유치원 교사의 교사발달단계, 직무수행능력 및 교사효능감의 관계 The Relationship between Teachers’ Career Development stage, Job Capabilities, and Teachers Efficacy in Early Childhood Teachers
본 연구는 유치원 교사가 지각한 교사발달단계, 직무수행능력 및 교사효능감 간에 어떠한 관계가 있는지를 규명하고, 교사발달단계에 따라 직무수행능력의 어떤 요소들이 교사효능감에 영향을 미치는지를 살펴봄으로써, 유치원 교사의 전문적인 직무수행능력 향상 방안의 중요성을 강조하고자 하였다. 연구대상은 서울․경기 지역에 근무하고 있는 국․공립 및 사립유치원 남녀교사 122명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 측정도구로는 강경석과 김영만(2006)의 교사발달척도, 이난숙(1991)과 윤홍주(1996)의 교사직무 능력척도, 김아영과 김미진(2004)의 교사효능감척도를 사용하였다. 본 연구의 주요결과로는 첫째, 교사발달단계의 구성 비율은 열중․성장단계, 능력구축단계, 입문․수용단계 순으로 나타났으며, 안일․안주단계의 분포 비율은 비교적 낮게 나타났다. 둘째, 교사의 직무수행능력 수준은 중․소도시 이하의 지역보다는 대도시에 근무하는 교사들에게서 비교적 높게 나타났으며, 교사효능감의 하위요인 중 자기조절효능감, 과제난이도 선호는 직무수행능력 하위요인들과 유의미한 상관을 나타내 보였다. 따라서 안일․안주단계에 머물러 있는 유치원 교사들의 직무수행능력과 교사효능감을 높일 수 있는 방안과, 유치원 교사의 직무수행능력 중 교사효능감에 많은 영향을 미치고 있는 업무수행 능력과 교사로서의 자질 향상을 위한 정책적 지원이 제고될 필요성에 대하여 제언하고 있다.
본 연구는 유치원 교사가 지각한 교사발달단계, 직무수행능력 및 교사효능감 간에 어떠한 관계가 있는지를 규명하고, 교사발달단계에 따라 직무수행능력의 어떤 요소들이 교사효능감에 영향을 미치는지를 살펴봄으로써, 유치원 교사의 전문적인 직무수행능력 향상 방안의 중요성을 강조하고자 하였다. 연구대상은 서울․경기 지역에 근무하고 있는 국․공립 및 사립유치원 남녀교사 122명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 측정도구로는 강경석과 김영만(2006)의 교사발달척도, 이난숙(1991)과 윤홍주(1996)의 교사직무 능력척도, 김아영과 김미진(2004)의 교사효능감척도를 사용하였다. 본 연구의 주요결과로는 첫째, 교사발달단계의 구성 비율은 열중․성장단계, 능력구축단계, 입문․수용단계 순으로 나타났으며, 안일․안주단계의 분포 비율은 비교적 낮게 나타났다. 둘째, 교사의 직무수행능력 수준은 중․소도시 이하의 지역보다는 대도시에 근무하는 교사들에게서 비교적 높게 나타났으며, 교사효능감의 하위요인 중 자기조절효능감, 과제난이도 선호는 직무수행능력 하위요인들과 유의미한 상관을 나타내 보였다. 따라서 안일․안주단계에 머물러 있는 유치원 교사들의 직무수행능력과 교사효능감을 높일 수 있는 방안과, 유치원 교사의 직무수행능력 중 교사효능감에 많은 영향을 미치고 있는 업무수행 능력과 교사로서의 자질 향상을 위한 정책적 지원이 제고될 필요성에 대하여 제언하고 있다.
The purpose of this study was to examine the relationship between teachers’ career development stage, job capabilities, and teachers-efficacy in early childhood teachers. It also studied the effect of teachers’ job capabilities on the teachers-efficacy at different stages of their career developme...
The purpose of this study was to examine the relationship between teachers’ career development stage, job capabilities, and teachers-efficacy in early childhood teachers. It also studied the effect of teachers’ job capabilities on the teachers-efficacy at different stages of their career development. The results of the study were as follows: First, most teachers were at the Growth-Enthusiasm, the Capability Development Stage, and the Entrance-Acceptance Stage. Only 11.5% of teachers were at the Ease stage. Second, the job capabilities of the chief teachers and the big city teachers were higher than those of the regular teachers and the local area teachers. Thus the plan should be drawn up to improve the job capabilities of the local area teachers. Third, the teachers-efficacies of chief teachers and the big city teachers were higher than those of the regular teachers and the local area teachers. Fourth, the Growth-Enthusiasm Stage, Capability Development Stage, and the Entrance-Acceptance Stage show the high correlation with job capabilities. This result is same to the teachers-efficacy. The teacher’s career development, their job capabilities, and their teachers-efficacies were interrelated to each other. Finally, the quality as a teacher and the job execution abilities are influential to teachers-efficacy for the Entrance-Acceptance Stage, and the job execution and guidance abilities are influential to teachers-efficacy for the Growth-Enthusiasm Stage. The job execution abilities affect teachers-efficacy for the Ease Stage. thus the teacher’ efforts to improve their job capabilities should be drawn up for their teachers-efficacy.
The purpose of this study was to examine the relationship between teachers’ career development stage, job capabilities, and teachers-efficacy in early childhood teachers. It also studied the effect of teachers’ job capabilities on the teachers-efficacy at different stages of their career development. The results of the study were as follows: First, most teachers were at the Growth-Enthusiasm, the Capability Development Stage, and the Entrance-Acceptance Stage. Only 11.5% of teachers were at the Ease stage. Second, the job capabilities of the chief teachers and the big city teachers were higher than those of the regular teachers and the local area teachers. Thus the plan should be drawn up to improve the job capabilities of the local area teachers. Third, the teachers-efficacies of chief teachers and the big city teachers were higher than those of the regular teachers and the local area teachers. Fourth, the Growth-Enthusiasm Stage, Capability Development Stage, and the Entrance-Acceptance Stage show the high correlation with job capabilities. This result is same to the teachers-efficacy. The teacher’s career development, their job capabilities, and their teachers-efficacies were interrelated to each other. Finally, the quality as a teacher and the job execution abilities are influential to teachers-efficacy for the Entrance-Acceptance Stage, and the job execution and guidance abilities are influential to teachers-efficacy for the Growth-Enthusiasm Stage. The job execution abilities affect teachers-efficacy for the Ease Stage. thus the teacher’ efforts to improve their job capabilities should be drawn up for their teachers-efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.