초·중·고등학교의 보건교육 실시현황 및 정착방안에 관한 조사연구 Survey on Current State and Strategies for Strengthening School Health Education in Elementary, Middle and High Schools in Seoul원문보기
본 연구는 2007년 학교보건법 개정이후의 서울 지역을 중심으로 초․중․고등학교의 보건교육 실시현황을 조사하고, 학교 보건교육 정착을 위한 개선방안을 파악하고자 하였다. 2010년 10월 27일-11월 22일 약 1달동안 보건교사를 대상으로 설문조사가 진행되었으며, 최종적으로 478개교(초등학교 238개교, 중학교 142개교, 고등학교 98개교)의 자료를 분석하였다. 서울지역 초등학교의 경우 개정 학교보건법에서 규정한 연간 17차시이상으로 보건교육을 실시하고 있는 초등학교는 84%인 것으로 조사되었고, 중․고등학교의 경우 2.1%의 학교가 보건을 선택교과로 채택하여 보건교육을 수행 하였다. 보건교육 정착을 위한 16개 방안중에서 초․중․고등학교 보건교사들은 13개 방안에 대해 학교 보건교육 정착을 위해서 필요하다고 응답했으며, 그중에서 초․중․고등학교 보건 교사들에게서 4.5점 이상의 높은 요구도를 보였던 정착방안은 ‘보건교육중 응급사고에 대한 법적 체계 마련’ ‘과대학급 학교에 보건교사 2인 배치’와 ‘보건교육실 설치’ 3가지 방안이었다. 특히, 2순위 보건교육 정착방안(과대학급 학교에 보건교사 2인 배치)은 학교급, 초등학교의 연간 보건교육 실시현황, 1주당 보건교육 시간에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 본 연구를 통해 도출된 결과를 바탕으로 향후 성공적인 보건교육 정착을 위해서 다음과 같이 제언하고자 한다: 인적측면에서 37학급이상의 과대학급 학교에 보조인력을 추가로 지원한다; 물적자원 지원 측면에서 보건교육실을 설치한다. 제도적 측면에서 중․고등학교의 보건교육을 지원하기 위해서 보건교과를 필수적으로 최소학점으로 이수하는 ‘보건교육 집중 이수제’를 도입한다.
본 연구는 2007년 학교보건법 개정이후의 서울 지역을 중심으로 초․중․고등학교의 보건교육 실시현황을 조사하고, 학교 보건교육 정착을 위한 개선방안을 파악하고자 하였다. 2010년 10월 27일-11월 22일 약 1달동안 보건교사를 대상으로 설문조사가 진행되었으며, 최종적으로 478개교(초등학교 238개교, 중학교 142개교, 고등학교 98개교)의 자료를 분석하였다. 서울지역 초등학교의 경우 개정 학교보건법에서 규정한 연간 17차시이상으로 보건교육을 실시하고 있는 초등학교는 84%인 것으로 조사되었고, 중․고등학교의 경우 2.1%의 학교가 보건을 선택교과로 채택하여 보건교육을 수행 하였다. 보건교육 정착을 위한 16개 방안중에서 초․중․고등학교 보건교사들은 13개 방안에 대해 학교 보건교육 정착을 위해서 필요하다고 응답했으며, 그중에서 초․중․고등학교 보건 교사들에게서 4.5점 이상의 높은 요구도를 보였던 정착방안은 ‘보건교육중 응급사고에 대한 법적 체계 마련’ ‘과대학급 학교에 보건교사 2인 배치’와 ‘보건교육실 설치’ 3가지 방안이었다. 특히, 2순위 보건교육 정착방안(과대학급 학교에 보건교사 2인 배치)은 학교급, 초등학교의 연간 보건교육 실시현황, 1주당 보건교육 시간에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 본 연구를 통해 도출된 결과를 바탕으로 향후 성공적인 보건교육 정착을 위해서 다음과 같이 제언하고자 한다: 인적측면에서 37학급이상의 과대학급 학교에 보조인력을 추가로 지원한다; 물적자원 지원 측면에서 보건교육실을 설치한다. 제도적 측면에서 중․고등학교의 보건교육을 지원하기 위해서 보건교과를 필수적으로 최소학점으로 이수하는 ‘보건교육 집중 이수제’를 도입한다.
The purpose of this study was to provide basic information about the current state of school health education after addendum to 2007 school health law, and to suggest strategies for strengthening school health education in elementary, middle and high schools. During October 2010 to November 2010, ...
The purpose of this study was to provide basic information about the current state of school health education after addendum to 2007 school health law, and to suggest strategies for strengthening school health education in elementary, middle and high schools. During October 2010 to November 2010, data were collected from 238 elementary schools, 142 middle schools, and 98 high schools in Seoul. The collected data were analyzed using SAS 9.1 program. Nearly 85% of elementary schools provided a school health education on 17 hours of health education per year, whereas only 2% of school nurses in middle and high schools offered it. Top 3 ways for strengthening school health education were "Making emergency protocols during school health education", "Putting one more school nurses into big size schools", and "Room for school health education". The strategy of "Putting one more school nurses into big size schools"was associated with types of schools, hours of health education per year in elementary schools, hours of health education by a school nurse. In conclusion, policies for strengthening health education are needed to help students learn of good health behaviors for achieving lifelong health and well-being: ⑴ hire an assistant for supporting a school nurse; ⑵ remodel or make a room for health education; and ⑶ establish a health education as a required course before middle and highschool graduation, especially middle and high schools.
The purpose of this study was to provide basic information about the current state of school health education after addendum to 2007 school health law, and to suggest strategies for strengthening school health education in elementary, middle and high schools. During October 2010 to November 2010, data were collected from 238 elementary schools, 142 middle schools, and 98 high schools in Seoul. The collected data were analyzed using SAS 9.1 program. Nearly 85% of elementary schools provided a school health education on 17 hours of health education per year, whereas only 2% of school nurses in middle and high schools offered it. Top 3 ways for strengthening school health education were "Making emergency protocols during school health education", "Putting one more school nurses into big size schools", and "Room for school health education". The strategy of "Putting one more school nurses into big size schools"was associated with types of schools, hours of health education per year in elementary schools, hours of health education by a school nurse. In conclusion, policies for strengthening health education are needed to help students learn of good health behaviors for achieving lifelong health and well-being: ⑴ hire an assistant for supporting a school nurse; ⑵ remodel or make a room for health education; and ⑶ establish a health education as a required course before middle and highschool graduation, especially middle and high schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.