[국내논문]홍상수 영화에 재현된 ‘서울’의 공간적 의미 - 〈극장전〉과 〈북촌 방향〉을 중심으로 The Spatial Sense of ‘Seoul’ Represented in Sangsoo Hong’s Films - Focused on 〈Tale of Cinema〉, 〈The Day He Arrives〉
본 연구는 홍상수 영화중에서도 ‘서울’을 극적 배경으로 하는 〈극장전〉과 〈북촌방향〉을 분석 대상으로 삼아, 두 작품에 재현된 장소적 정체성과 문화 지형을 통해 서울의 공간적 의미를 다층적으로 밝히고자 하였다.
두 작품은 첫째, 남산, 종로, 북촌 등 과거로부터 현재에 이르기까지 한국의 수도 서울을 상징하는 대표적인 랜드 마크를 재현하고, 둘째 장소의 표지를 통해 서울의 지형을 있는 그대로 화면에 담고 있으며, 셋째 거리를 배회하는 인물의 행동을 전경화 함으로써 관객에게 도시의 풍경을 경험시켜주고, 넷째 이러한 풍경을 통해 특정 장소와 연계된 주관적 기억을 환기시키며, 다섯째 이질적인 시공간을 병치, 교차, 중첩시킴으로써 도시 공간을 헤테로토피아적 공간으로 재구성한다. 이러한 특징은 서울을 재현한 기존의 영화와 달리, 서울의 풍경을 발견하고 재구성하고자 하는 홍상수의 미적 전략에서 비롯된 것이라 할 수 있다.
본 연구는 이러한 특징에 주목하여 ‘서울’의 공간적 의미를 다층적으로 살펴보고자 하였다. 이를 위해, 첫째 장소적 정체성과 관련하여 영화 속에 재현된 서울의 랜드 마크를 검토하고, 둘째, 물리적 공간을 표상하는 장소의 기표들을 분석하며, 셋째 새로운 유형의 산보객을 통해 물리적 장소와 인간의 주관적 경험을 결합시키는 방식을 탐구하고, 넷째, 서울을 ‘헤테로토피아’적 공간으로 재구성한 홍상수의 독자적인 시선과 의식에 대해 논의하였다.
본 연구는 홍상수 영화중에서도 ‘서울’을 극적 배경으로 하는 〈극장전〉과 〈북촌방향〉을 분석 대상으로 삼아, 두 작품에 재현된 장소적 정체성과 문화 지형을 통해 서울의 공간적 의미를 다층적으로 밝히고자 하였다.
두 작품은 첫째, 남산, 종로, 북촌 등 과거로부터 현재에 이르기까지 한국의 수도 서울을 상징하는 대표적인 랜드 마크를 재현하고, 둘째 장소의 표지를 통해 서울의 지형을 있는 그대로 화면에 담고 있으며, 셋째 거리를 배회하는 인물의 행동을 전경화 함으로써 관객에게 도시의 풍경을 경험시켜주고, 넷째 이러한 풍경을 통해 특정 장소와 연계된 주관적 기억을 환기시키며, 다섯째 이질적인 시공간을 병치, 교차, 중첩시킴으로써 도시 공간을 헤테로토피아적 공간으로 재구성한다. 이러한 특징은 서울을 재현한 기존의 영화와 달리, 서울의 풍경을 발견하고 재구성하고자 하는 홍상수의 미적 전략에서 비롯된 것이라 할 수 있다.
본 연구는 이러한 특징에 주목하여 ‘서울’의 공간적 의미를 다층적으로 살펴보고자 하였다. 이를 위해, 첫째 장소적 정체성과 관련하여 영화 속에 재현된 서울의 랜드 마크를 검토하고, 둘째, 물리적 공간을 표상하는 장소의 기표들을 분석하며, 셋째 새로운 유형의 산보객을 통해 물리적 장소와 인간의 주관적 경험을 결합시키는 방식을 탐구하고, 넷째, 서울을 ‘헤테로토피아’적 공간으로 재구성한 홍상수의 독자적인 시선과 의식에 대해 논의하였다.
This research aims to investigate the spatial sense of ‘Seoul’-including ‘sense of place,’ ‘placeness,’ and ‘cultural topography’-represented in Sangsoo Hong’s films Tale of Cinema and The Day He Arrives. Unlike Hong’s other films, these two portray specific places in Seoul with great realism and...
This research aims to investigate the spatial sense of ‘Seoul’-including ‘sense of place,’ ‘placeness,’ and ‘cultural topography’-represented in Sangsoo Hong’s films Tale of Cinema and The Day He Arrives. Unlike Hong’s other films, these two portray specific places in Seoul with great realism and detail. In doing so, they uncover Seoul’s ‘sense of place’ and ‘placeness’ through the unique forms in which actors occupy those places. More specifically, both films take place in representative Seoul landmark areas such as Namsan, Jongro, and Bukchon, and they feature the actors wandering from one place to the other. As a result, ‘Seoul’ in these films has more meaning than simply background because it retains its characteristics not only as an objective place but also as a subjective landscape. The differences between representations of Seoul in these two films and in Hong’s others are the following. First, Tale of Cinema and The Day He Arrives document the present of Seoul through ‘strollers’ walking around its landmark areas. Second, viewers’ memory and imagination are stimulated by the landscape of Seoul as it has been discovered and reconstructed by Hong’s unique recognitions. As the result, the films lead viewers to rediscover Seoul’s routine, historical, and symbolic significance. By analyzing these features, this research will explore the spatial identity and new cultural topography of Seoul as it has been discovered, documented, and reconstructed in Tale of Cinema and The Day He Arrives . Its objective will be to identify the meaning of ‘Seoul’ in Hong’s films by explaining its spatial characteristics as both landscape and memory. While the ‘landscape of Seoul’ inspires reflection on the social, cultural, and rou-tine life of the present, the ‘memory of places’ awakens the historical narrative that has been accumulated in the physical locations, consciousness, and emotions of the individual who relates to those places.
This research aims to investigate the spatial sense of ‘Seoul’-including ‘sense of place,’ ‘placeness,’ and ‘cultural topography’-represented in Sangsoo Hong’s films Tale of Cinema and The Day He Arrives. Unlike Hong’s other films, these two portray specific places in Seoul with great realism and detail. In doing so, they uncover Seoul’s ‘sense of place’ and ‘placeness’ through the unique forms in which actors occupy those places. More specifically, both films take place in representative Seoul landmark areas such as Namsan, Jongro, and Bukchon, and they feature the actors wandering from one place to the other. As a result, ‘Seoul’ in these films has more meaning than simply background because it retains its characteristics not only as an objective place but also as a subjective landscape. The differences between representations of Seoul in these two films and in Hong’s others are the following. First, Tale of Cinema and The Day He Arrives document the present of Seoul through ‘strollers’ walking around its landmark areas. Second, viewers’ memory and imagination are stimulated by the landscape of Seoul as it has been discovered and reconstructed by Hong’s unique recognitions. As the result, the films lead viewers to rediscover Seoul’s routine, historical, and symbolic significance. By analyzing these features, this research will explore the spatial identity and new cultural topography of Seoul as it has been discovered, documented, and reconstructed in Tale of Cinema and The Day He Arrives . Its objective will be to identify the meaning of ‘Seoul’ in Hong’s films by explaining its spatial characteristics as both landscape and memory. While the ‘landscape of Seoul’ inspires reflection on the social, cultural, and rou-tine life of the present, the ‘memory of places’ awakens the historical narrative that has been accumulated in the physical locations, consciousness, and emotions of the individual who relates to those places.
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