신체자각을 중심으로 한 요가프로그램이 비만 아동의 신체상, 자아존중감 및 스트레스에 미치는 효과 Effect of the Body-Awareness centered Yoga Program on Body-image, Self-esteem, and Stress of the Obese Children
본 연구는 초등학교 비만 아동을 대상으로 신체자각 중심의 요가프로그램이 신체상, 자아존중감, 스트레스에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 부산광역시에 소재하고 있는 D초등학교 4, 5, 6학년 중 비만 아동 30명을 실험집단 15명, 통제집단 15명으로 집단을 편성하였다. 신체자각을 중심으로 한 요가프로그램은 실험집단을 대상으로 요가자세, 호흡, 명상이 결합된 요가프로그램을 주 2회 40분씩 총 24회기를 실시하였다. 요가프로그램 실시 전, 후에 신체상 척도, 자아존중감 척도, 스트레스 척도를 사용하였고 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 연구결과 신체자각 중심의 요가프로그램은 비만 아동의 신체상이 유의미하게 향상되었으며, 자아존중감 향상에도 유의미한 차이가 나타났다. 신체자각을 중심으로 한 요가프로그램은 스트레스를 감소시키는데 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구는 비만으로 인한 신체적, 심리적 부적응 문제를 가지고 있는 비만 아동을 대상으로 신체자각 중심 요가프로그램을 실시하여 프로그램 효과의 유의성을 검증해냈다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 초등학교 비만 아동을 대상으로 신체자각 중심의 요가프로그램이 신체상, 자아존중감, 스트레스에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 부산광역시에 소재하고 있는 D초등학교 4, 5, 6학년 중 비만 아동 30명을 실험집단 15명, 통제집단 15명으로 집단을 편성하였다. 신체자각을 중심으로 한 요가프로그램은 실험집단을 대상으로 요가자세, 호흡, 명상이 결합된 요가프로그램을 주 2회 40분씩 총 24회기를 실시하였다. 요가프로그램 실시 전, 후에 신체상 척도, 자아존중감 척도, 스트레스 척도를 사용하였고 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 연구결과 신체자각 중심의 요가프로그램은 비만 아동의 신체상이 유의미하게 향상되었으며, 자아존중감 향상에도 유의미한 차이가 나타났다. 신체자각을 중심으로 한 요가프로그램은 스트레스를 감소시키는데 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구는 비만으로 인한 신체적, 심리적 부적응 문제를 가지고 있는 비만 아동을 대상으로 신체자각 중심 요가프로그램을 실시하여 프로그램 효과의 유의성을 검증해냈다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study was to evaluate the effect of the body-awareness centered Yoga program on obese elementary school children’s body-image, self-esteem and stress. This study investigated 30 elementary students who had obesity among fourth, fifth, and sixth graders in “D” elementary school in...
The purpose of this study was to evaluate the effect of the body-awareness centered Yoga program on obese elementary school children’s body-image, self-esteem and stress. This study investigated 30 elementary students who had obesity among fourth, fifth, and sixth graders in “D” elementary school in Busan. The students were divided into two groups, 15 students for the treatment group and 15 for the control group. For the statistical analysis, ANCOVA was used. In addition, a contextual analysis was used through the children’s comments. First, the improvement of the body-images in the treatment group was significantly higher than the control group (F=13.33, P<.01). Second, the improvement of the self-esteem in the treatment group was significantly higher than the control group (F=5.09, P<.05). Third, the proposed Yoga program provided the obese children with some positive effects to decrease the stress, but it was not significant. In conclusion, the bodyawareness centered Yoga Program had a positive effect on the body-images, self-esteem and reduced stress of the obese children who were less physically active than the normal children by awaring the change of their body-images.
The purpose of this study was to evaluate the effect of the body-awareness centered Yoga program on obese elementary school children’s body-image, self-esteem and stress. This study investigated 30 elementary students who had obesity among fourth, fifth, and sixth graders in “D” elementary school in Busan. The students were divided into two groups, 15 students for the treatment group and 15 for the control group. For the statistical analysis, ANCOVA was used. In addition, a contextual analysis was used through the children’s comments. First, the improvement of the body-images in the treatment group was significantly higher than the control group (F=13.33, P<.01). Second, the improvement of the self-esteem in the treatment group was significantly higher than the control group (F=5.09, P<.05). Third, the proposed Yoga program provided the obese children with some positive effects to decrease the stress, but it was not significant. In conclusion, the bodyawareness centered Yoga Program had a positive effect on the body-images, self-esteem and reduced stress of the obese children who were less physically active than the normal children by awaring the change of their body-images.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.