앙트완 와토(Antoine Watteau)와 18세기 파리의 미술애호가들 - <제르셍의 간판>에 대한 새로운 문헌연구의 성과와 의미 Antoine Watteau and art lovers in 18th century: Achievement and meaning of a new reference research about L’enseigne de Gersaint
와토의 <제르셍의 간판>은 오랜 기간 동안 많은 미술사가들의 분석 대상이 되어왔다. 이 그림은 로코코 미술이 태동하던 섭정시기(R?ece) 파리의한 상점에서 이루어지고 있는 미술품 거래 풍경을 담고 있다. 파리의 젊은 귀족 부부가 점원의 설명을 받으며 작품 구입을 고민하고 있는 이 그림 속 장면은 18세기 초 파리에서 화가와 구매자 사이를 중개하는 미술 시장의 존재를 입증하는 근거로 간주되었다. 와토의 후원자이자 파리의 주요한 미술상인이었던 제르셍은 이 작품이 그의 상점을 홍보하는 간판으로 사용되기 위해 그려졌으며 와토의 숙소를 제공한 자신에게 작가가 감사의 표시로서 먼저이 그림의 제작을 제안하였다는 기록을 남겼다. 또한 와토의 병세가 악화되음에도 불구하고 단 8일 만의 작업을 통해 완성된 이 그림은 사실상 작가의 마지막 유작이며 그가 유일하게 자부심을 가졌던 작품이었다고 제르셍은 기술하였다. 그러나 18세기 문헌자료들을 분석한 새로운 연구 논문들은 제르셍이 남긴 와토의 기록에 의문을 제기하고 있다.
최근 와토 연구자들은 1차 문헌 연구의 대상을 기존의 작가와 비평가 위주에서 소장가(collectionneur), 미술애호가(amateur d’art), 미술상인들로 확장시키는 작업을 시도하였다. 특히 이들의 유물 목록(Inventaire) 자료가 지닌 사료적 가치를 강조하면서 이 문헌들이 작가에 대한 당대적 평가, 작품의 경제적 가치 그리고 미술계의 취향 변화를 증명하는 물질적 기반으로 제시하였다. 작품의 출처 및 이동 경로, 당대적 평가 그리고 시장 가치 등에 대한 보다 구체적인 정보를 제공하고 있는 이 문헌 자료들은 1721년 작가 사후에 행해진 와토에 대한 재평가 작업과 1720-30년대 파리 미술계에 등장한 플랑드르 취향의 유행 간의 연관성을 규명하는 연구에 주요한 단서를 제공해 주었다. 이러한 18세기 미술애호가들의 소장품 분석을 통해 이루어진 와토 연구들은 1차 자료에 기반한 문헌 연구의 중요성을 환기시키며 전통적인 미술사 방법론과 문화사회학적 접근의 접목을 통한 문헌연구 영역의 확장 가능성을 제시해주었다는 점에서 의미가 있다.
와토의 <제르셍의 간판>은 오랜 기간 동안 많은 미술사가들의 분석 대상이 되어왔다. 이 그림은 로코코 미술이 태동하던 섭정시기(R?ece) 파리의한 상점에서 이루어지고 있는 미술품 거래 풍경을 담고 있다. 파리의 젊은 귀족 부부가 점원의 설명을 받으며 작품 구입을 고민하고 있는 이 그림 속 장면은 18세기 초 파리에서 화가와 구매자 사이를 중개하는 미술 시장의 존재를 입증하는 근거로 간주되었다. 와토의 후원자이자 파리의 주요한 미술상인이었던 제르셍은 이 작품이 그의 상점을 홍보하는 간판으로 사용되기 위해 그려졌으며 와토의 숙소를 제공한 자신에게 작가가 감사의 표시로서 먼저이 그림의 제작을 제안하였다는 기록을 남겼다. 또한 와토의 병세가 악화되음에도 불구하고 단 8일 만의 작업을 통해 완성된 이 그림은 사실상 작가의 마지막 유작이며 그가 유일하게 자부심을 가졌던 작품이었다고 제르셍은 기술하였다. 그러나 18세기 문헌자료들을 분석한 새로운 연구 논문들은 제르셍이 남긴 와토의 기록에 의문을 제기하고 있다.
