이 연구는 학교 환경교육 프로그램의 질을 관리하고 평가하기 위한 평가준거를 개발하고 각 평가준거의 상대적 중요도를 구명하는 데 그 목적을 두고 수행되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 델파이 조사에 의한 연구방법을 적용하였다. 이론적 배경이 되는 관련 문헌과 선행연구들을 고찰하여 학교 환경교육 프로그램 평가준거 초안을 구안하고, 델파이 조사를 통하여 평가준거에 대한 타당화를 거쳐 최종적으로 확정된 평가준거의 상대적 중요도를 분석하였다. 학교 환경교육 프로그램에 대한 평가준거를 개발하기 위하여 관련 이론 및 선행 연구를 고찰하여 4개의 평가영역, 12개의 평가항목, 43개의 평가지표로 구성된 평가준거 초안을 구안하였다. 구안된 평가준거 초안에 대한 타당성을 확보하고 평가준거간의 상대적 중요도를 분석하기 위하여 대학교수, 학교교사, 환경교육 프로그램 전문가 6명씩 모두 18명의 해당 분야 전문가 패널을 대상으로 델파이 조사를 평가항목, 평가항목, 평가지표별 2차례 실시하였다. 상대적으로 낮은 의견 일치도를 보인 항목을 수정하고 전문가 패널들의 의견을 종합하는 과정을 거쳐 학교 환경교육 프로그램 평가준거를 확정하고 그 타당성을 확보하였다. 최종 확정된 학교 환경교육 프로그램 평가준거는 1. 프로그램의 요구분석, 2. 프로그램의 설계 및 자료개발, 3. 프로그램의 실행, 4. 프로그램의 성과확인 등 4개 영역, 12개 항목과 42개 평가지표로 구성되었다. 네 차례에 걸친 델파이 조사를 통하여 타당성을 확보한 학교 환경교육 프로그램 평가준거의 상대적 중요도를 분석하기 위하여 마지막 델파이 조사에서 계층화 분석법을 실시하였다. 델파이 조사와 상대적 중요도를 분석한 결과를 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 하였다.
이 연구는 학교 환경교육 프로그램의 질을 관리하고 평가하기 위한 평가준거를 개발하고 각 평가준거의 상대적 중요도를 구명하는 데 그 목적을 두고 수행되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 델파이 조사에 의한 연구방법을 적용하였다. 이론적 배경이 되는 관련 문헌과 선행연구들을 고찰하여 학교 환경교육 프로그램 평가준거 초안을 구안하고, 델파이 조사를 통하여 평가준거에 대한 타당화를 거쳐 최종적으로 확정된 평가준거의 상대적 중요도를 분석하였다. 학교 환경교육 프로그램에 대한 평가준거를 개발하기 위하여 관련 이론 및 선행 연구를 고찰하여 4개의 평가영역, 12개의 평가항목, 43개의 평가지표로 구성된 평가준거 초안을 구안하였다. 구안된 평가준거 초안에 대한 타당성을 확보하고 평가준거간의 상대적 중요도를 분석하기 위하여 대학교수, 학교교사, 환경교육 프로그램 전문가 6명씩 모두 18명의 해당 분야 전문가 패널을 대상으로 델파이 조사를 평가항목, 평가항목, 평가지표별 2차례 실시하였다. 상대적으로 낮은 의견 일치도를 보인 항목을 수정하고 전문가 패널들의 의견을 종합하는 과정을 거쳐 학교 환경교육 프로그램 평가준거를 확정하고 그 타당성을 확보하였다. 최종 확정된 학교 환경교육 프로그램 평가준거는 1. 프로그램의 요구분석, 2. 프로그램의 설계 및 자료개발, 3. 프로그램의 실행, 4. 프로그램의 성과확인 등 4개 영역, 12개 항목과 42개 평가지표로 구성되었다. 네 차례에 걸친 델파이 조사를 통하여 타당성을 확보한 학교 환경교육 프로그램 평가준거의 상대적 중요도를 분석하기 위하여 마지막 델파이 조사에서 계층화 분석법을 실시하였다. 델파이 조사와 상대적 중요도를 분석한 결과를 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 하였다.
The purpose of this study is to develop the criteria to evaluate the quality of environmental education programs at primary and secondary schools and to identify the relative importance of each evaluation criterion. To this end, previous research was reviewed and the Delphi method was employed. A dr...
The purpose of this study is to develop the criteria to evaluate the quality of environmental education programs at primary and secondary schools and to identify the relative importance of each evaluation criterion. To this end, previous research was reviewed and the Delphi method was employed. A draft of evaluation criteria was developed based on the result of reviewing related documents and previous research and the Delphi method was used to confirm the validity of evaluation criteria and to analyze the relative importance of the finally established criteria. The first draft of evaluation criteria consisted of 4 evaluation areas, 12 evaluation items, and 43 evaluation indices. In order to confirm the validity, four rounds of the Delphi survey were carried out with 18 expert panelists consisting of six persons from each group of professors, teachers, and environmental education program experts. The evaluation criteria with a relatively low degree of consensus between experts were modified and the revised set of evaluation criteria were developed repeatedly through the Delphi survey. Finally, the confirmed evaluation criteria for the environmental education programs at the elementary and secondary schools consisted of 4 evaluation areas (such as 1. need analysis of the program, 2. program design and educational materials development, 3. implementation of the program, and 4. identification of the program outcomes), 12 evaluation items, and 42 evaluation indices. In the final Delphi survey, the analytic hierarchy process (AHP) was introduced to analyze the relative importance of the evaluation criteria developed. Based on the results of the study, recommendations were proposed.
The purpose of this study is to develop the criteria to evaluate the quality of environmental education programs at primary and secondary schools and to identify the relative importance of each evaluation criterion. To this end, previous research was reviewed and the Delphi method was employed. A draft of evaluation criteria was developed based on the result of reviewing related documents and previous research and the Delphi method was used to confirm the validity of evaluation criteria and to analyze the relative importance of the finally established criteria. The first draft of evaluation criteria consisted of 4 evaluation areas, 12 evaluation items, and 43 evaluation indices. In order to confirm the validity, four rounds of the Delphi survey were carried out with 18 expert panelists consisting of six persons from each group of professors, teachers, and environmental education program experts. The evaluation criteria with a relatively low degree of consensus between experts were modified and the revised set of evaluation criteria were developed repeatedly through the Delphi survey. Finally, the confirmed evaluation criteria for the environmental education programs at the elementary and secondary schools consisted of 4 evaluation areas (such as 1. need analysis of the program, 2. program design and educational materials development, 3. implementation of the program, and 4. identification of the program outcomes), 12 evaluation items, and 42 evaluation indices. In the final Delphi survey, the analytic hierarchy process (AHP) was introduced to analyze the relative importance of the evaluation criteria developed. Based on the results of the study, recommendations were proposed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.