토론은 찬성과 반대, 지지와 반박 등 상반된 두 입장이 함께 문제를 다각도로 파헤침으로써 문제를 이해하고 해결해나가고자 하는 말하기 방식으로, 토론은 말하기, 듣기, 쓰기의 다양한 표현 연습과 문제에 대한 종합적이고 복수적인 사고를 발견하게 해주는 통합적인 의사소통 방식으로 오늘날 사회에서 그 중요성이 더욱 강조되고 있다.
아카데미 토론에서는 정해진 절차의 발언의 종류와 순서, 역할과 시간에 따라 자신에게 주어진 발언을 하게 된다. 토론을 통하여 발언자는 나와 다른 의견을 경청하여 들으며 나와 다른 생각을 이해하고 포용하는 것과 동시에 자신의 생각을 수정하고 또한 자신의 입장을 상대방에게 설득하기 위해 논거를 제시하고 질문하고 반론을 하는 과정에서 비판적이고 종합적인 사고력과 설득력과 논리적인 표현력을 기를 수 있다. 포퍼 형 토론과 같은 아카데미 토론은 입론, 확인질문, 반론과 같은 발언들로 채워진다. 각각의 발언은 어떤 역할을 하며 어떻게 발언을 구성하여야 할 것인가? 우리는 형식 토론의 발언의 성격에 대한 분석과 이해를 도모하기 위해 2010년 〈사고와 표현 2〉 수업에서 포퍼 형 토론 방식을 응용한 아카데미 토론 방식에 따라 진행한 토론의 구체적인 사례에 나타난 개별 발언의 종류별 특징과 성격을 분석하고 발언들 사이의 관계를 살펴보았다. 〈사형제 폐지〉 주제에 대해 토론한 구체적인 사례에 나타난 발언의 종류별 특징과 성격, 발언의 구성 방식에 대해 분석하고, 토론 발언들 간의 연관성을 찾아본 과정을 통하여 우리는 토론의 발언은 발언의 종류와 역할에 따라 그 성격과 구성방식이 달라지며, 개별 발언은 토론의 연속적인 진행 과정의 내적인 논리 속에서 그 의미와 가치를 찾을 수 있음을 알 수 있다.
토론은 찬성과 반대, 지지와 반박 등 상반된 두 입장이 함께 문제를 다각도로 파헤침으로써 문제를 이해하고 해결해나가고자 하는 말하기 방식으로, 토론은 말하기, 듣기, 쓰기의 다양한 표현 연습과 문제에 대한 종합적이고 복수적인 사고를 발견하게 해주는 통합적인 의사소통 방식으로 오늘날 사회에서 그 중요성이 더욱 강조되고 있다.
아카데미 토론에서는 정해진 절차의 발언의 종류와 순서, 역할과 시간에 따라 자신에게 주어진 발언을 하게 된다. 토론을 통하여 발언자는 나와 다른 의견을 경청하여 들으며 나와 다른 생각을 이해하고 포용하는 것과 동시에 자신의 생각을 수정하고 또한 자신의 입장을 상대방에게 설득하기 위해 논거를 제시하고 질문하고 반론을 하는 과정에서 비판적이고 종합적인 사고력과 설득력과 논리적인 표현력을 기를 수 있다. 포퍼 형 토론과 같은 아카데미 토론은 입론, 확인질문, 반론과 같은 발언들로 채워진다. 각각의 발언은 어떤 역할을 하며 어떻게 발언을 구성하여야 할 것인가? 우리는 형식 토론의 발언의 성격에 대한 분석과 이해를 도모하기 위해 2010년 〈사고와 표현 2〉 수업에서 포퍼 형 토론 방식을 응용한 아카데미 토론 방식에 따라 진행한 토론의 구체적인 사례에 나타난 개별 발언의 종류별 특징과 성격을 분석하고 발언들 사이의 관계를 살펴보았다. 〈사형제 폐지〉 주제에 대해 토론한 구체적인 사례에 나타난 발언의 종류별 특징과 성격, 발언의 구성 방식에 대해 분석하고, 토론 발언들 간의 연관성을 찾아본 과정을 통하여 우리는 토론의 발언은 발언의 종류와 역할에 따라 그 성격과 구성방식이 달라지며, 개별 발언은 토론의 연속적인 진행 과정의 내적인 논리 속에서 그 의미와 가치를 찾을 수 있음을 알 수 있다.
The argument is a way of communication in which the pros and cons consider the problem of different fronts that they come to understand the problem and solve it. The argument used to develop the capacity of expression, that is, the ability to speak, listen and write, and read. The argument can also ...
The argument is a way of communication in which the pros and cons consider the problem of different fronts that they come to understand the problem and solve it. The argument used to develop the capacity of expression, that is, the ability to speak, listen and write, and read. The argument can also explore the plural and integrative thinking. Throughout the argument, the debater learns to listen carefully to the words of his opponent, to correct his own opinion and to persuade his opponent with his arguments so that he can develop critical thinking ability. Therefore, the importance of the argument is becoming more significant. In the academic debate, each debater is speaking according to the determined length, order and role. It contains different kinds of as the introductory argument, interactive questions, protest arguments, etc.. The academic debate contains different kinds of arguments as the introductory argument, interactive questions, protest arguments, etc. What is the role and nature of each argument? How can we prepare each stage of the argument? For that purpose, we tried to analyse the nature and characteristics of each stage of discussion through the example of a debate on the abolition of the death penalty in the course of 〈Thinking and Expression〉. Through this work, we understand the role and nature of each stage of the debate and especially the importance of the interaction that binds the arguments with each other conferring the true meaning of each argument.
The argument is a way of communication in which the pros and cons consider the problem of different fronts that they come to understand the problem and solve it. The argument used to develop the capacity of expression, that is, the ability to speak, listen and write, and read. The argument can also explore the plural and integrative thinking. Throughout the argument, the debater learns to listen carefully to the words of his opponent, to correct his own opinion and to persuade his opponent with his arguments so that he can develop critical thinking ability. Therefore, the importance of the argument is becoming more significant. In the academic debate, each debater is speaking according to the determined length, order and role. It contains different kinds of as the introductory argument, interactive questions, protest arguments, etc.. The academic debate contains different kinds of arguments as the introductory argument, interactive questions, protest arguments, etc. What is the role and nature of each argument? How can we prepare each stage of the argument? For that purpose, we tried to analyse the nature and characteristics of each stage of discussion through the example of a debate on the abolition of the death penalty in the course of 〈Thinking and Expression〉. Through this work, we understand the role and nature of each stage of the debate and especially the importance of the interaction that binds the arguments with each other conferring the true meaning of each argument.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.