최근 와토 연구자들은 1차 문헌 연구의 대상을 기존의 작가와 비평가 위주에서 소장가(collectionneur), 미술애호가(amateur d’art), 미술상인들로 확장시키는 작업을 시도하였다. 특히 이들의 유물 목록(Inventaire) 자료가 지닌 사료적 가치를 강조하면서 이 문헌들이 작가에 대한 당대적 평가, 작품의 경제적 가치 그리고 미술계의 취향 변화를 증명하는 물질적 기반으로 제시하였다. 작품의 출처 및 이동 경로, 당대적 평가 그리고 시장 가치 등에 대한 보다 구체적인 정보를 제공하고 있는 이 문헌 자료들은 1721년 작가 사후에 행해진 와토에 대한 재평가 작업과 1720-30년대 파리 미술계에 등장한 플랑드르 취향의 유행 간의 연관성을 규명하는 연구에 주요한 단서를 제공해 주었다. 이러한 18세기 미술애호가들의 소장품 분석을 통해 이루어진 와토 연구들은 1차 자료에 기반한 문헌 연구의 중요성을 환기시키며 전통적인 미술사 방법론과 문화사회학적 접근의 접목을 통한 문헌연구 영역의 확장 가능성을 제시해주었다는 점에서 의미가 있다.
L’enseigne de Gersaint painted by Antoine Watteau is a picture of one of paris" stores where a noble, young couple listens clerk"s informing and concerns buying an artwork in R?ece, Rococo art was born. This Painting shows that art market was existed, which mediates artist and buyers. Gersaint, wh...
L’enseigne de Gersaint painted by Antoine Watteau is a picture of one of paris" stores where a noble, young couple listens clerk"s informing and concerns buying an artwork in R?ece, Rococo art was born. This Painting shows that art market was existed, which mediates artist and buyers. Gersaint, who was one of crucial art dealers and also Watteau"s patron, recorded that this painting was for advertising his store as a sign, and also it was Watteau"s last painting and the only one he was proud of. However, new studies have analyzed 18th references came up with doubt in this record Gersaint left. Lately, researchers of Watteau have tried to extend the objets of study, artist and critics to collectionneur, amateur d’art, art dealer. Especially, emphasizing on the historical value of Inventaire, so that they suggest these references as a physical base which proves evaluation of the day about the artist, financial value of the artworks and the changes in taste of art. These studies about Watteau, which was analyzed through art lovers" collection in 18th century, evoke the importance of documentary research based on primary source, and also open the possibility for extension of documentary research"s area, grafting traditional art history methodology onto approach of cultural sociology.
L’enseigne de Gersaint painted by Antoine Watteau is a picture of one of paris" stores where a noble, young couple listens clerk"s informing and concerns buying an artwork in R?ece, Rococo art was born. This Painting shows that art market was existed, which mediates artist and buyers. Gersaint, who was one of crucial art dealers and also Watteau"s patron, recorded that this painting was for advertising his store as a sign, and also it was Watteau"s last painting and the only one he was proud of. However, new studies have analyzed 18th references came up with doubt in this record Gersaint left. Lately, researchers of Watteau have tried to extend the objets of study, artist and critics to collectionneur, amateur d’art, art dealer. Especially, emphasizing on the historical value of Inventaire, so that they suggest these references as a physical base which proves evaluation of the day about the artist, financial value of the artworks and the changes in taste of art. These studies about Watteau, which was analyzed through art lovers" collection in 18th century, evoke the importance of documentary research based on primary source, and also open the possibility for extension of documentary research"s area, grafting traditional art history methodology onto approach of cultural sociology.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.