본 연구는 유아 경제교육에 대한 교사의 인식과 실태를 분석하는 조사연구이다. 연구대상은 전국 5개 지역(강원, 경기, 경상, 전라, 충청)과 5개 도시(광주, 대구, 대전, 부산, 서울)의 유아교육기관 교사 415 명이다. 연구방법은 설문지 조사방법으로 인식과 실태 영역으로 구성된 설문지를 교사들에게 배부하였다. 회수된 설문지는 문항별 빈도와 백분율을 산출하고 교사의 배경변인에 따른 차이가 있는지 다중응답분석과 x²을 실시하였다. 분석 결과, 첫째, 대부분의 교사들은 ‘경제교육이 필요하다’고 인식하였고, 이들 중 과반수가 ‘경제 관련 기본생활습관 형성’이 경재교육의 목표가 되어야 한다고 하였다. 둘째, 필요성을 인식하는 교사들 중 절반정도가 ‘경제교육을 실시하고 있다’고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, ‘경제교육을 실시하고 있다고 인식하는 교사들을 대상으로 경제교육 실태를 분석한 결과 ‘우리 동네’의 생활주제에서 주로 실시하였으며, 실시시기는 ‘교육과정과 연계하여 수시’로, ‘이야기나누기’의 교육방법이 기장 많이 선택되었으며, ‘교과과학기술부와 교육청 발간자료’를 주로 활용하는 것으로 나타났으며, 대부분의 교사들이 ‘경제교육에 대해 가정과의 연계가 필요하다’고 인식한 것으로 나타났다. 반면, ‘유아경제교육의 자료 부족’을 경제교육의 문제점으로 들었다.
본 연구는 유아 경제교육에 대한 교사의 인식과 실태를 분석하는 조사연구이다. 연구대상은 전국 5개 지역(강원, 경기, 경상, 전라, 충청)과 5개 도시(광주, 대구, 대전, 부산, 서울)의 유아교육기관 교사 415 명이다. 연구방법은 설문지 조사방법으로 인식과 실태 영역으로 구성된 설문지를 교사들에게 배부하였다. 회수된 설문지는 문항별 빈도와 백분율을 산출하고 교사의 배경변인에 따른 차이가 있는지 다중응답분석과 x²을 실시하였다. 분석 결과, 첫째, 대부분의 교사들은 ‘경제교육이 필요하다’고 인식하였고, 이들 중 과반수가 ‘경제 관련 기본생활습관 형성’이 경재교육의 목표가 되어야 한다고 하였다. 둘째, 필요성을 인식하는 교사들 중 절반정도가 ‘경제교육을 실시하고 있다’고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, ‘경제교육을 실시하고 있다고 인식하는 교사들을 대상으로 경제교육 실태를 분석한 결과 ‘우리 동네’의 생활주제에서 주로 실시하였으며, 실시시기는 ‘교육과정과 연계하여 수시’로, ‘이야기나누기’의 교육방법이 기장 많이 선택되었으며, ‘교과과학기술부와 교육청 발간자료’를 주로 활용하는 것으로 나타났으며, 대부분의 교사들이 ‘경제교육에 대해 가정과의 연계가 필요하다’고 인식한 것으로 나타났다. 반면, ‘유아경제교육의 자료 부족’을 경제교육의 문제점으로 들었다.
The purpose of this study was to explore and analysis teachers" understanding and the status of economic education for young children. To achieve this purpose, the subjects were 415 early childhood teachers who were working in 5 provinces, Gangwon-do, Gyeonggi-do, Gyeongsang-do, Jeolla-do, and Chung...
The purpose of this study was to explore and analysis teachers" understanding and the status of economic education for young children. To achieve this purpose, the subjects were 415 early childhood teachers who were working in 5 provinces, Gangwon-do, Gyeonggi-do, Gyeongsang-do, Jeolla-do, and Chungcheong-do, and 5 metropolitan cities, Seoul, Gwangju, Daegu, Daejeon, and Busan. In this study, a survey research method was used. The questionnaire was consisted of teacher"s understanding and the status of economic education. The frequency and percentage were applied to analyze the collected data. The multiple response analysis and chi square tests were used to find out the significant difference between teacher"s educational careers, educational backgrounds and educational institutions. The results of this study were as follows: First, early childhood teachers showed the highest level of recognition to the need for economic education and "the formation of the basic life habits related to economy" as the goal of economic education. Second, almost half of teachers who recognized the necessity of economic education were to implement economic education. Third, teachers who recognized the implementation of economic education responded as follows; "Our town" was conducted primarily in the life of topic, implementation period was "often in conjunction with curriculum", "large group discussion activity" were chosen the most popular methods of economic education, Fourth, most of the teachers recognized that "economic education cooperation with home is needed." In the other hand, teachers regarded "lack of the teaching materials and resources" as one of the problems they were facing while conducting economic education.
The purpose of this study was to explore and analysis teachers" understanding and the status of economic education for young children. To achieve this purpose, the subjects were 415 early childhood teachers who were working in 5 provinces, Gangwon-do, Gyeonggi-do, Gyeongsang-do, Jeolla-do, and Chungcheong-do, and 5 metropolitan cities, Seoul, Gwangju, Daegu, Daejeon, and Busan. In this study, a survey research method was used. The questionnaire was consisted of teacher"s understanding and the status of economic education. The frequency and percentage were applied to analyze the collected data. The multiple response analysis and chi square tests were used to find out the significant difference between teacher"s educational careers, educational backgrounds and educational institutions. The results of this study were as follows: First, early childhood teachers showed the highest level of recognition to the need for economic education and "the formation of the basic life habits related to economy" as the goal of economic education. Second, almost half of teachers who recognized the necessity of economic education were to implement economic education. Third, teachers who recognized the implementation of economic education responded as follows; "Our town" was conducted primarily in the life of topic, implementation period was "often in conjunction with curriculum", "large group discussion activity" were chosen the most popular methods of economic education, Fourth, most of the teachers recognized that "economic education cooperation with home is needed." In the other hand, teachers regarded "lack of the teaching materials and resources" as one of the problems they were facing while conducting economic education.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.