이 논문의 목적은 자크 데리다에 의해 제기된 해체주의가 전통적인 형이상학이 구축해온 성과를 탈구축하는 반철학적 운동이 20세기 포스트모던 미술의 다양한 해체양식들 가운데 하나인 개념미술과의 관계, 그것이 미친 직, 간접적인 영향, 그리고 반미학운동으로서의 개념미술의 실체를 규명하려는 데 있다.
해체주의는 플라톤 철학 이래 형이상학이 구축해온 로고스중심주의에 대한 탈(脫)구축 운동이다. 특히 니체에 의해 이성적 진리의 허구성에 대한 이의제기와 적극적 비판이 시작되기 이전까지 이성우위의 형이상학과 과학정신은 모더니즘의 토대가 되어 과학과 철학을 비롯하여 예술과 문화 등 모든 분야에 걸쳐 근대를 규정하는 시대정신이 되었기 때문이다.
하지만 ‘신은 죽었다’는 토대적 진리에 대한 선전포고와 더불어 형이상학이 구축해온 토대는 흔들리기 시작했다. 절대적 존재와의 토대적 동일성을 존재일반의 절대적 가치기준으로 삼아온 동일성 신화가 철학과 예술 모두에서 의심받기 시작한 것이다. 니체에 의해 지적 자극을 받은 철학자들은 그 동안 동일성 신화를 구축해온 이성의 권위에 의해 의도적으로 배제되어 온 차이의 발견과 차이의 중요성에 눈뜨게 되었다. 철학에서 푸코, 들뢰즈, 데리다, 리오타르 등에 의한 포스트-구조주의가 여러 가지 입장에서 이성중심주의에 반기를 들고 탈구축을 부르짖고 나서는가 하면 예술에서도 근대미학에 대한 반(反)미학 운동이 반모더니즘으로서 포스트모더니즘을 제기하고 나섰다. 특히 철학에서는 전통적인 형이상학의 독단적 폐해를 지적하며 그것에 대한 이의제기와 해체를 주장한 데리다의 해체주의가 그것이다.
1960년대 이래 데리다의 해체주의가 미국을 중심으로 제3세계에 빠르게 확산되면서 미술에서도 동일성 신화를 거부하는 탈구축 운동은 20세기 미술을 ‘양식의 발작’ 시대로 만들 만큼 철학 이상으로 활발하다. 더구나 데리다의 해체주의가 앤디 워홀의 팝아트나 잭슨 폴록의 dripping 양식, 프랭크 스텔라의 미니멀리즘이나 옵아트, 피터 핼리의 신기하추상 등 포스트-모던 미술 양식들에 직, 간접적으로 작용하면서 현대미술을 탈구축하고 있다.
현대미술은 이제 더 이상 동일성의 원리하에서 개념을 규정할 수 없게 되었다. 미술의 본성에 대한 개념의 해체가 전방위적으로 진행되고 있기 때문이다. 누구보다도 마르셀 뒤샹은 개념의 전도와 해체를 주장하며 미술의 개념을 반미학 운동의 전면에 내세웠다. 이른바 개념미술로서 미술의 개념을 탈구축하자는 것이다.
이 논문의 목적은 자크 데리다에 의해 제기된 해체주의가 전통적인 형이상학이 구축해온 성과를 탈구축하는 반철학적 운동이 20세기 포스트모던 미술의 다양한 해체양식들 가운데 하나인 개념미술과의 관계, 그것이 미친 직, 간접적인 영향, 그리고 반미학운동으로서의 개념미술의 실체를 규명하려는 데 있다.
해체주의는 플라톤 철학 이래 형이상학이 구축해온 로고스중심주의에 대한 탈(脫)구축 운동이다. 특히 니체에 의해 이성적 진리의 허구성에 대한 이의제기와 적극적 비판이 시작되기 이전까지 이성우위의 형이상학과 과학정신은 모더니즘의 토대가 되어 과학과 철학을 비롯하여 예술과 문화 등 모든 분야에 걸쳐 근대를 규정하는 시대정신이 되었기 때문이다.
하지만 ‘신은 죽었다’는 토대적 진리에 대한 선전포고와 더불어 형이상학이 구축해온 토대는 흔들리기 시작했다. 절대적 존재와의 토대적 동일성을 존재일반의 절대적 가치기준으로 삼아온 동일성 신화가 철학과 예술 모두에서 의심받기 시작한 것이다. 니체에 의해 지적 자극을 받은 철학자들은 그 동안 동일성 신화를 구축해온 이성의 권위에 의해 의도적으로 배제되어 온 차이의 발견과 차이의 중요성에 눈뜨게 되었다. 철학에서 푸코, 들뢰즈, 데리다, 리오타르 등에 의한 포스트-구조주의가 여러 가지 입장에서 이성중심주의에 반기를 들고 탈구축을 부르짖고 나서는가 하면 예술에서도 근대미학에 대한 반(反)미학 운동이 반모더니즘으로서 포스트모더니즘을 제기하고 나섰다. 특히 철학에서는 전통적인 형이상학의 독단적 폐해를 지적하며 그것에 대한 이의제기와 해체를 주장한 데리다의 해체주의가 그것이다.
