이 글은 김훈의 『남한산성』을 무엇보다도 한 편의 시간론의 담론장으로 읽는다. 『남한산성』에서 시간은 서술자의 목소리뿐만 아니라 인물의 담론을 통해서도 드러나는 기표의 현실이고, 나아가 텍스트의 무의식으로 내면화된 심층 무의식의 주인공이기도 하다. 작가는 일단 내면성을 중시하는 시간의식과는 정반대의 입장에서 시간 문제를 담론화한다. 영도의 글쓰기로 펼쳐진 시간론은 시간론을 감당할 만한 인물의 사유와 상황 속으로 코드화되는데, 그 구체적인 모습이 영원론과 신생론이다. 시간을 사물의 시간과 사건의 시간으로 구분하는 관점에서 말하자면 크로노스의 시간은 아이온의 시간이 되는 셈이다. 이때 시간은 비로소 역사가 되고 삶이 된다.
결국 작가의 궁극적 선택과 옹호는 전(前)근대적이거나 탈근대적인 우주적 시간이라고 할 수 있다. 이 입장은 우주적 시간에 대한 신비화로까지 발전하지는 않는다. 다만 진보의 역사적 시간이 상정하는 목적론적 시간관에 거부를 표현하고 있다고 볼 수 있는 것이다. 김훈의 시간 인식이 제기하는 문제들의 함의의 함의들을 숙고할 때, 궁극적인 문제는 이런 것이다. 즉, 그렇다면 우리는 김훈의 텍스트에서 영원의 단순 순환 반복이 아니라 의미 있는 차이를 생성하는 반복을 어떻게 긍정적으로 모색할 수 있는가.
이 글은 김훈의 『남한산성』을 무엇보다도 한 편의 시간론의 담론장으로 읽는다. 『남한산성』에서 시간은 서술자의 목소리뿐만 아니라 인물의 담론을 통해서도 드러나는 기표의 현실이고, 나아가 텍스트의 무의식으로 내면화된 심층 무의식의 주인공이기도 하다. 작가는 일단 내면성을 중시하는 시간의식과는 정반대의 입장에서 시간 문제를 담론화한다. 영도의 글쓰기로 펼쳐진 시간론은 시간론을 감당할 만한 인물의 사유와 상황 속으로 코드화되는데, 그 구체적인 모습이 영원론과 신생론이다. 시간을 사물의 시간과 사건의 시간으로 구분하는 관점에서 말하자면 크로노스의 시간은 아이온의 시간이 되는 셈이다. 이때 시간은 비로소 역사가 되고 삶이 된다.
결국 작가의 궁극적 선택과 옹호는 전(前)근대적이거나 탈근대적인 우주적 시간이라고 할 수 있다. 이 입장은 우주적 시간에 대한 신비화로까지 발전하지는 않는다. 다만 진보의 역사적 시간이 상정하는 목적론적 시간관에 거부를 표현하고 있다고 볼 수 있는 것이다. 김훈의 시간 인식이 제기하는 문제들의 함의의 함의들을 숙고할 때, 궁극적인 문제는 이런 것이다. 즉, 그렇다면 우리는 김훈의 텍스트에서 영원의 단순 순환 반복이 아니라 의미 있는 차이를 생성하는 반복을 어떻게 긍정적으로 모색할 수 있는가.
This paper tries to seek the ultimate implication through analyzing the time discourse showed in “Fortress on Mt. Namhan” by Kim Hoon. The research object, “Fortress on Mt. Namhan”, is of course the narrative for closed space, Fortress on Mt. Namhan. “Fortress on Mt. Namhan”, however, not only the...
This paper tries to seek the ultimate implication through analyzing the time discourse showed in “Fortress on Mt. Namhan” by Kim Hoon. The research object, “Fortress on Mt. Namhan”, is of course the narrative for closed space, Fortress on Mt. Namhan. “Fortress on Mt. Namhan”, however, not only the narrative for absolute and limited situation of space but also the record for 45days in confined space. The time in 『Fortress on Mt. Namhan』 is the power for existence of the narrative as well as the hidden hero. The people’s destiny, locked in Fortress on Mt. Namhan, is simply to say that nothing but the matter of time. The internality is usual1y well known for important mark of Kim Hoon’s literature. But the writer discuss the matter of time from a different angle that he usually empathizes. The writer’s will of neutral ‘writing degree zero’ could be read in his logic of time that not to easily contaminate the situation subjectively and internally. As the situation develops by, however, the time of object becomes the time of affair. Furthermore, through the leading characters’ voice, the time becomes of its history. In a word, time becomes the history. “On newborn” and “On eaternity” are the two axis of discourse on time. As narrative ends, the final time order quoted is the cosmos time. It implies two things. First, the choice for the cosmos time implies the exclusion of historic time. Second, can read the alertness of intemal mysticism of time.
This paper tries to seek the ultimate implication through analyzing the time discourse showed in “Fortress on Mt. Namhan” by Kim Hoon. The research object, “Fortress on Mt. Namhan”, is of course the narrative for closed space, Fortress on Mt. Namhan. “Fortress on Mt. Namhan”, however, not only the narrative for absolute and limited situation of space but also the record for 45days in confined space. The time in 『Fortress on Mt. Namhan』 is the power for existence of the narrative as well as the hidden hero. The people’s destiny, locked in Fortress on Mt. Namhan, is simply to say that nothing but the matter of time. The internality is usual1y well known for important mark of Kim Hoon’s literature. But the writer discuss the matter of time from a different angle that he usually empathizes. The writer’s will of neutral ‘writing degree zero’ could be read in his logic of time that not to easily contaminate the situation subjectively and internally. As the situation develops by, however, the time of object becomes the time of affair. Furthermore, through the leading characters’ voice, the time becomes of its history. In a word, time becomes the history. “On newborn” and “On eaternity” are the two axis of discourse on time. As narrative ends, the final time order quoted is the cosmos time. It implies two things. First, the choice for the cosmos time implies the exclusion of historic time. Second, can read the alertness of intemal mysticism of time.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.