해부학의 역사에서 시각예술은 해부학적 지식을 표현하고 설명하는 중요한 도구이며, 해부도해가 들어간 해부서는 과학과 미술이 만나는 접점이기도 하다. 본 연구는 1543년 출판된 안드레아스 베살리우스의 해부서, 『파브리카』의 조형적 특징에 주목, 이를 세 가지로 나누었다. 그 첫 번째 특징은 골격을 다룬 『파브리카』1권에서, 감정을 표현한 해골의 모습이 흑사병 이후 전 유럽에 확산된 주제 ‘죽음의 춤’에서 유래한 모티프라는 점이며, 두 번째 특징은 근육을 다룬 2권에서, 해부도해의 배경이 당시 베네치아에서 유행하였던 캄파놀라의 파노라마적 풍경화의 영향으로 당시 파도바의 사실적인 풍경을 그렸다는 점이다. 세 번째 특징은 복부와 생식기를 다룬 5권에서 내장기관을 담은 몸의 형태가 벨베데레의 토르소와 닮은 고대적 취미가 반영되었다는 것이다. 그리고 해부학 수업을 묘사한 『파브리카』의 표지에 주목하면, 이 표지는 정밀한 선, 주목할 만한 원근법, 교차선으로 표현된 명암법 등 16세기 목판 중에서도 그 기교가 매우 뛰어난 작품으로 인기를 얻게 되어 잔 칼커의 드로잉을 시작으로 다수의 복제화가 등장한다. 그리고 17세기 네덜란드에서 〈해부학 수업〉은 해부학 책의 표지가 아니라 그룹 초상화를 그리는 방식으로 즐겨 다루어지게 된다. 한편 16세기에 레오나르도 다 빈치와 같은 화가들도 해부학에 관심을 가지고, 해부도해를 제작하였는데 그는 ‘해부과정’보다 인체와 각 세부기관의 ‘형태와 기능’에 더 주목하였다. 화가들의 인체에 대한 과학적인 시선은 조악한 중세 해부도해를 『파브리카』와 같은 수준으로 발전시키는 원동력이 되었다. 또 해부학자들은 건강한 사람들의 인체를 발견하고 이를 예술적으로 그려내려고 했기에 『파브리카』이후, 에스틴느의 『3편의 인체 해부도』와 알비누스의 『인체 골격과 근육에 관한 도해』와 같은 예술적인 해부서가 출판되었다. 결국 『파브리카』는 해부학자와 예술가의 만남으로 탄생한 것이다.
해부학의 역사에서 시각예술은 해부학적 지식을 표현하고 설명하는 중요한 도구이며, 해부도해가 들어간 해부서는 과학과 미술이 만나는 접점이기도 하다. 본 연구는 1543년 출판된 안드레아스 베살리우스의 해부서, 『파브리카』의 조형적 특징에 주목, 이를 세 가지로 나누었다. 그 첫 번째 특징은 골격을 다룬 『파브리카』1권에서, 감정을 표현한 해골의 모습이 흑사병 이후 전 유럽에 확산된 주제 ‘죽음의 춤’에서 유래한 모티프라는 점이며, 두 번째 특징은 근육을 다룬 2권에서, 해부도해의 배경이 당시 베네치아에서 유행하였던 캄파놀라의 파노라마적 풍경화의 영향으로 당시 파도바의 사실적인 풍경을 그렸다는 점이다. 세 번째 특징은 복부와 생식기를 다룬 5권에서 내장기관을 담은 몸의 형태가 벨베데레의 토르소와 닮은 고대적 취미가 반영되었다는 것이다. 그리고 해부학 수업을 묘사한 『파브리카』의 표지에 주목하면, 이 표지는 정밀한 선, 주목할 만한 원근법, 교차선으로 표현된 명암법 등 16세기 목판 중에서도 그 기교가 매우 뛰어난 작품으로 인기를 얻게 되어 잔 칼커의 드로잉을 시작으로 다수의 복제화가 등장한다. 그리고 17세기 네덜란드에서 〈해부학 수업〉은 해부학 책의 표지가 아니라 그룹 초상화를 그리는 방식으로 즐겨 다루어지게 된다. 한편 16세기에 레오나르도 다 빈치와 같은 화가들도 해부학에 관심을 가지고, 해부도해를 제작하였는데 그는 ‘해부과정’보다 인체와 각 세부기관의 ‘형태와 기능’에 더 주목하였다. 화가들의 인체에 대한 과학적인 시선은 조악한 중세 해부도해를 『파브리카』와 같은 수준으로 발전시키는 원동력이 되었다. 또 해부학자들은 건강한 사람들의 인체를 발견하고 이를 예술적으로 그려내려고 했기에 『파브리카』이후, 에스틴느의 『3편의 인체 해부도』와 알비누스의 『인체 골격과 근육에 관한 도해』와 같은 예술적인 해부서가 출판되었다. 결국 『파브리카』는 해부학자와 예술가의 만남으로 탄생한 것이다.