1960년대 이래 데리다의 해체주의가 미국을 중심으로 제3세계에 빠르게 확산되면서 미술에서도 동일성 신화를 거부하는 탈구축 운동은 20세기 미술을 ‘양식의 발작’ 시대로 만들 만큼 철학 이상으로 활발하다. 더구나 데리다의 해체주의가 앤디 워홀의 팝아트나 잭슨 폴록의 dripping 양식, 프랭크 스텔라의 미니멀리즘이나 옵아트, 피터 핼리의 신기하추상 등 포스트-모던 미술 양식들에 직, 간접적으로 작용하면서 현대미술을 탈구축하고 있다.
현대미술은 이제 더 이상 동일성의 원리하에서 개념을 규정할 수 없게 되었다. 미술의 본성에 대한 개념의 해체가 전방위적으로 진행되고 있기 때문이다. 누구보다도 마르셀 뒤샹은 개념의 전도와 해체를 주장하며 미술의 개념을 반미학 운동의 전면에 내세웠다. 이른바 개념미술로서 미술의 개념을 탈구축하자는 것이다.
The purpose of this study is to examine the relation between deconstruction, suggested by Jacques Derrida, that deconstructs achievements of traditional metaphysics and the conceptual art, which is one of the various deconstructive styles of post-modern art in the 20thcentury’s; its direct and ind...
The purpose of this study is to examine the relation between deconstruction, suggested by Jacques Derrida, that deconstructs achievements of traditional metaphysics and the conceptual art, which is one of the various deconstructive styles of post-modern art in the 20thcentury’s; its direct and indirect influence; and the essence of conceptual art as anti-aesthetics movement. Deconstruction is deconstruction movement against the logocentrism established by metaphysics since Plato. Especially, until there was opposition and active criticism against the falsehood of rational truth by Nietzsche, rational metaphysics and science-oriented philosophy formed the basis of modernism, as the zeitgeist that defines the modern era in all fields including science, philosophy, art, and culture. However, the foundation of metaphysics began to waver with the declaration ‘God is dead.’ The myth of the absolute and identity, which used to be the absolute value, began to be questioned by both philosophy and art. Stimulated by Nietzsche, philosophers began to notice the importance of difference, which has been intentionally excluded by the authority of rationalism that established the myth of identity. In philosophy, the post-structuralism called for deconstruction against the rationalism, from various viewpoints including Foucault, Deleuze, Derrida, and Lyotard, and, the art also declared post-modernism as anti-modernism and anti-aesthetics against the modern aesthetics. Especially, in philosophy, Derrida’s deconstructivism pointed out dogmatic effects of traditional metaphysics and called for deconstruction of it. Since the 1960s, Derrida’s deconstructivism spread quickly to the third world from the US, and it the art also resisted the myth of identity and named the 20thcentury art "seizure of styles". Furthermore, his philosophy directly and indirectly influenced post modern art styles including the pop art of Andy Warhol, dripping style of Jackson Pollock, minimalism of Frank Stella, op-art, and neo-geo of Peter Heller, deconstructing contemporary art. Contemporary art can no longer be defined by the principle of identity, because the conceptual deconstruction of art is in progress in many different fields. Particularly, Marcel Duchamp suggested the subversion and deconstruction of concepts, putting art on the frontline of the anti-aesthetics movement. In short, he insisted on deconstructing the concept of art with conceptual art.
The purpose of this study is to examine the relation between deconstruction, suggested by Jacques Derrida, that deconstructs achievements of traditional metaphysics and the conceptual art, which is one of the various deconstructive styles of post-modern art in the 20thcentury’s; its direct and indirect influence; and the essence of conceptual art as anti-aesthetics movement. Deconstruction is deconstruction movement against the logocentrism established by metaphysics since Plato. Especially, until there was opposition and active criticism against the falsehood of rational truth by Nietzsche, rational metaphysics and science-oriented philosophy formed the basis of modernism, as the zeitgeist that defines the modern era in all fields including science, philosophy, art, and culture. However, the foundation of metaphysics began to waver with the declaration ‘God is dead.’ The myth of the absolute and identity, which used to be the absolute value, began to be questioned by both philosophy and art. Stimulated by Nietzsche, philosophers began to notice the importance of difference, which has been intentionally excluded by the authority of rationalism that established the myth of identity. In philosophy, the post-structuralism called for deconstruction against the rationalism, from various viewpoints including Foucault, Deleuze, Derrida, and Lyotard, and, the art also declared post-modernism as anti-modernism and anti-aesthetics against the modern aesthetics. Especially, in philosophy, Derrida’s deconstructivism pointed out dogmatic effects of traditional metaphysics and called for deconstruction of it. Since the 1960s, Derrida’s deconstructivism spread quickly to the third world from the US, and it the art also resisted the myth of identity and named the 20thcentury art "seizure of styles". Furthermore, his philosophy directly and indirectly influenced post modern art styles including the pop art of Andy Warhol, dripping style of Jackson Pollock, minimalism of Frank Stella, op-art, and neo-geo of Peter Heller, deconstructing contemporary art. Contemporary art can no longer be defined by the principle of identity, because the conceptual deconstruction of art is in progress in many different fields. Particularly, Marcel Duchamp suggested the subversion and deconstruction of concepts, putting art on the frontline of the anti-aesthetics movement. In short, he insisted on deconstructing the concept of art with conceptual art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.