이 논문은 SNS혁명이 가져온 커뮤니케이션 환경 변화와 관련하여, 동일성의 관점에 기초한 전통적 커뮤니케이션 이론이 일정한 한계에 직면했음을 지적하면서, 그 대안으로 들뢰즈의 존재론에 기초한 차이의 커뮤니케이션을 제시하고자 한다. 2011년 초 중동혁명이나, 같은 해 말의 ‘월가를 점령하라’ 시위가 82개국 1,500개 도시에서 동시적으로 발발한 현상을 이해하기 위해서는 전통적인 동일성의 커뮤니케이션을 차이의 관점으로 수정하고 보완해야만 가능할 것이다. 들뢰즈의 생성-커뮤니케이션은 SNS가 매개하는 오늘날의 커뮤니케이션을 전달이나 공유가 아니라, 전염과 횡단, 생성이라는 개념들을 통해 설명하는 것이다.
본 논의의 목표는 들뢰즈의 존재론을 삼항관계와 이중운동의 관점에서 재해석함으로써, 그의 철학 자체가 하나의 커뮤니케이션 이론임을 입증하는 데 있다. 그것은 차이와 반복, 현실성과 잠재성, 개체화 등 들뢰즈 철학의 핵심적 개념들을 커뮤니케이션학의 관점에서 재해석하는 동시에, 커뮤니케이터로서의 차이소, 모나드, 분할개체, 다중개념들을 검토함으로써 수행될 것이다. 이를 통해 이 논문은 동일성에 기초한 모델형 커뮤니케이션에 대립하는 생성-커뮤니케이션, 차이의 커뮤니케이션, 비소통의 소통을 제시하고자 한다.
이 논문은 SNS혁명이 가져온 커뮤니케이션 환경 변화와 관련하여, 동일성의 관점에 기초한 전통적 커뮤니케이션 이론이 일정한 한계에 직면했음을 지적하면서, 그 대안으로 들뢰즈의 존재론에 기초한 차이의 커뮤니케이션을 제시하고자 한다. 2011년 초 중동혁명이나, 같은 해 말의 ‘월가를 점령하라’ 시위가 82개국 1,500개 도시에서 동시적으로 발발한 현상을 이해하기 위해서는 전통적인 동일성의 커뮤니케이션을 차이의 관점으로 수정하고 보완해야만 가능할 것이다. 들뢰즈의 생성-커뮤니케이션은 SNS가 매개하는 오늘날의 커뮤니케이션을 전달이나 공유가 아니라, 전염과 횡단, 생성이라는 개념들을 통해 설명하는 것이다.
본 논의의 목표는 들뢰즈의 존재론을 삼항관계와 이중운동의 관점에서 재해석함으로써, 그의 철학 자체가 하나의 커뮤니케이션 이론임을 입증하는 데 있다. 그것은 차이와 반복, 현실성과 잠재성, 개체화 등 들뢰즈 철학의 핵심적 개념들을 커뮤니케이션학의 관점에서 재해석하는 동시에, 커뮤니케이터로서의 차이소, 모나드, 분할개체, 다중개념들을 검토함으로써 수행될 것이다. 이를 통해 이 논문은 동일성에 기초한 모델형 커뮤니케이션에 대립하는 생성-커뮤니케이션, 차이의 커뮤니케이션, 비소통의 소통을 제시하고자 한다.
This paper has the purpose of suggesting alternative perspective with criticizing the mainstream theories of communication, which is related to radical changes in the communicational environment stimulated by the SNS(Social Networking Service) Revolution. The alternative perspective is the very De...
This paper has the purpose of suggesting alternative perspective with criticizing the mainstream theories of communication, which is related to radical changes in the communicational environment stimulated by the SNS(Social Networking Service) Revolution. The alternative perspective is the very Deleuze’s thought of communication that stands against the identity-philosophy. In order to understand Middle-East Revolution that swept over the Middle East area triggered from Tunisia from the beginning of the year 2011, and rallies called ‘Occupy Wallstreet’ which is organized simultaneously at fifteen hundred cities in eighty two nations, we should not analyze them with the viewpoint of Identity but with Difference. Nowadays, communication mediated by SNS must not be defined through ‘transmission’ and ‘sharing’, but through ‘contagion’, ‘traversing’, and ‘becoming’. The aim of this paper is, by reanalyzing his trinominal relations and double movements, to prove that Deleuze’s ontology is a kind of communication philosophy. It could be established by investigating Deleuzian core conceptions like ‘Difference and Repetition’, ‘Actuality and Virtuality’, and ‘Individuation’ etc. On the other hand, it could be performed by examining these conceptions as communicator, so to speak, ‘differential’, ‘monad’, ‘dividual’, and ‘multiple’. Consequently, confronting with new communication phenomenon, this paper would suggest the becoming-type communication based on the Delezian Difference-philosophy instead of model-type communication.
This paper has the purpose of suggesting alternative perspective with criticizing the mainstream theories of communication, which is related to radical changes in the communicational environment stimulated by the SNS(Social Networking Service) Revolution. The alternative perspective is the very Deleuze’s thought of communication that stands against the identity-philosophy. In order to understand Middle-East Revolution that swept over the Middle East area triggered from Tunisia from the beginning of the year 2011, and rallies called ‘Occupy Wallstreet’ which is organized simultaneously at fifteen hundred cities in eighty two nations, we should not analyze them with the viewpoint of Identity but with Difference. Nowadays, communication mediated by SNS must not be defined through ‘transmission’ and ‘sharing’, but through ‘contagion’, ‘traversing’, and ‘becoming’. The aim of this paper is, by reanalyzing his trinominal relations and double movements, to prove that Deleuze’s ontology is a kind of communication philosophy. It could be established by investigating Deleuzian core conceptions like ‘Difference and Repetition’, ‘Actuality and Virtuality’, and ‘Individuation’ etc. On the other hand, it could be performed by examining these conceptions as communicator, so to speak, ‘differential’, ‘monad’, ‘dividual’, and ‘multiple’. Consequently, confronting with new communication phenomenon, this paper would suggest the becoming-type communication based on the Delezian Difference-philosophy instead of model-type communication.
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