view the meaning of Lee Myeong Jun’s desire in “An Open Space” and the function of ideology and love on this desire. The ‘subject’ goes through twice the process of identification; “le Je-idal” in l’imag...
Applying the theory of the ‘identity of subject’, this thesis tried to discuss in an integrated view the meaning of Lee Myeong Jun’s desire in “An Open Space” and the function of ideology and love on this desire. The ‘subject’ goes through twice the process of identification; “le Je-idal” in l’imaginaire and “l’ideal du moi” in le symbolique. Lee Myeong Jun denies the symbolic identification due to his disappointment from the social symbolic systems of the North and the South Korea, yet desires for the imaginary identification. However, the reality of the society and the ideologies of the North and the South Korea repress this desire but his love with a woman reinforces it. Firstly, the “love of body” with a woman reinforces Lee Myeong Jun’s desire for the imaginary identity. Especially, Eun-Hye functions as the sole “the other” who reinforces this desire but as she dies during the war, his imaginary identity ends up with the tragic breakdown. Secondly, the ideologies of the North and the South repress Lee Myeong Jun’s desire for imaginary identity. Here, ‘an open space’ is used as the two concepts; ‘an open space of the symbolic’ and ‘an open space of the imaginary’. Connecting organically the process of making narrow and diffusing an open space with the contradiction of “le symbolique”, this work criticizes “le symbolique” of the North and the South. Through this, Choe in-hun’s work strongly desires for the world of the imaginary identity where the human beings and the nature, the individual and the society, and the matter and the soul are united. This world of imaginary identity is merged into the world of Lukcs’ “a priori totality” which has been the direction taken by the genres of novel that appeared since the birth of the capitalism. As the result, this work has jumped over the boundaries of the local and individual character as the division novel and entered into the boundary of the world-historic universality. In addition, as the contradiction of the capitalism becomes more aggravated, it till now holds its effectiveness.
Applying the theory of the ‘identity of subject’, this thesis tried to discuss in an integrated view the meaning of Lee Myeong Jun’s desire in “An Open Space” and the function of ideology and love on this desire. The ‘subject’ goes through twice the process of identification; “le Je-idal” in l’imaginaire and “l’ideal du moi” in le symbolique. Lee Myeong Jun denies the symbolic identification due to his disappointment from the social symbolic systems of the North and the South Korea, yet desires for the imaginary identification. However, the reality of the society and the ideologies of the North and the South Korea repress this desire but his love with a woman reinforces it. Firstly, the “love of body” with a woman reinforces Lee Myeong Jun’s desire for the imaginary identity. Especially, Eun-Hye functions as the sole “the other” who reinforces this desire but as she dies during the war, his imaginary identity ends up with the tragic breakdown. Secondly, the ideologies of the North and the South repress Lee Myeong Jun’s desire for imaginary identity. Here, ‘an open space’ is used as the two concepts; ‘an open space of the symbolic’ and ‘an open space of the imaginary’. Connecting organically the process of making narrow and diffusing an open space with the contradiction of “le symbolique”, this work criticizes “le symbolique” of the North and the South. Through this, Choe in-hun’s work strongly desires for the world of the imaginary identity where the human beings and the nature, the individual and the society, and the matter and the soul are united. This world of imaginary identity is merged into the world of Lukcs’ “a priori totality” which has been the direction taken by the genres of novel that appeared since the birth of the capitalism. As the result, this work has jumped over the boundaries of the local and individual character as the division novel and entered into the boundary of the world-historic universality. In addition, as the contradiction of the capitalism becomes more aggravated, it till now holds its effectiveness.
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