대학생용 자원ㆍ기술ㆍ정보 활용능력 진단검사의 개발 가능성 탐색 The Potential Possibility of Developing Instrument Regarding ResourceㆍTechnologyㆍInformation Literacy Scale Focusing on the Undergraduate원문보기
본 연구는 대학생용 자원ㆍ기술ㆍ정보 활용능력 진단검사의 신뢰도와 타당도를 평가함으로써 그 측정도구의 개발 가능성을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해, 선행 연구물을 분석ㆍ종합하여 제작한 예비검사와 본검사 자료에 대한 문항분석과 신뢰도 분석 및 구인타당도 검증을 실시하였다. 최종 검사 문항 수는 자원 활용능력 8문항, 기술 활용능력 8문항, 정보 활용능력 8문항 총 24문항이었다. 최종분석에 활용된 피험자 수는 전국 18개 대학에 재학 중인 1,258명이었다. 분석결과는 다음과 같았다. 첫째, 대학생의 자원ㆍ기술ㆍ정보 활용능력 각 하위영역별 문항들의 평균 정답률은 약 58%~65%였다. 둘째, 전체 검사에 대한 신뢰도와 타당도는 만족할 만한 수준이었다. 셋째, 자원ㆍ기술ㆍ정보 활용능력 진단검사의 전체 검사 및 하위영역 중 기술 활용능력, 정보 활용능력의 평균은 학년이 올라감에 따라서 향상되는 경향이 있었다. 넷째, 기술 활용능력은 남학생이 여학생보다 더 높았으나 자원 활용능력, 정보 활용능력은 남녀 간에 유의미한 차이가 없었다. 다섯째, 측정변수에 범주형 변수가 포함된 확인적 요인분석에서, 측정변수를 범주형 변수로 간주한 모형은 측정변수를 양적변수로 간주한 모형에 비해 적합도가 더 양호하였다. 자원ㆍ기술ㆍ정보 활용능력을 보다 직접적으로 평가할 수 있는 수행형검사 문항 개발 연구와, 실제현장에서의 직무능력을 준거변수로 하는 예언타당도 연구가 후속적으로 이루어질 필요가 있음을 논의하였다.
본 연구는 대학생용 자원ㆍ기술ㆍ정보 활용능력 진단검사의 신뢰도와 타당도를 평가함으로써 그 측정도구의 개발 가능성을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해, 선행 연구물을 분석ㆍ종합하여 제작한 예비검사와 본검사 자료에 대한 문항분석과 신뢰도 분석 및 구인타당도 검증을 실시하였다. 최종 검사 문항 수는 자원 활용능력 8문항, 기술 활용능력 8문항, 정보 활용능력 8문항 총 24문항이었다. 최종분석에 활용된 피험자 수는 전국 18개 대학에 재학 중인 1,258명이었다. 분석결과는 다음과 같았다. 첫째, 대학생의 자원ㆍ기술ㆍ정보 활용능력 각 하위영역별 문항들의 평균 정답률은 약 58%~65%였다. 둘째, 전체 검사에 대한 신뢰도와 타당도는 만족할 만한 수준이었다. 셋째, 자원ㆍ기술ㆍ정보 활용능력 진단검사의 전체 검사 및 하위영역 중 기술 활용능력, 정보 활용능력의 평균은 학년이 올라감에 따라서 향상되는 경향이 있었다. 넷째, 기술 활용능력은 남학생이 여학생보다 더 높았으나 자원 활용능력, 정보 활용능력은 남녀 간에 유의미한 차이가 없었다. 다섯째, 측정변수에 범주형 변수가 포함된 확인적 요인분석에서, 측정변수를 범주형 변수로 간주한 모형은 측정변수를 양적변수로 간주한 모형에 비해 적합도가 더 양호하였다. 자원ㆍ기술ㆍ정보 활용능력을 보다 직접적으로 평가할 수 있는 수행형검사 문항 개발 연구와, 실제현장에서의 직무능력을 준거변수로 하는 예언타당도 연구가 후속적으로 이루어질 필요가 있음을 논의하였다.
The purpose of the present study is to evaluate the reliability and validity of the resource, technology, and information literacy scale focusing on the undergraduate and to identify the possibility of developing the instrument which measures it. A pilot test and a main test were constructed and exa...
The purpose of the present study is to evaluate the reliability and validity of the resource, technology, and information literacy scale focusing on the undergraduate and to identify the possibility of developing the instrument which measures it. A pilot test and a main test were constructed and examined by analyzing and synthesizing findings from previous research. Later, item analyses, reliability, and construct validity were investigated. The scale consists of three dimensions, with 8 items for resource, technology, and information literacy, respectively. The sample contains information from 1,258 undergraduate students from 18 universities. The results were as follows. First, the average probability of correct responses for all the items in each dimension was about 58%-65%. Second, the result showed that the suggested scale had reasonable reliability and validity. Third, the result showed that the mean scores of overall scores, and technology and information literacy test was getting higher as grade increased. Fourth, male students scored higher on the technology literacy test as compared to female students. However, scores in resource and information literacy test had no significant difference between male and female students. Finally, given categorical variables in measured variables, confirmatory factor analysis (CFA) with categorical factor indicators has better model fit than CFA with continuous factor indicators. It suggested necessity of further study, to develop performance-type items which directly evaluate the resource, technology, and information literacy, and to verify predictive validity whose criterion was a job ability in real workplaces.
The purpose of the present study is to evaluate the reliability and validity of the resource, technology, and information literacy scale focusing on the undergraduate and to identify the possibility of developing the instrument which measures it. A pilot test and a main test were constructed and examined by analyzing and synthesizing findings from previous research. Later, item analyses, reliability, and construct validity were investigated. The scale consists of three dimensions, with 8 items for resource, technology, and information literacy, respectively. The sample contains information from 1,258 undergraduate students from 18 universities. The results were as follows. First, the average probability of correct responses for all the items in each dimension was about 58%-65%. Second, the result showed that the suggested scale had reasonable reliability and validity. Third, the result showed that the mean scores of overall scores, and technology and information literacy test was getting higher as grade increased. Fourth, male students scored higher on the technology literacy test as compared to female students. However, scores in resource and information literacy test had no significant difference between male and female students. Finally, given categorical variables in measured variables, confirmatory factor analysis (CFA) with categorical factor indicators has better model fit than CFA with continuous factor indicators. It suggested necessity of further study, to develop performance-type items which directly evaluate the resource, technology, and information literacy, and to verify predictive validity whose criterion was a job ability in real workplaces.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.