이 글은 이상의 <날개> 텍스트에 내재된 정보체계를 인지론적 관점으로 파악함으로써 1930년대 단편소설 텍스트를 중심으로 탈식민주의 교육의 단초를 제공하고자 쓰여졌다. 인지론적 관점으로 <날개> 텍스트의 정보체계를 파악하는 작업은 작가의 실천적 삶의 가치를 개념적 은유로 확장함으로써 우리의 주체적 삶을 반성하는 탈식민주의 문학 교육의 효과를 거둘 수 있기 때문이다.
<날개> 텍스트의 정보 전달체계를 분석하면 시간성의 복합적 인지구조를 통해 창조적 역사의식을, 공간성의 전환적 인지구조를 통해 주체적 타자의식을, 존재성의 유기적 인지구조를 통해 초월적 자유의식을 파악할 수 있다. 이렇게 파악된 텍스트의 정보전달 체계는 아래와 같이 문학 교육에 적용될 수 있다.
첫째, 교수자는 시간성의 복합적 인지구조로 식민지의 부정적 현실을 고발하는 창조적 역사의식을 제공함으로써 학습자로 하여금 주어진 삶에 순응하는 소극적인 삶이 아니라 역사를 창조할 수 있는 능동적인 삶의 의미를 각성하게끔 지도할 수 있을 것이다.
둘째, 교수자는 공간성의 전환적 인지구조로 식민지 현실을 비판한 주체적 타자의식을 제공함으로써 학습자로 하여금 다문화 시대 공동체 의식으로 문화의 상대성을 수용하게끔 유도할 수 있을 것이다.
셋째, 교수자는 존재성의 유기적 인지구조로 식민지 초월적 자유의식을 제공함으로써 학습자로 하여금 21세기 미래지향적 삶을 추구하는 실천적 삶의 자유의지를 고취하게끔 도움을 줄 수 있을 것이다 결론적으로 창조적 역사의식, 주체적 타자의식, 그리고 초월적 자유의식으로 나타나는 <날개> 텍스트의 인지구조와 이에 대응하는 이상의 실천적 삶의 가치는 식민지 현실에 대한 비판을 넘어선 탈식민주의 가치로 21세기 우리의 삶을 다각적으로 반성할 수 있는 문학 교육의 단초를 제공하고 있다고 볼 수 있다.
이 글은 이상의 <날개> 텍스트에 내재된 정보체계를 인지론적 관점으로 파악함으로써 1930년대 단편소설 텍스트를 중심으로 탈식민주의 교육의 단초를 제공하고자 쓰여졌다. 인지론적 관점으로 <날개> 텍스트의 정보체계를 파악하는 작업은 작가의 실천적 삶의 가치를 개념적 은유로 확장함으로써 우리의 주체적 삶을 반성하는 탈식민주의 문학 교육의 효과를 거둘 수 있기 때문이다.
<날개> 텍스트의 정보 전달체계를 분석하면 시간성의 복합적 인지구조를 통해 창조적 역사의식을, 공간성의 전환적 인지구조를 통해 주체적 타자의식을, 존재성의 유기적 인지구조를 통해 초월적 자유의식을 파악할 수 있다. 이렇게 파악된 텍스트의 정보전달 체계는 아래와 같이 문학 교육에 적용될 수 있다.
첫째, 교수자는 시간성의 복합적 인지구조로 식민지의 부정적 현실을 고발하는 창조적 역사의식을 제공함으로써 학습자로 하여금 주어진 삶에 순응하는 소극적인 삶이 아니라 역사를 창조할 수 있는 능동적인 삶의 의미를 각성하게끔 지도할 수 있을 것이다.
둘째, 교수자는 공간성의 전환적 인지구조로 식민지 현실을 비판한 주체적 타자의식을 제공함으로써 학습자로 하여금 다문화 시대 공동체 의식으로 문화의 상대성을 수용하게끔 유도할 수 있을 것이다.
셋째, 교수자는 존재성의 유기적 인지구조로 식민지 초월적 자유의식을 제공함으로써 학습자로 하여금 21세기 미래지향적 삶을 추구하는 실천적 삶의 자유의지를 고취하게끔 도움을 줄 수 있을 것이다 결론적으로 창조적 역사의식, 주체적 타자의식, 그리고 초월적 자유의식으로 나타나는 <날개> 텍스트의 인지구조와 이에 대응하는 이상의 실천적 삶의 가치는 식민지 현실에 대한 비판을 넘어선 탈식민주의 가치로 21세기 우리의 삶을 다각적으로 반성할 수 있는 문학 교육의 단초를 제공하고 있다고 볼 수 있다.
The purpose of this article is to grasp the information delivery structure of text in Sang Lee"s "The Wings", a 1930"s Korean short story by cognitive approach, and to provide educational clues of postcolonial education. Lee opened communication channel to suggest his postcolonial consciousness to...
The purpose of this article is to grasp the information delivery structure of text in Sang Lee"s "The Wings", a 1930"s Korean short story by cognitive approach, and to provide educational clues of postcolonial education. Lee opened communication channel to suggest his postcolonial consciousness to readers by presenting consciousness of creational history denying reality through complicated structure of zeitlichkeit, subjective consciousness of the other criticising reality through transitive cognitive structure of space, and transcendental consciousness of freedom overcoming the reality through organic cognitive structure of organism. These information delivery structure in his text can be applied to literacy education as follows; First, consciousness of creational history denying reality can help students awakening the meaning of active life creating history rather than following given life. Second, subjective consciousness of the other criticising reality can help students accepting cultural relativity with community awareness of the multicultural society rather than being satisfied with self-centeredness. Third, transcendental consciousness of freedom overcoming the reality can help students inspiring the freedom of the practical life seeking future life. In conclusion, he provided opportunity for readers to cultivate the value of postcolonial by suggesting consciousness of creational history, subjective consciousness of the other, and transcendental consciousness of freedom through his text in "The Wings".
The purpose of this article is to grasp the information delivery structure of text in Sang Lee"s "The Wings", a 1930"s Korean short story by cognitive approach, and to provide educational clues of postcolonial education. Lee opened communication channel to suggest his postcolonial consciousness to readers by presenting consciousness of creational history denying reality through complicated structure of zeitlichkeit, subjective consciousness of the other criticising reality through transitive cognitive structure of space, and transcendental consciousness of freedom overcoming the reality through organic cognitive structure of organism. These information delivery structure in his text can be applied to literacy education as follows; First, consciousness of creational history denying reality can help students awakening the meaning of active life creating history rather than following given life. Second, subjective consciousness of the other criticising reality can help students accepting cultural relativity with community awareness of the multicultural society rather than being satisfied with self-centeredness. Third, transcendental consciousness of freedom overcoming the reality can help students inspiring the freedom of the practical life seeking future life. In conclusion, he provided opportunity for readers to cultivate the value of postcolonial by suggesting consciousness of creational history, subjective consciousness of the other, and transcendental consciousness of freedom through his text in "The Wings".
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.