Visual Arts is an important tool to illustrate and explain Anatomical knowledge in Anatomical history, and Anatomical book which included Anatomical Illustration is interface between science and Art. This study have focused on artistic value of Fabrica, an Anatomical Illustration by Vesalius publi...
Visual Arts is an important tool to illustrate and explain Anatomical knowledge in Anatomical history, and Anatomical book which included Anatomical Illustration is interface between science and Art. This study have focused on artistic value of Fabrica, an Anatomical Illustration by Vesalius published in 1543. Fabrica is a modern Anatomical writing that pointed out the flaw of Galenos who dissected animals instead of bodies for application of the result into body, has dominated a substantial position in science history at the same time. Anatomical Illustration of Fabrica was known as being painted in Tiziano’s studio by Jan Stefan van Kallar, a painter from Flandre. I divided formative character of Fabrica within perspective of woodcut into three points. The first point is in Fabrica vol.1 dealt with skeletons that the motive originated from ‘Dance of Death’, the theme which was widely spread in Europe after the Black Death that subjected under the figure of skeleton expressing emotion. The second point is in Fabrica vol.2 dealt with muscle that the background of Anatomical Illustration was reflected by Panoramic Landscapes of Campagnola which was popular in Venice, and painted actual scenery in Padova at that time. The third point is in vol.5 dealt with abdomen and genital organs that the figure of body consists of organs, was similar with 〈Belvedere Torso〉. Add to that, I gave an attention to the book cover of Fabrica which illustrated an Anatomical class, since the beforehand of this book cover, it illus trated an Anatomist conducting with Anatomical book of Galenos in hand, not the scene of direct anatomical treatment. The book cover of Fabrica got popular, especially in technique, with detailed line, notable perspective, shading expressed by cross-hatching etc., recognized as one of the best woodcut works in 16thcentury, therefore numerous copies had come out from the beginning of drawing by Calkar. Hence this 〈Anatomy Lesson〉 was treated in favorite way of drawing group portrait instead of an Anatomical book cover in 17th Netherlands. On the other hand, painters such as Da Vinci in 16thcentury had focused on Anatomy and produced Anatomical Illustration, and he took attention rather to form and function of human body and its detailed organs than anatomical process. The scientific perspective of painters on human body presented an impetus for development of poor Middle Age Anatomical Illustration as a level of Fabrica. Since Anatomists had their effort to find healthy human bodies and draw them artistically, the Artistic Anatomical books, De dissectione partium corporis humani libri tres by Charles Estienne, Tabulae sceleti et musculorum corporis humani by Bernard Siegfried Albinus, had published after Fabrica. Eventually, Fabrica came into the world from the interface between Anatomists and Artists.
Visual Arts is an important tool to illustrate and explain Anatomical knowledge in Anatomical history, and Anatomical book which included Anatomical Illustration is interface between science and Art. This study have focused on artistic value of Fabrica, an Anatomical Illustration by Vesalius published in 1543. Fabrica is a modern Anatomical writing that pointed out the flaw of Galenos who dissected animals instead of bodies for application of the result into body, has dominated a substantial position in science history at the same time. Anatomical Illustration of Fabrica was known as being painted in Tiziano’s studio by Jan Stefan van Kallar, a painter from Flandre. I divided formative character of Fabrica within perspective of woodcut into three points. The first point is in Fabrica vol.1 dealt with skeletons that the motive originated from ‘Dance of Death’, the theme which was widely spread in Europe after the Black Death that subjected under the figure of skeleton expressing emotion. The second point is in Fabrica vol.2 dealt with muscle that the background of Anatomical Illustration was reflected by Panoramic Landscapes of Campagnola which was popular in Venice, and painted actual scenery in Padova at that time. The third point is in vol.5 dealt with abdomen and genital organs that the figure of body consists of organs, was similar with 〈Belvedere Torso〉. Add to that, I gave an attention to the book cover of Fabrica which illustrated an Anatomical class, since the beforehand of this book cover, it illus trated an Anatomist conducting with Anatomical book of Galenos in hand, not the scene of direct anatomical treatment. The book cover of Fabrica got popular, especially in technique, with detailed line, notable perspective, shading expressed by cross-hatching etc., recognized as one of the best woodcut works in 16thcentury, therefore numerous copies had come out from the beginning of drawing by Calkar. Hence this 〈Anatomy Lesson〉 was treated in favorite way of drawing group portrait instead of an Anatomical book cover in 17th Netherlands. On the other hand, painters such as Da Vinci in 16thcentury had focused on Anatomy and produced Anatomical Illustration, and he took attention rather to form and function of human body and its detailed organs than anatomical process. The scientific perspective of painters on human body presented an impetus for development of poor Middle Age Anatomical Illustration as a level of Fabrica. Since Anatomists had their effort to find healthy human bodies and draw them artistically, the Artistic Anatomical books, De dissectione partium corporis humani libri tres by Charles Estienne, Tabulae sceleti et musculorum corporis humani by Bernard Siegfried Albinus, had published after Fabrica. Eventually, Fabrica came into the world from the interface between Anatomists and Artists.
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