이 논문은 최근 인기를 끈 오디션 프로그램에 대해 공동체주의 시각에서 두터운 서술을 시도한다. 리얼리티 오디션 프로그램은 신자유주의 시대 미디어 장이 대대적으로 사용하는 포맷 텔레비전의 한 버전인데 기왕의 재능 경연, 퀴즈쇼 등을 포맷화한 것이다. 그것은 현대사회의 특성이면서 신자유주의 시대의 경쟁과 개인적 업적, 성취 강조와 맞물려 더욱 강화되는 유명인사 문화, 그 가시성과 유명함 추구를 기반으로 성공한다. 본고는 신자유주의 경쟁 윤리의 성공과 그 주체이자 신민의 안정적 재생산이라는 기왕의 설명을 세밀화하기 위해 윤리, 가치 언어를 사용하여 리얼리티 오디션 프로그램의 복합적 가치지향을 서술한다. 첫째, 그것은 예술적 재능과 그 성취의 탁월성을 높이 사면서도 포맷화된 활동을 조장함으로써 탁월성을 ‘비주얼 탁월성’ 혹은 스펙터클 지수, 스타성, 유일함의 신봉 등으로 변형한다. 둘째, 거기에 심사위원과 함께 평가자로 호명되는 시청자들은 비록 정치적 참여나 민주주의의 신장은 아니지만 문화를 실천하는 능동적 존재이며 그들의 평가는 심미적 판단의 윤리적 함의나 ‘비교판단’의 질적 판단의 가능성에 의거해 한낱 선호 표현으로 한정되지 않는 의미를 가진다. 그러나 미디어는 그것을 단순 합계의 인기투표로 다루는 데 그친다. 셋째, 리얼리티 프로그램이 내세우는 막대한 보상은 물질적, 외적 보상이 우세하지만 해당 활동의 성격에 따른 지위재, 동료 평가와 인정 등의 내적 보상도 상당히 있으며 프로그램을 관통하는 좋은 삶에 대한 개념도 지배적 계급 분파의 물질적 성공, 인기, 권력 추구만이 아니라 자기 일을 즐기며 열심히 하는 것이라는 등의 변형된 개념도 있다. 이렇게 다양한 가치 지향을 봉합한 리얼리티 프로그램은 신자유주의 능력주의나 중간층의 취향, 지배계급의 규범의 복합체로서 지배 이데올로기가 일상적으로 시연되면서 지속적으로 타협되는 과정에 있음을 보여준다.
이 논문은 최근 인기를 끈 오디션 프로그램에 대해 공동체주의 시각에서 두터운 서술을 시도한다. 리얼리티 오디션 프로그램은 신자유주의 시대 미디어 장이 대대적으로 사용하는 포맷 텔레비전의 한 버전인데 기왕의 재능 경연, 퀴즈쇼 등을 포맷화한 것이다. 그것은 현대사회의 특성이면서 신자유주의 시대의 경쟁과 개인적 업적, 성취 강조와 맞물려 더욱 강화되는 유명인사 문화, 그 가시성과 유명함 추구를 기반으로 성공한다. 본고는 신자유주의 경쟁 윤리의 성공과 그 주체이자 신민의 안정적 재생산이라는 기왕의 설명을 세밀화하기 위해 윤리, 가치 언어를 사용하여 리얼리티 오디션 프로그램의 복합적 가치지향을 서술한다. 첫째, 그것은 예술적 재능과 그 성취의 탁월성을 높이 사면서도 포맷화된 활동을 조장함으로써 탁월성을 ‘비주얼 탁월성’ 혹은 스펙터클 지수, 스타성, 유일함의 신봉 등으로 변형한다. 둘째, 거기에 심사위원과 함께 평가자로 호명되는 시청자들은 비록 정치적 참여나 민주주의의 신장은 아니지만 문화를 실천하는 능동적 존재이며 그들의 평가는 심미적 판단의 윤리적 함의나 ‘비교판단’의 질적 판단의 가능성에 의거해 한낱 선호 표현으로 한정되지 않는 의미를 가진다. 그러나 미디어는 그것을 단순 합계의 인기투표로 다루는 데 그친다. 셋째, 리얼리티 프로그램이 내세우는 막대한 보상은 물질적, 외적 보상이 우세하지만 해당 활동의 성격에 따른 지위재, 동료 평가와 인정 등의 내적 보상도 상당히 있으며 프로그램을 관통하는 좋은 삶에 대한 개념도 지배적 계급 분파의 물질적 성공, 인기, 권력 추구만이 아니라 자기 일을 즐기며 열심히 하는 것이라는 등의 변형된 개념도 있다. 이렇게 다양한 가치 지향을 봉합한 리얼리티 프로그램은 신자유주의 능력주의나 중간층의 취향, 지배계급의 규범의 복합체로서 지배 이데올로기가 일상적으로 시연되면서 지속적으로 타협되는 과정에 있음을 보여준다.
Reality Audition Programs are getting popular recently in Korea, and they take a part in social discourse about "fair society". So critical sociological approach to them seems to be needed urgently. First of all, this article pays attention to format TV which is developed in neoliberalist media fi...
Reality Audition Programs are getting popular recently in Korea, and they take a part in social discourse about "fair society". So critical sociological approach to them seems to be needed urgently. First of all, this article pays attention to format TV which is developed in neoliberalist media field, and people"s search for popularity and visibility in modern celebrity culture as the basis of success of audition programs. And through employing communitarian language of ethic, this article tries to give more complex explanation of reality audition programs. First, despite they admire excellence of artistic talent, reality audition programs encourage formated activities. So excellence, kind of a virtue involved to great achievement is transformed to "visual excellence", such as "spectacle degree", starship and singularity. Second, TV audiences who are interpellated as judging subjects are becoming competent judges of competition regime/dominant middle class taste/meritocracy. On the other hand, the practicesof "doing culture" can be a moment of evaluation through aesthetic and comparative judgement. Third, In spite of the fact that external rewards such as money, popularity, power is remarkable in the programs, internal goods and rewards are employed as a prize either. And competing, different concepts of the good can be articulated in those programs. As a conclusion, I suggest that neo- liberalist society"s competition ideology is not fully successful, and intimation of new value orientation is already here in Korea.
Reality Audition Programs are getting popular recently in Korea, and they take a part in social discourse about "fair society". So critical sociological approach to them seems to be needed urgently. First of all, this article pays attention to format TV which is developed in neoliberalist media field, and people"s search for popularity and visibility in modern celebrity culture as the basis of success of audition programs. And through employing communitarian language of ethic, this article tries to give more complex explanation of reality audition programs. First, despite they admire excellence of artistic talent, reality audition programs encourage formated activities. So excellence, kind of a virtue involved to great achievement is transformed to "visual excellence", such as "spectacle degree", starship and singularity. Second, TV audiences who are interpellated as judging subjects are becoming competent judges of competition regime/dominant middle class taste/meritocracy. On the other hand, the practicesof "doing culture" can be a moment of evaluation through aesthetic and comparative judgement. Third, In spite of the fact that external rewards such as money, popularity, power is remarkable in the programs, internal goods and rewards are employed as a prize either. And competing, different concepts of the good can be articulated in those programs. As a conclusion, I suggest that neo- liberalist society"s competition ideology is not fully successful, and intimation of new value orientation is already here in Korea.
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